Vill ej ha för stor maskin.. skall spika lite ytterpanel 75mm spik. Vill ha någon som ej ta för stor plats. Men ska inte behöver fylla på luft efter varje skott heller.. tack
 
  • Gilla
Dunderhake
  • Laddar…
Då en puffra som klarar 75mm spik behöver uppskattningsvis 4-6 liter luft per skott så är ekvationen omöjlig. En liten kompressor måste fylla ofta, en stor tar mycket plats...
 
Ok så en 50 liters behållare är typ minimum utan att man ska störa sig alltför mycket?
 
J
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Jula brukar ha bra kampanjer på kompressor ibland. Lite sugen på deras Stanley modeller. Men finns ingen kampanj på dessa nu..Har en liten Stanley 8l liters nu till dyckert pistol.. så något större måste man ju ha. 499 för meec lät riktigt billigt. Hercules rätt prisvärd också..Är Stanleys kompressor bättre än meec och Hercules? Stanley är ju ändå ett rätt bra märke tänker jag.
 
  • Gilla
Sverker Olofsson
  • Laddar…
J
Generellt gissar jag att Hercules och Meec är ungefär samma grejor men med olika etiketter. Stanley faller nog också in i den kategorin.

Den jag har köptes på rea för att pumpa däck och blåsa rent typ. Senare började spik- och dyckertpistoler att trilla in i verktygsarsenalen och än så länge har kompressorn skött sin uppgift utan att knota. Dock väsnas den ordentligt och sladden till den är löjeväckande kort. Men den gör sitt jobb som sagt.
 
Säkert är det så.. tömmer ni era behållare på luft efter användning? Ja använder kanske en kompressor max några gånger per år.. samlas mer fukt om den är tom eller tvärt om? Vill ju inte att kompressorn ska spotta in alltför mycket fukt i pickan.. i min manual står det att man ska droppar i 3 droppar i pickan varje dag. Hur menar dom där? Om den används varje dag eller? Måste ju räcka att olja när man använder den?
 
Bild på en instruktionsmanual för underhåll och smörjning av spikpistoler, inklusive varningar och specifika instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En 20-liters som nämnts ovan skulle jag också säga räcker. Enkelt flyttbar, men inte jättesmidig. Låter gör ju spikpistolen också, så jag för min del förstår inte riktigt nyttan med en tyst kompressor. Det kanske är intressant om man exempelvis använder den för sprutmålning, men då måste man nog ändå upp i storlek om det ska räcka till något vettigt.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Nä ja har alltid lurar på mig när ja sätter igång kompressorn. Ett jädrans liv annars. Blir nog en 20 liters då.. få se när det dyker upp någon bra kampanj, är ingen panik ännu
 
Vill max ge 2000 kr.. så axminster är lite för dyra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.