I vårt hus skulle ftx ha blivit mycket dyrare, både att installera och underhålla.
 
O
snallfot skrev:
I vårt hus skulle ftx ha blivit mycket dyrare, både att installera och underhålla.
Tja... Säg att det kanske skulle bli 10000:- dyrare, så är det ändå en investering som med största sannolikhet är bättre än Lunos. Men vi är alla olika!
Men jag tror att det är viktigt att folk ändå får upp ögonen på att det inte är mycket dyrare eller till och med samma kostnad att installera FTX.
 
Redigerat:
Håller med. Men i vårt fall (dåligt med utrymme i krypvinden osv) så fick vi offerter på 3-dubbla kostnaden.
 
  • Gilla
Björn_L
  • Laddar…
snallfot skrev:
Vi har installerat Lunos system som vi är väldigt nöjda med. 70-talshus, 160kvm, souterräng, Stockholm. Det var självdrag innan och vi hade problem med dåligt luftombyte på sommaren och kalldrag på vintern och dessutom radon från krypgrund.

Har installerat 3 par Lunos e2 på övervåningen som är 130kvm, nedervåningen har kakelugn och behöver därför tilluftsventil, badrummet ligger inte mot yttervägg så eGo gick inte. Kör på lägsta hastigheten (de högre låter lite för mycket) men det räcker för att luften aldrig ska kännas dålig. Verkar fungera fint i kylan nu också, bara lite kalldrag trots -12 ute.

Återupplivar tråden lite och hoppas du fortfarande följer tråden snallfot, tänkte höra hur ni gjorde på nedervåningen där ni hade kakelugn?


Vi överväger Lunos e2 i en av våra stugor på 20kvm med "öppen planlösning", kök/sovrum kombinerat allt-i-ett, typ "Tiny house". ..

Men har funderar en del över vår kamin som finns i stugan och inte har separat tilluft, som kan komma att störa Lunos ventilationen ..

Med vänlig hälsning,
Andreas
 
Vi hade redan vanliga tilluftsventiler på nedervåningen som vi behöll.

Om ni har en öppen planlösning kanske ni behöver ta upp en tilluftsventil i närheten av kaminen. Är nog bäst att du frågar någon som kan sådant.
 
Aha, så ni installerade inte Lunos alls på den våningen?

Är ni fortfarande nöjda så här ett år senare?
 
clain skrev:
Aha, så ni installerade inte Lunos alls på den våningen?

Är ni fortfarande nöjda så här ett år senare?
Nej, det gjorde vi inte.

Ja vi är nöjda. Inga tekniska problem, och inomhusluften är väldigt bra.
 
  • Gilla
Björn_L
  • Laddar…
Jag installerade ett Heru FTX istället. Kostade ca 45000kr men då gjorde jag allt jobb själv förutom isoleringen av rör.
 
Hej! Får se om någon fortfarande följer denna tråd. Sitter och tittar på en offert på 8 lunos e2 för tillfället och undrar om någon har erfarenheter att dela? För sovrum har vi planerat smygin akustikpuckar, men jag undrar väl ändå framförallt hur ljudet upplevs?

Vi pratar om ett hus byggt 1930 som tilläggsisolerats på 80 talet och som sedan dess fått både värmepump och renoverade fönster. 1,5 plan, inte jättestort och så källare på det. Lunos, pax mistral, flexit roomie eller nibe dvc 10 känns ändå som rimligare alternativ än ftx om man redan bor i huset? Tillägg är att vi har en 16 månaders son och ett till barn på väg så större jobb är väl kanske ej att föredra.
 
Alla dessa sk rumsventilatorer är vanligtvis i villasammanhang helt fel. Ex: om en villa har 1 badrum+1 tvättstuga+kök ventileras dessa utrymmen med frånluft av ca 45l/s. För att ersätta denna utsugda luft kommer ny luft utifrån att behöva komma in i huset Ett hus på ca 130 kvm anses behöva ha min 45 l/s. Om den erforderliga ersättningsluften tas in i alla rum utom de där frånluften tas ut, har man ventilerat huset efter gängse rekommendationer, eller hur? Varför ska man då sätta in dessa andra onödiga apparaterna för? Man kan ev se en fördel med att behöva ventilera rum på övervåningar med fläktar, då sällan frånluftsventilationen i huset orkar skapa det undertryck i huset som krävs för att suga in friskluft där. Lunox o de andra kan egentligen bara ha sitt berättigande i tex samlingslokaler eller fristående lagerlokaler . I villor handlar det enbart om överventilering i.o.med att frånluften från våtutrymmen mm inte värmeåtervinns.
 
E exerg skrev:
Alla dessa sk rumsventilatorer är vanligtvis i villasammanhang helt fel. Ex: om en villa har 1 badrum+1 tvättstuga+kök ventileras dessa utrymmen med frånluft av ca 45l/s. För att ersätta denna utsugda luft kommer ny luft utifrån att behöva komma in i huset Ett hus på ca 130 kvm anses behöva ha min 45 l/s. Om den erforderliga ersättningsluften tas in i alla rum utom de där frånluften tas ut, har man ventilerat huset efter gängse rekommendationer, eller hur? Varför ska man då sätta in dessa andra onödiga apparaterna för? Man kan ev se en fördel med att behöva ventilera rum på övervåningar med fläktar, då sällan frånluftsventilationen i huset orkar skapa det undertryck i huset som krävs för att suga in friskluft där. Lunox o de andra kan egentligen bara ha sitt berättigande i tex samlingslokaler eller fristående lagerlokaler . I villor handlar det enbart om överventilering i.o.med att frånluften från våtutrymmen mm inte värmeåtervinns.
Nu har jag två badrumsfläktar som på sin höjd snurrar med 11 l/s. Det är väl också just det som är poängen, att inte behöva köra x antal pax Calima på full blås för att få till ventilationen? Förr ventilerades ju det här huset av en vedpanna. Alternativet är ju att riva hål genom två bjälklag och bygga kanaler för nåde till och frånluft.
 
A ArWo skrev:
Nu har jag två badrumsfläktar som på sin höjd snurrar med 11 l/s. Det är väl också just det som är poängen, att inte behöva köra x antal pax Calima på full blås för att få till ventilationen? Förr ventilerades ju det här huset av en vedpanna. Alternativet är ju att riva hål genom två bjälklag och bygga kanaler för nåde till och frånluft.
Paxfläktarna måste ju gå iallafall och 8 hål+eldragning är ju åxå jobb..
 
A ArWo skrev:
Hej! Får se om någon fortfarande följer denna tråd. Sitter och tittar på en offert på 8 lunos e2 för tillfället och undrar om någon har erfarenheter att dela? För sovrum har vi planerat smygin akustikpuckar, men jag undrar väl ändå framförallt hur ljudet upplevs?

Vi pratar om ett hus byggt 1930 som tilläggsisolerats på 80 talet och som sedan dess fått både värmepump och renoverade fönster. 1,5 plan, inte jättestort och så källare på det. Lunos, pax mistral, flexit roomie eller nibe dvc 10 känns ändå som rimligare alternativ än ftx om man redan bor i huset? Tillägg är att vi har en 16 månaders son och ett till barn på väg så större jobb är väl kanske ej att föredra.
Hej ArWo.
Titta gärna på Klimat Kx också om du inte redan bestämt dig. Designade kåpor för att optimera låg ljudnivå och enkel underhållning utan verktyg. Bara för att nämna några fördelar.
https://klimatfabriken.se/produkter/klimat-kx/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.