Vi köpte huset för 2 år sen. Vi är inga trädgårdsmänniskor. Med det sagt så funderar vi att ta bort träd och blommor för att sätta gräs. Snackar om ca 50 kvm. Finns en del småplattor som också ska bort. Det jag undrar är hur tidskrävande detta Är? Ska även sätta plattor på en liten del.

Vi ska ha hit en bil som hämtar allt för vi ska ta bort stora stenar också. Är det onödigt att leja bort arbetet?
 
BirgitS
Om några träd är riktigt stora är det dels inte helt enkelt att ta ner dem utan att förstöra annat och dels tidsödande att få bort rötterna efter dem.

Men uppvuxna träd och buskar är väl det som tar minst tid i en trädgård eftersom de sköter sig i stort sett själva, till skillnad från gräsmatta som kräver en hel del pyssel om den ska förbli en gräsmatta och inte en ogräsmatta eller öppen jord med enstaka grästuvor.
 
Redigerat:
Bra att ni ändå provat att ha trädgård i två år men jag rekommenderar verkligen att ni behåller lite träd o buskar, de kräver inte mkt underhåll. En platt trädgård med enbart gräsmatta är inte fint, det behövs något att titta på. Ställ dig inne i huset och se ut i trädgården, behåll lite höjd, så du kan lyfta blicken. Du kan belysa ngn buske/träd och gärna en sten el två. Om det finns barn som vill ha sandlåda så är den bra att ha i skuggan av ngt och inte i gassande sol. Det finns många många fördelar med att nehålla växtlighet (men det behlver inte vara rabatter).
Det går väldigt fort att riva och fälla men den dagen du ångrar dig, då tar det lååång tid att få tillbaka.
Ang din fråga, gräva upp plantor fixar du själv men stenarna beror väl på storlek och ork men att frakta bort dem kröver nog hjälp.
 
  • Gilla
Nadja+ och 1 till
  • Laddar…
Nu fick ni mig på andra tankar :) Vi har två stora träd och lite rabatter på andra ställen också. Men tror nog att vi tänker på det tills nästa år isf. Nu har vi ändå rensat :D
 
  • Gilla
Nadja+ och 2 till
  • Laddar…
Du kanske kan flytta ihop de växter du har idag. T ex sätt perenner o buskat under ett träd, skapa en stor rund rabatt med mpnga växter istället för att ha det lite varstans.
Bra beslut i år!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.