Vi har ett gammalt trähus med brutet tak från 1929. Stort och fint, men det fattas några rum och vi har funderat i olika banor hur vi ska lösa det.
Att bara inreda vinden ger inte jättemycke då det blir en väldigt smal remsa i mitten med någorlunda full ståhöjd och sen lutande tak ut mot kanterna.
En idé jag fick i veckan (och som sågades direkt av frugan), men som jag ändå tänkte försöka bolla med er på forumet är att kapa taket i skarven mellan den branta och den flacka delen på taktet och skarva i en vertikal vägg på kanske 150-170 cm och sen sätt nya takstolar och tak ovanpå det.
Jag mätte lite hemma och det skulle ge oss ca 6x11 meter ny boyta med full höjd, inte fy skam!

Nu har jag försökt googla efter bilder på nåt liknande för att se hur det kan se ut, men hittar inget.
Hjälp mig hitta några bilder som jag kan visa hemma! Och jag är också lite fundersam på hur man gör med väggen på gaveln så det inte ser väldigt konstigt ut. Helst ska det ju se ut som om det var tänkt så från början, men det lär det aldrig göra. Det kanske räcker med att man kan stå ut med det, eller att folk tänker "det var en klurig tillbyggnad" när de går förbi.

Med lite fönster skulle nog långsidorna se ok ut och vi skulle dessutom få sjöutsikt! Det är som sagt mest gavlarna jag är oroad för.

Så, finns det bilder på liknande hus, fram med dem!
 
Det låter som du är ute efter något i den här stilen men med högre vertikaldel mellan taken:

Tvåvåningshus med kombinerade sadel- och mansardtak och en hög skorsten, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4teritak
 
Precis, fast på vårt hus är det inget tak på gaveln och den undre delen är föstås mycket brantare.

I proportioner är vårt hus ganska likt det här huset, samma takvinklar, fast vårt är lite "nättare":

Röd garagelänga bredvid ett större, vitt hus med liknande takvinklar under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu ser jag på din länk att det kallas "säteritak"! Det gav en massa fina bilder när man googlade!
 
Men du bör nog börja med att kolla om du får bygga så. Huset kommer att ses som ett 3 våningshus, vilket i princip aldrig är tillåtet i en detaljplan, för villabebyggelse.
Finessen med det brutna taket är att det kan uppfattas som ett enplanshus med inredd vind. Dvs. det är stor chans att man bara får bygga enplanshus på tomten.
 
Tror inte den biten är nåt problem (men jag kan ha fel).
Grannhuset har tre våningar och kommer troligen fortfarande vara högre än vårt även med en sån ombyggnad.
Vårt hus är idag 1 1/2-plans om jag minns rätt...
 
Borde det inte vara bättre att göra om den branta takdelen till vanliga väggar och sätta ett vanligt tak ovanpå (med sedvanliga 38 eller 45 graders lutning), på lagom höjd?
 
Nej, det vore ett oerhört mycket större jobb.
Förutom att bygga 150 cm extra vägg för att kunna utnyttja vinden så behöver jag bygga 4 meter vägg till, och om det inte ska se väldigt tomt ut på de väggarna tillkommer ett antal fönster, som om de ska ge ljus inåt och inte vaar fuskfönster behöver hela långsidorna byggas om på insidan.
Så om det är alternativet så är det förmodligen både billigare och enklare att sälja och köpa ett annat hus.
 
Tänkte bara dela med mig lite av hur mina funderingar går.
Nu är jag definitivt ingen fena på photoshop, eller bildbehandling över huvud taget, men jag grejade lite i ett onlineprogram för att åtminstone få lite hum om hur det kan se ut. Lite snett och vint, och fel skala på fönster och så, men det blev som det blev...

Först originalet:
Tvåvåningshus med brutet tak och vita fönster mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen första försöket:
Digital manipulation of a house showing an unfinished gable roof extension with mismatched window scales.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och andra försöket, med lite brutet tak på änden:
Grått hus med rött tegeltak och vita fönster, redigerat med brutet tak i en bildbehandlingsapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Synpunkter och funderingar när ni ser det här?
 
Du anstränger dig för att skapa kostnader och problem. Det får man naturligtvis göra om man kan betala men jag tycker att det finns viktigare saker i livet att sätta tiden och pengarna på.

Stommen är inte konstruerad för att bära upp ett sånt där bygge så jag är ganska säker på att ni blir tvungna att riva och bygga om allt ovan väggbanden.

Lyssna på din hustru!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Citerar dig själv: "så är det förmodligen både billigare och enklare att sälja och köpa ett annat hus."
 
Frippegubben skrev:
Synpunkter och funderingar när ni ser det här?
Mina tankar hamnade bland amish lador

Träladugård i amishstil med dubbla dörrar och loft, belägen på grönt fält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.