S
Avemo skrev:
Detta med att däcket bara är att kasta känns för mig lite som en historia som överdrivits i några led.

Jag vet att det kan göra det omöjligt att balansera hjulet. Men måste det bli så eller kan man ha tur? Jag märker inte av någon obalans än i alla fall.

Normalt när en däckverkstad lagar stickhål så tar de inte av däcket från fälgen. Finns det punkaspray i så märks det väl inte förrän nästa gång däcket tas av? Om det inte dessförinnan blir problem med obalans.

Om det funnits reservhjul i bilen hade jag använt det utan att fundera på punkaspray, men den här gången gjorde det inte det.
ser "spray" som en nödlösning inget . inget som jag skulle vilja köra runt med
 
SBH skrev:
ser "spray" som en nödlösning inget . inget som jag skulle vilja köra runt med
Jag ser det också som en nödlösning. Men skadar det att den finns i däcket efter att det lagats på riktigt med en plugg? Eller beror däckverkstädernas ogillande på att det är kladdigt på fälgen nästa gång de skall byta till nya däck? Förvisso ett skäl gott nog för att undvika sprayen, men frågan kvarstår.
 
Har det inte förekommit att drivgasen varit eldfarlig ( som i de flesta sprayflaskorna ) och att det ur säkerhetssynpunkt ogillats av verkstäderna - eller är det bara rykten ?
 
HasseTeknik skrev:
Har det inte förekommit att drivgasen varit eldfarlig ( som i de flesta sprayflaskorna ) och att det ur säkerhetssynpunkt ogillats av verkstäderna - eller är det bara rykten ?
Jag har hört både detta och att det blir ett jäkla kladd.

Som jag ser det, punkteringsspray kombineras med assistanstjänst. Har inte fått punka än, men får jag så tänker jag ringa jag assistansen som får ta bilen på bärgaren till en däcksverkstad. Bara om man står i hotahejti eller har superbråttom skulle jag använda sprayen...
 
Punkaspray blir ju bara som vatten efter ett tag, bara hälla bort och sen är det inget problem längre.
 
Jag har använt det 4–5 gånger. 50 % framgång typ. Senast på en pyspunka på typ 0,2–0,5 bar/vecka i höstas. Funkade utmärkt i två månader. När samma sommardäck skulle läggas på nu upptäcktes en spik i däcket! Den hade skummet tydligen tätat bra mot. Nu är spiken utdragen och hålet lagat på riktigt, och jag upplever inget problem med att det är gammalt skum i hjulet.

Angående drivgasen har jag tömt och återfyllt däcket ett par gånger ett par dagar efter att skum använts. Osäker på om det är farligt på riktigt, men det är ju rätt enkelt att byta ut "luften".
 
Avemo skrev:
Detta med att däcket bara är att kasta känns för mig lite som en historia som överdrivits i några led.

Jag vet att det kan göra det omöjligt att balansera hjulet. Men måste det bli så eller kan man ha tur? Jag märker inte av någon obalans än i alla fall.

Normalt när en däckverkstad lagar stickhål så tar de inte av däcket från fälgen. Finns det punkaspray i så märks det väl inte förrän nästa gång däcket tas av? Om det inte dessförinnan blir problem med obalans.
nja, det normala hos en däckverkstad om man lagar stickhål är att man tar ovillkorligen av däcket för kontroll. Man trycker absolut INTE bara dit kletsnören. Då är det inte en seriös verkstad även om metoden i sig fungerar.
Jag har jobbat på däckverkstad i flera år och inget är vanligare än folk som kommer in med hjul som näe det blev punka och jag stannade direkt och sen när man ska laga det så är det helt skrot inuti, dvs de stannade inte riktigt direkt........
Punkasprayen som följer med bilen och som går att köpa är egentligen alldeles för blaskig, den fungerar om man har en fälgkant som läcker eller en spik som man låter sitta kvar. Då kan man få det tätt så man kommer till verkstad. Större saker som man måste dra ut eller klämskador i sidor och annat. Glöm det.

Sen att verkstäder inte gillar vätskan är ju förståeligt, är det färskt så kletar det ju ner det mesta, däckmaskin och inte minst montören som ska torka ur däcket. Är det gammalt så har det torkat till nå segt klet som också måste tas bort om man vill laga en skada ordentligt. I det stora hela är det ju tiden som räknas, en punka kan ju ta en kvart att laga, rent däckmässigt. Är det punkaspray i så kanske man är uppe i en halvtimme.

Kletsnören som reparation kan man använda om man ovillkorligen vet att det bara handlar om ett stickhål och däcket inte har skadad stomme eller är tomkört. En reparatör på verkstad har ingen aning så där är alltid default att ta av däcket och kontrollera och då lagar man med plugg inifrån på normalt sätt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Reservdäck skall det vara!

Alla punkteringar jag har varit med om har varit så pass stora att ingen mirakelsmörja skulle ha hjälpt och det kan vara 100 km att gå till närmaste däckverkstad efter ett nytt däck om man har otur. Har man ännu mer otur har de helgstängt. Bärgning är för dyrt.

Efter att ha krängt på något däck själv och sett hur det görs på verkstad skulle jag aldrig komma på tanken att spruta någonting kletigt i ett däck. Man skall inte skapa extraarbete och extrabesvär och extrakostnader i onödan. Varken för sig själv eller för andra.
 
Stefan1972 skrev:
Sen att verkstäder inte gillar vätskan är ju förståeligt, är det färskt så kletar det ju ner det mesta, däckmaskin och inte minst montören som ska torka ur däcket. Är det gammalt så har det torkat till nå segt klet som också måste tas bort om man vill laga en skada ordentligt. I det stora hela är det ju tiden som räknas, en punka kan ju ta en kvart att laga, rent däckmässigt. Är det punkaspray i så kanske man är uppe i en halvtimme.
Det var ungefär vad jag trodde. Då kanske det går att avfärda alla påståenden om att det bara är att kasta däcket?

Stefan1972 skrev:
Kletsnören som reparation kan man använda om man ovillkorligen vet att det bara handlar om ett stickhål och däcket inte har skadad stomme eller är tomkört. En reparatör på verkstad har ingen aning så där är alltid default att ta av däcket och kontrollera och då lagar man med plugg inifrån på normalt sätt.
Jag kanske har haft otur med verkstäder, men alltid när jag lämnat däck till verkstad för reparation har det gjorts med kletsnöre utan att ta av däcket.
 
C
JohanLun skrev:
så tänker jag ringa jag assistansen som får ta bilen på bärgaren till en däcksverkstad.
Iaf om du ringer "märkesassistansen" så kommer de ut och skiftar på ett riktigt lånehjul. Ruskigt smidigt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Får man en punkareparation gjord hos en riktig däckfirma och de använder kletsnören så kan man nog kraftigt ifrågasätta kompetensen på plats.
Självklart kan man göra det om kunden propsar på det för att det är enklast och billigast men då är ju A och O att man redogör för skillnaderna och vad man riskerar.
Får kunden separation eller explosion senare pga den ev tomkörningen ingen sett så är det ju alltid däckfirmans fel. Kunden har ju aldrig fel sägs det..........
 
Nu har jag varit på skroten och skaffat ett femte hjul och en saxdomkraft till bilen. Så nu skall jag vara förberedd om jag får punktering igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.