Om du målar så tillför du mer näring till möglet. Om du soppar rent det tar du bort det som skyddar virket.

Skulle det vara mitt hus skulle jag vänta ganska länge tills jag målar om det. Möjligen försöka ta bort träd mm som skuggar fasaden om det går. Men jag tillhör skaran som inte rödmålar mer än var femtonde tjugonde år.

Är du säker på att det är Falu rödfärg och ingen budget slamfärg.
 
Chris983 skrev:
Om du målar så tillför du mer näring till möglet. Om du soppar rent det tar du bort det som skyddar virket.

Skulle det vara mitt hus skulle jag vänta ganska länge tills jag målar om det. Möjligen försöka ta bort träd mm som skuggar fasaden om det går. Men jag tillhör skaran som inte rödmålar mer än var femtonde tjugonde år.

Är du säker på att det är Falu rödfärg och ingen budget slamfärg.
Förre ägaren målade och uppgav att det var falu rödfärg men det behöver inte betyda att det faktiskt är det. Spelar det roll för hur jag ska göra med fasaden?
 
Jag vet mig inte att någonsin ha sett så mycket mögel förr på en vägg målad med Falu rödfärg.
Så det är väl skäl att fundera på vad det är för färg egentligen.

Och hur är läget, med omgivande växtlighet och skuggning, som Chris983 antyder.
 
KnockOnWood skrev:
Jag vet mig inte att någonsin ha sett så mycket mögel förr på en vägg målad med Falu rödfärg.
Så det är väl skäl att fundera på vad det är för färg egentligen.

Och hur är läget, med omgivande växtlighet och skuggning, som Chris983 antyder.
Finns det något sätt att ta reda på vad det är för färg?

Fasaden vetter mot norr och är skuggad av höga trän men en del av träden åker förhoppningsvis ner när de bygger ut kommunalt avlopp i sommar. Jag hade mycket mosspåväxt på den sidan av huset innan jag bytte tak.

Övriga sidor har inte i närheten av denna nivå av påväxt.
 
engs
KnockOnWood skrev:
Jag vet mig inte att någonsin ha sett så mycket mögel förr på en vägg målad med Falu rödfärg.
Så det är väl skäl att fundera på vad det är för färg egentligen.

Och hur är läget, med omgivande växtlighet och skuggning, som Chris983 antyder.
Var ett år, tror det var 2000, som väldigt många nymålade hus, i synnerhet de med slamfärg, fick påväxt.
Många trodde det först var någon receptförändring, tillverkningsfel eller så, men orsaken visade sig bero på att de helt enkelt att de målades ett år med väldigt mycket regn och hög luftfuktighet.

Så att det är mot norr + skugga kan väl vara en möjlighet att det lokala microklimatet ställer till det.
 
P peter_sweden skrev:
[bild]
jag tvättar med yes diskmedel och borste, låt det torka, jag fick tipset att blanda i i tesked kopparsulfat per 10 liter färg för att motverka svartmögel.
 
J JanneK222 skrev:
jag tvättar med yes diskmedel och borste, låt det torka, jag fick tipset att blanda i i tesked kopparsulfat per 10 liter färg för att motverka svartmögel.
Har det fungerat bra med kopparsulfat i tvättvattnet. Kanske bra att blanda i färgen vid nymålning, om det inte missfärgar? Behandlar min falu röd mot svartmögel genom att spruta på vatten med en tredjedel klorin med ryggspruta. Även på vita partier. Bleker bort svartmöglet utan att påverka färgen. Man slipper att skrubba och behöver inte skölja. Men håller bara 1 år. Har provat med inblandning av norsk antisopp vid nymålning. Håller borta svartmögel endast ett fåtal år. Trist att det saknas metoder som fungerar varsktigt. Tacksam om du har tips.
 
Vad kul att se denna tråd igen, den hade jag nästa glömt bort.

De flesta slamfärgade fasader som jag sett svartmögel på har färgen varit för tjockt pålagd. I slamfärg finns järnvitrol för att förhindra mögelpåväxt. Att blanda i något i färgen tror jag inte på. Det är en bra färg som håller många hus friska.

Jag kan rekommendera Falu vapens Youtube filmer. De är riktigt roliga o lärorika.
 
C Chris983 skrev:
Vad kul att se denna tråd igen, den hade jag nästa glömt bort.

De flesta slamfärgade fasader som jag sett svartmögel på har färgen varit för tjockt pålagd. I slamfärg finns järnvitrol för att förhindra mögelpåväxt. Att blanda i något i färgen tror jag inte på. Det är en bra färg som håller många hus friska.

Jag kan rekommendera Falu vapens Youtube filmer. De är riktigt roliga o lärorika.
Ursäkta om jag är petig, men har inte läst att järnvitriol skyddar mot påväxt. Däremot rekommenderar man att blanda i lite kopparsulfat i järnvitriol för att dämpa påväxt.
 
B Byggsnyggen skrev:
Ursäkta om jag är petig, men har inte läst att järnvitriol skyddar mot påväxt. Däremot rekommenderar man att blanda i lite kopparsulfat i järnvitriol för att dämpa påväxt.
OK. Står inför ommålning med falu röd. Läste om fungiciden kopparsulfat här
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kopparsulfat
och följde länkar om Bordeux-vätska som kan användas för att bekämpa svampangrepp på växter. Olika källor anger 100 -200 g kopparsulfat per 10 liter. Man skulle kunna testa att spruta på målad yta. Kommer dock att gå åt mycket. Antagligen inte tillåtet. Klassat som miljö-och hälsovådligt. Kanske är det den koncentrationen man borde ha om man blandar i falu röd. Frågan är dock hur mycket det påverkar kulören. Man vill ju inte ha falu violett (=röd +blå). Råkade hitta 1 kg kopparsulfat i garaget igår. (Sedan decennier bortglömd, möjligen anskaffad för att testa mot algpåväxt på takpannor, blev aldrig av. Läste om knep med uppspänd koppartråd vid taknock som med surt regnvatten skulle förhindra detta, funkar inte.) Får kanske göra ett prov med inblandning i mindre färgmängd för att kolla kulörpåverkan. Hur bra och länge svartmögelpåväxt förhindras är den stora frågan som det tar flera år att få svar på. Falu röd innehåller inget som är effektivt mot mikroorganismer, framgår här https://www.nyteknik.se/popularteknik/darfor-moglade-falu-rodfarg-6391805

Finns en gammal tråd med entusiaster som blandat liten mängd kopparsulfat i egentillverkad grå slamfärg, endast 1 msk på 10 liter (känns spontant som lite) Den blev grönaktig (såklart) men lite oklart hur det hela slutligen landade. https://www.byggahus.se/forum/threads/roedfaergspigment-men-inte-roed.96482/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.