Jag har just försökt använda "reparationsvätskan" som bilen har i stället för reservhjul. Det var andra gången jag försökte använda sådan och felfrekvensen ligger på 100%. Första gången hade jag åkt på en kant och det var ett lite större hål i sidan, och då förstår jag att det inte fungerade. Den här gången var det ett stickhål från en spik, men det blev ändå bara en kladdig pöl på vägen och ett fortsatt läckande däck.

Min slutsats just nu är att jag skall sluta åka utan riktigt reservhjul, men när fungerar egentligen lagningsvätskan?
 
S
funkar och funkar. finns inte många däckverkstäder som gillar det
 
Det vet jag. Och det är en orsak varför jag inte brukat använda det. Men eftersom biltillverkare tycker att det duger som ersättare för reservhjul måste det finnas situationer som man kan klara sig ur med dess hjälp.

Jag har lagat däcket nu, och märker ingen obalans. Är det lugnt då eller kan jag vänta mig det senare?
 
S
Jag har använt punkteringssprej 2 gånger, båda gångerna med lyckades resuiltat. Vad det var som läckte vet jag ej, men tappade från 2 bar till 1.5 på cirka 3 dagar båda gångerna.

Dessa användes dock för 10 år sedan på min första absoluta skräpbil, skulle aldrig använda den på min nuvarande bil då det blir ett jävla kladd i fälgarna.
 
Till stickhål i körbanan fungerar den, men viktigt att medsamma köra 5 - 10 km i låg hastighet efter att däcket fyllts med sprayen.
 
Micro skrev:
Du kan köpa en reparationssats för däck som fungerar bra när man får spikhål i däcken.
Tex.[länk]
Annars finns samma grejor att i kina för en billig peng..
Med en sådan har jag med gott resultat lagat hålet. Men det löste inte problemet på vägkanten då prylarna låg hemma.

thomas33 skrev:
Till stickhål i körbanan fungerar den, men viktigt att medsamma köra 5 - 10 km i låg hastighet efter att däcket fyllts med sprayen.
Det var ett stickhål i körbanan. Någon med dålig humor hade placerat en fotangel gjord av spik i närheten av Penningby. Pumpade man däcket kom man kanske 500 m innan det var platt igen.
 
Fotangel ger troligen alltför stort hål!
 
om du fyller däcket med det där så är de bara o slänga däcket sen.
 
S
Rolle85 skrev:
om du fyller däcket med det där så är de bara o slänga däcket sen.
Fast blir däcket tätt så är det tätt, behöver ju inte överdriva så :)
 
thomas33 skrev:
Fotangel ger troligen alltför stort hål!
Den var gjord av en spik. Och det var uppenbarligen för stort. Så hur stora hål klarar den. Synål? Häftstift? Nubb?

Rolle85 skrev:
om du fyller däcket med det där så är de bara o slänga däcket sen.
Förtydliga gärna. Vad händer?
 
S
Avemo skrev:
Den var gjord av en spik. Och det var uppenbarligen för stort. Så hur stora hål klarar den. Synål? Häftstift? Nubb?


Förtydliga gärna. Vad händer?
ingen däcksverkstad kommer stå och göra rent däcket.
 
Avemo skrev:
Den var gjord av en spik. Och det var uppenbarligen för stort. Så hur stora hål klarar den. Synål? Häftstift? Nubb?
Jag har haft 3 tums spik och fälgkant som läckt. Båda dessa typer av läckage har punkteringssprayen fixat.
 
Punkteringspray kostar typ 70kr på typ mekonomen eller dylik affär. Rådet från säljarna har varit att det bara är till för att ta sig till närmaste däckverkstad.
Jag valde att byta till reservdäck och repa däcket på däckverkstaden istället. Kostade 290kr.
 
Detta med att däcket bara är att kasta känns för mig lite som en historia som överdrivits i några led.

Jag vet att det kan göra det omöjligt att balansera hjulet. Men måste det bli så eller kan man ha tur? Jag märker inte av någon obalans än i alla fall.

Normalt när en däckverkstad lagar stickhål så tar de inte av däcket från fälgen. Finns det punkaspray i så märks det väl inte förrän nästa gång däcket tas av? Om det inte dessförinnan blir problem med obalans.

Om det funnits reservhjul i bilen hade jag använt det utan att fundera på punkaspray, men den här gången gjorde det inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.