Har blivit erbjuden att köpa en 2014 Husqvarna 220 AC för 7,000:-
Robot med laddstation, slinga får jag köpa separat.

Skulle ni köpa den eller en ny worx istället?

Har ungefär 800m2 gräsmatta.
 
Svårt att ge ett bra svar utan att veta dels hur skicket är på Husqvarnan men även hur pass komplex eller enkel din tomt är. 220Ac är en bra och driftsäker klippare. Det är batteriet som man brukar få byta när den gått runt 2000-3000h och lager i hasplåten under knivdisken. Är den bara väl i ordning och inte gått 24/7 under 4 säsonger så hade jag satsat på husqvarnan.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Skulle tro att min tomt är ganska enkel, U-formad med en liten svag sluttning på mitten. 4st träd.

HQ'n har gått 2.5 säsonger i Jämtland, så skicket är nog gott (y)
 
Har svår beslutsångest..
Någon med mer input..!?

Vilken worx skulle ni rekommendera?
Är nog inte mer är 700m2 gräsmattan.
 
Ny Worx 3 års garanti..
Mycket nöjd med Worx.
Men är första säsongen så ingen lång erfarenhet
 
Jag skulle valt HQn förutsatt att skicket är fint och den bara gått 2,5 säsonger.
 
Ni gör det inte lätt för mig.. :D
 
Som Worx-ägare med en WG794 från 2014 tror jag att Worx är för dem som vill/tål att pilla själva, medan HQ är för dem som vill slippa. Men jag har inte provat någon HQ.

Det som retar mig med klipparen jag har är:

1) att det är buggar i mjukvaran och dem har de inte fixat. När jag köpte den var det version 0.5 vilket antyder att de inte själva ansåg sig klara. Senaste officiella version nu är 0.72 och den är något år gammal. En version 0.94 var ute och blev indragen. Så tydligen har de inte gjort färdigt. Hur det går till på deras utvecklingsavdelning kan jag bara fantisera om.

2) Att den är ganska korkad när det gäller hinder, och det gör att den kan stanna med status "fångad". T ex om det ramlar en gren på begränsningsslingan. Kul att resa bort på semester och komma hem till en oklippt gräsmatta bara för att det hände något i den stilen.

Nyare modeller från Worx är kanske bättre. Men eftersom HQ:n är vettig i pris skulle jag nog satsa på den. Norrlandskörd :)
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Jag har en Worx 791E.1 och där la jag in ny mjukvara i helgen (v2.47) och den verkar, än så länge, tuffa på bra.
Ska väl tillägga att jag inte haft några stora bekymmer med den men jag köpte den pga zonklippning och tyvärr så va det just den funktionen som bugga ur men är nu åtgärdad.
 
Får se om jag kan pressa lite till på priset, annars blir det nog en ny worx då HQ'n verkar sakna regnsensor!?
 
Tycker nog att funktionen med guidekabel starkt uppväger en regnsensor.
Med guidekabeln leder du enklare ut din klippare på önskad plats, undviker spårbildning samt leder den enklare och snabbare tillbaka till laddstationen.
HQ är byggd för klippning i regn.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
HQ har aldrig haft regnsensor, de är byggda för att tåla fukt och de klarar att klippa i blött gräs.
 
En regn sensor är tämligen meningslös efter som det aldrig mäter fuktigheten i gräset ut bara mängden som kommer uppifrån. Mao den klipper inte när det regnar men det går utmärkt att klippa i daggen eller gräset som fortfarande är blött efter en rejäl skur.
 
Pungslog säljaren på en femhundring till, så det blev HQ'n :)

Vart köper man knivar och kabel till rätt kurs?
Finns instruktionsboken på nätet?
 
Du hittar manualer och en återförsäljarlista på Husqvarnas hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.