kimf
Hej, inne på slutspurten i ritandet av köket nu, har vänt och vridit på det en jäkla massa, och det börjar sätta sig, men får inte riktigt till köks ön.

Vi var från början inne på att INTE ha någon sittplats vid ön, då vi inte riktigt kunde se oss själva egentligen sitta där i större utsträckning. Men vi har under resans gång ändrat oss lite.
1. Jag själv, och eventuellt även frugan kommer säkert slänga i sig frukosten på vardagarna där.
2. Kan vara trevligt om en står och påtar i köket och någon vill vara social och sitta någonstans
3. och den kanske största anledningen, vi har nu första barnet på gång, det hade vi inte när vi började rita kök. Ser väldigt stora fördelar att ha ungen där, dels nu under första åren när det ska kladdas och även senare om hen ska göra läxor etc när man står i köket själv.

Vi kommer ha en granitskiva, och vi hade inte tänkt på det när vi ritade, men stenhuggaren säger nu att så som vi tänkt kommer inte funka, det går inte ha så stort överhäng på skivan utan att sätta ett ben under för att stötta upp.
3D-modell av ett kök med vit köksö utan sittplatser, vita skåp och mörk bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenhuggaren säger mer eller mindre att två alternativ finns, antingen göra ett överhäng på ena kortsidan på max 20cm. Detta känns som ett för snålt djup för att vara funktionellt, tror inte det går ha en barstol och sitta där med plats för benen, har jag rätt?
Alternativt göra ön som en hästsko. Problemet för oss då är att vi i princip bara får 80cm brett hål i så fall (se bild nedan) då vi inte kan göra ön bredare än vi gjort den på grund av övriga köket.
80 cm brett känns som ett gränsfall för att kunna ha två sittplatser där. Tycker också det är en stor nackdel att båda sittplatserna då hamnar bredvid varandra. Både om två vuxna ska sitta och vara sociala samt om en vuxen ska sitta där med ett barn.

Så om ingen kan ge oss en snille blixt här, så står vi mellan att gå tillbaka till ruta1 och köra utan sittplats och bara bygga ön på 4st 80*60 skåp, eller köra en mitten sittplats på 80cm i en "hästsko-ö"
3D-schematisk design av två olika köksöar med måttmarkerade ytor, en traditionell rektangulär och en hästskoformad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vad tror vi här på forat, förstorar jag upp "nackdelarna" lite i nödan, eller är de bekräftade. Några vägledande förslag?
 
kimf
Vill tillägga att vi har en öppen planlösning mot ett ca 40kvm stort vardagsrum där det inte kommer finnas någon TV, endast ett större matsalsbord och en sittgrupp. Så vi har ganska stora möjligheter att möblera och se till att det finns sittplatser smidigt tillgängligt nära köket. Så är egentligen inte katastrof att helt överge sittplats i ön.
Men vi har nu hängt upp oss lite på att ha den där, och har lite svårt att överge den innan vi undanröjt alla alternativt.
 
BirgitS
När det gäller småbarn har jag inte sett till någon barnstol som passar till 90 cm högt "bord" utan bara till 70 cm.

80 cm bredd tror jag nog är för lite för två vuxna, det kan nog bli ett ständigt knuffande med armbågar.

20 cm överhäng kan fungera för en kortare stund av socialt umgänge för då kan man sitta lite på snedden, kanske även för ett lågstadiebarn som gör läxor. Om det fungerar för er att sitta på snedden under snabbt frukostätande kan ni ju pröva genom att blockera undersidan av ert nuvarande bord 20 cm från kanten. Annars är 30 cm överhäng nog det vanliga.

Men fundera på om det verkligen gör så mycket att ha ett bordsben i överhängets hörn.
 
kimf
Ja nej, att göra göra som vi ritat det på den renderade bilden ovan, med ett snyggt bordsben skulle säker se ok ut. Även om jag aldrig sett den lösningen tidigare. Är dock lite rädd att det är jäkligt att byta om det blir fult/repigt efter några år. En skåpslucka eller en täcksida går ju alltid att laga/lacka/byta. Tror det blir svårt med ett limmat bordsben.

I övrigt bekräftar du ju iprincip, vad vi redan varit lite rädda för.
Att det inte finns barnstolar som passar till en 90cm sittplats har heltbgptt oss förbi dock. Mycket bra input
 
Skippa skåp helt på överhängssidan och bara dra ut täckskivorna och använda dom som stöd för bänken. Jag tycker ni borde köra 40cm överhäng, med 30 slår man i knäna ibland om man är över ca 180cm.
 
kimf
Hmm ingen dum idé alls. Skulle iprincip kunna regla upp sidorna och bara dölja det med täcksidor då. Regla ut 20-30cm och sen lämna ytterligare, 10-20cm överhäng
 
S
kimf skrev:
Hmm ingen dum idé alls. Skulle iprincip kunna regla upp sidorna och bara dölja det med täcksidor då. Regla ut 20-30cm och sen lämna ytterligare, 10-20cm överhäng
tycker översta var bra. bra att ha kokböckerna någonstans. när ni saknar väggskåp
 
Nu har ni kanske redan bestämt er, annars avråder jag från spishäll i hörn eftersom det alltid känns trångt om fler än en lagar mat samtidigt, det tar också mycket utrymme och gör bänkskivorna extra dyra (plus att det är en omodern lösning samtida med dörrvalv men det spelar ju mindre roll). Fundera på att sätta hällen på kortväggen i stället.

Gör inte köksön för stor, optimalt utrymme är 120 cm runt om men inte mindre än 100 cm. Man vill inte slå rumpan i köksön när man ska ta ur grejer ur ugnen eller kylen, när diskmaskinsluckan är öppen ska inte lådan mitt emot slå i luckan.

Jag rekommenderar att ni har två 60-skåp jämte varann i köksön, vända inåt köket. Dra ut täcksidorna som stöd för bänkskivan, då kanske ni också kan hänga en barnstol på bänkskivans kant - åtminstone när barnet är mindre. Överhäng minst 30 cm.
 
kimf
Enannananna skrev:
Nu har ni kanske redan bestämt er, annars avråder jag från spishäll i hörn eftersom det alltid känns trångt om fler än en lagar mat samtidigt, det tar också mycket utrymme och gör bänkskivorna extra dyra (plus att det är en omodern lösning samtida med dörrvalv men det spelar ju mindre roll). Fundera på att sätta hällen på kortväggen i stället.
Inget är hugget i sten ännu, och vi har vägt allt flera gånger. Finns inte så många ställen i köket inte spisen har varit på ännu. Anledningen till att vi till sist valde att ha den som en hörnspis är att vi tycker hörnskåp blir så dött utrymme. Känns inte alls tilltalande att rota efter grejer i ett hörnskåp, inte ens de moderna karusellvarianterna, som förutom att dom är överprisade inte heller känns så värst smidiga.
Finns så klart fördelar och nackdelar med lösningen vi är inne på med spisen här nu. Ett minus är som du säger att två inte riktigt kan samsas om spisen smidigt. Man får också tänka igenom vad som ska finnas i lådorna under spisen och runt spisen. då dessa självklart inte kommer kunna dras ut samtidigt om man letar efter något. Det som tilltalar är att vi får ett väldigt bra utnyttjat hörn, dessutom med stora draglådor som sväljer väldigt mycket. En annan liten fördel är att hörnet inte måste vara exakt 45 grader. Genom att kunna ha lite spel där, säg vrida det skåpet 4-5 grader kan vi få eller ta ett par centimeter för att den långa bänken ska passa in exakt utan några passbitar där.

Enannananna skrev:
Gör inte köksön för stor, optimalt utrymme är 120 cm runt om men inte mindre än 100 cm. Man vill inte slå rumpan i köksön när man ska ta ur grejer ur ugnen eller kylen, när diskmaskinsluckan är öppen ska inte lådan mitt emot slå i luckan.

Jag rekommenderar att ni har två 60-skåp jämte varann i köksön, vända inåt köket. Dra ut täcksidorna som stöd för bänkskivan, då kanske ni också kan hänga en barnstol på bänkskivans kant - åtminstone när barnet är mindre. Överhäng minst 30 cm.
Ja, ska vi ha en kant med överhäng måste vi hålla det på 2*60 skåp. vi har tummat lite på avstånden för att få till det, mellan ön och bänkskåpen där vasken är har vi fritt spelrum och kan sätta allt mellan 120-140cm mellanrum. Men mot kylskåpet och mot andra kortänden är det inte lika generöst, blir ca 1m mot kylskåpet och 90cm mot andra kortsidan.
Andra kortsidan var jag inte så orolig för då man kommer stå där och jobba två stycken direkt. Men om det nu skulle hamna en sittplats där blir det lite annat. Mot kylskåpet är det lite värre, där ska man ju få plats att stöka med ugnen och packa in varor från handlingen, där kassarna sannolikt hamnar på köksön.

Ska rita och mäta lite ikväll, står nog och väger mellan ett överhäng på kortsidan med passbitar som föreslagits eller att skippa sittplatsen helt och hållet.
 
BirgitS
120 cm fritt mellanrum handlar också om att man ska kunna mötas och passera förbi någon som står där, så var mycket försiktig med att krympa det måttet.

Jag tycker det ser lite knepigt ut när den högra kyl/frysdörren öppnas åt det hållet för det innebär att man inte kan plocka ut kylvaror och lägga dem direkt på diskbänken utan bara på köksön och sen måste man liksom backa för att stänga dörren för att slutligen flytta varorna dit de ska.
 
kimf skrev:
Inget är hugget i sten ännu, och vi har vägt allt flera gånger. Finns inte så många ställen i köket inte spisen har varit på ännu. Anledningen till att vi till sist valde att ha den som en hörnspis är att vi tycker hörnskåp blir så dött utrymme. Känns inte alls tilltalande att rota efter grejer i ett hörnskåp, inte ens de moderna karusellvarianterna, som förutom att dom är överprisade inte heller känns så värst smidiga.
Svar: Ni behöver inte utnyttja hörnet över huvud taget, det är t o m fullt möjligt att ni får lika mycket lådor som med hörnhäll om ni har hällen på kortänden, lådor hela vägen och lämnar hörnet tomt. Hällen går förmodligen att centrera över två skåp om det behövs för att få optimal skåplösning (funkar i alla fall med Marbodal-kök). Beroende på hur huset ser ut kan ni kanske t o m utnyttna det tomma hörnet från rummet jämte - skohylla i hallen t ex.

Kimf skrev: En annan liten fördel är att hörnet inte måste vara exakt 45 grader. Genom att kunna ha lite spel där, säg vrida det skåpet 4-5 grader kan vi få eller ta ett par centimeter för att den långa bänken ska passa in exakt utan några passbitar där.

Svar: Ni måste ha ett par cm passbitar i vinklarna för att inte lådfronterna ska krocka. Det kan se lite småknepigt ut att inte ha hörnet 45 grader - jag hade nog undrat ifall någon mätt fel. Vad har ni tänkt för fläktlösning, vägghängd kåpa? Hur lång blir väggen bakom fläkten? Återkom gärna med en köksritning med väggmått och fönstrens läge.

Kimf skrev: Ja, ska vi ha en kant med överhäng måste vi hålla det på 2*60 skåp. vi har tummat lite på avstånden för att få till det, mellan ön och bänkskåpen där vasken är har vi fritt spelrum och kan sätta allt mellan 120-140cm mellanrum. Men mot kylskåpet och mot andra kortänden är det inte lika generöst, blir ca 1m mot kylskåpet och 90cm mot andra kortsidan.
Andra kortsidan var jag inte så orolig för då man kommer stå där och jobba två stycken direkt. Men om det nu skulle hamna en sittplats där blir det lite annat. Mot kylskåpet är det lite värre, där ska man ju få plats att stöka med ugnen och packa in varor från handlingen, där kassarna sannolikt hamnar på köksön.

Svar: Överhänget har ni så klart in mot rummet på baksida köksö, inte på kortänden där det redan är trångt.

Kimf skrev: Ska rita och mäta lite ikväll, står nog och väger mellan ett överhäng på kortsidan med passbitar som föreslagits eller att skippa sittplatsen helt och hållet.

Svar: I de fall köket egentligen är lite för litet för en köksö rekommenderar jag alltid att man bygger köket först och sedan ställer dit flyttkartonger eller liknande för att simulera en köksö. Ha det så en vecka eller så för att få känslan, bestäm sedan storlek och placering för köksön.

(Jag ska lära mig citera en annan dag, lyckades bara med första :confused:)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kimf
BirgitS skrev:
120 cm fritt mellanrum handlar också om att man ska kunna mötas och passera förbi någon som står där, så var mycket försiktig med att krympa det måttet.

Jag tycker det ser lite knepigt ut när den högra kyl/frysdörren öppnas åt det hållet för det innebär att man inte kan plocka ut kylvaror och lägga dem direkt på diskbänken utan bara på köksön och sen måste man liksom backa för att stänga dörren för att slutligen flytta varorna dit de ska.
Tack för bra input, vi har inte bestämt oss för vilket av dessa två som ska vara kyl och frys ännu, inte heller vilket håll dem ska öppnas åt, så ritade dörrarna så som dem är nu mest för att det är det mest estetiska.
Men du har så klart helt rätt.

Grundtanken är att vi förmodligen kommer ställa köksvarorna på ön när man kommer hem från handlingen, i det läget är nuvarande konfiguration smidigast. Men helt klart inte det smidigaste när man ska plocka ut åt det hållet du påpekar. Tack igen för viktig input.

Enannananna skrev:
Ni behöver inte utnyttja hörnet över huvud taget, det är t o m fullt möjligt att ni får lika mycket lådor som med hörnhäll om ni har hällen på kortänden, lådor hela vägen och lämnar hörnet tomt. Hällen går förmodligen att centrera över två skåp om det behövs för att få optimal skåplösning (funkar i alla fall med Marbodal-kök). Beroende på hur huset ser ut kan ni kanske t o m utnyttna det tomma hörnet från rummet jämte - skohylla i hallen t ex.
Ja att sätta spisen exakt där man vill ha den går med alla kök, bara man är lite händig. Vi gjorde så hos en polare, bara att fräsa ur lite ur stommarna. Värre är det ju med vaskar. Ska överväga och diskutera med frugan, man ska inte förkasta något utan att överväga, men vi är ändå ganska inne på hörnhällen

Enannananna skrev:
Svar: Ni måste ha ett par cm passbitar i vinklarna för att inte lådfronterna ska krocka. Det kan se lite småknepigt ut att inte ha hörnet 45 grader - jag hade nog undrat ifall någon mätt fel. Vad har ni tänkt för fläktlösning, vägghängd kåpa? Hur lång blir väggen bakom fläkten? Återkom gärna med en köksritning med väggmått och fönstrens läge.
Ja, passbitar måste man ju ha in där för att kunna stänga lådorna osv, det jag syftade på är att utan platsbyggda kök är man oftast begränsade till 40, 60, 80 skåp, även om vissa leverantörer även har 50 och 70. Och är inte din vägg du ska fylla jämnt delbart med någon av dessa mått så måste du ha passbitar på fler ställen för att få till det. Eller fuska in en vinhylla eller liknande. Men du har förmodligen helt rätt, att sätta hörnhällen i 41 grader istället kanske inte ser klokt ut, tänkte i min enfald att det skulle synas.

Väggen bakom spisen blir 92cm bred, och skåpet hörnhällen sitter i är ett 60skåp. Fläktlösningen hänger lite i luften än så länge (no pun intended). Men lutar lite mot en takintegrerad.
Dels för att den endast 92cm breda hörnväggen begränsar lite i val av fläkt. Men även att en vanlig vänghängd kåpa riskerar att inte hamna direkt över spisen då den är lite längre ut från väggen än i vanliga fall. Att hänga en frihängande kåpa (sån man sätter över öar) riskar att täcka fönstret. Men har sparat på den till sist, då vi inte börjat titta på vitvarorna ännu riktigt.

Enannananna skrev:
Svar: I de fall köket egentligen är lite för litet för en köksö rekommenderar jag alltid att man bygger köket först och sedan ställer dit flyttkartonger eller liknande för att simulera en köksö. Ha det så en vecka eller så för att få känslan, bestäm sedan storlek och placering för köksön.

(Jag ska lära mig citera en annan dag, lyckades bara med första :confused:)
Mycket bra input, lite tråkigt att vänta med all extra leveranstid, men det är det helt klart värt om man är lite osäker, köket ska ju stå där ett tag sedan. Vi har gradvis gjort ön mindre och mindre ända sedan starten. Och förmodligen har den inte krympt färdigt ännu.

När det gäller citeringarna så får man klippa och klistra lite om man vill ha flera citeringar i samma inlägg, lite meckigt om man inte är van. Men för att göra en manuell citering skriv ["QUOTE=namnet-på-den-du-vill-citera"] (fast utan citatteknena jag la till där för att koden skulle synas) och när citatet är slut avslutar du med ["/QUOTE"] (även det utan citattecken)
 
BirgitS
Om du menar en fläkt som är mer som en platta i taket undrar jag om det verkligen fungerar, dvs att flödet blir tillräckligt starkt hela väggen från hällen, särskilt när det är öppen planlösning och man får räkna med att det går luftflöden åt andra håll också.
 
kimf
BirgitS skrev:
Om du menar en fläkt som är mer som en platta i taket undrar jag om det verkligen fungerar, dvs att flödet blir tillräckligt starkt hela väggen från hällen, särskilt när det är öppen planlösning och man får räkna med att det går luftflöden åt andra håll också.
Ja, en sådan jag syftade på med integrerad, och jag har också varit extremt skeptisk till dem. Tills en släkting satte in en för ett halvår sedan. Fungerar faktiskt mycket bra.
Men man ska passa sig lite för var man sätter dem, att sätta dem över en helt fristående köksö kan få eventuellt os att åka med i fartvinden från allt spring runt ön.
MEN, en stor för del med dem, är att dom suger ALL luft i taket, luftflödet drivs mot fläkten i taket och tar där med os och annat även långt ifrån fläkten, även om det tar längre tid.
När eller om os passerar en traditionell fläkt och åkt upp i taket, då är det ju så att säga kört ;)

Men en liten brasklapp, jag har iprincip bara en riktig referens på dem, och har egentligen inte läst på så mycket heller då vi inte tagit tag i vitvarorna ännu. Så lita inte blint på mig (ännu) om någon läser detta och är intresserad av att köpa en av samma typ.
 
kimf
Okej, efter att ha skruvat på ritningen en aning så är det nog bara så att vi inte riktigt får plats med en sittplats med överhäng på kortsidan, och överhäng på långsidan kommer offra för mycket bra förvaringsutrymme. Så mindre ö igen i kanske sista revisionen ;).

Slänger upp lite ritningar/bilder om en liten stund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.