Hej!

Jag vill bygga en luftrenare för garaget (där jag fräser och svarvar i trä), för de man köper verkar vara alldeles för dyra för mig...

Jag tänker mig något i stil med en enkel låda, en fläkt med motor (från en slaktad bordsfläkt modell större), och ett filter... i någon slags konstruktion, kanske så här:
https://www.youtube.com/watch?v=6nZcRGLJJDg
fast där gillar jag inte att dammet lägger sig på filtret, vill hellre ha det så att filtret är högst upp i lådan, fläkten ovanpå och "drar" luften igenom filtret och dammet faller till botten av lådan... typ som han bygger här:
https://www.youtube.com/watch?v=-bOEiHmYsD8
Täpper inte igen lika fort och är lättare att rengöra.

Men den ska inte vara kopplad till en maskin via slang som han gör där, utan den ska rensa luften i hela garaget (det är ett enkel-garage). Så stort inflöde av luft, och jag vill inte fästa den i taket utan enkelt kunna ta in den i huset vid behov (slipar väggar inför tapetsering). Kanske fyra ben med hjul är en bra idé.

Jag hittade denna fläkten som det verkar vara bra drag i :
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Prestanda/Kylflakt-universal-2000032589/

Jag är en glad amatör men jag tror jag kan tillräckligt mycket för att bygga ihop grejerna, det jag inte vet är:

1. Bestämma mig för konstruktion (finns det kanske ritningar, guider, erfarenheter från andra byggen?)
2. Veta vilket filter jag ska köpa, och varifrån?? Två filter, ett grövre och ett HEPA?
3. Dimensioner och allt sådant, kommer luften igenom filtret, är fläkten för svar eller för stark, är lådan för stor eller för liten... har noll kolll på allt det där... vill ju inte att dammet ska pressas tillbaks ut i luften... eller att motorn blir översträngd...

Uppskattar alla tips ni kan komma med! :)
 
Redigerat:
Jag har skippat filterdelen och kör ett utsug rätt ut från verkstaden (enkel garage som del av källare, 400 m2/h). Man förlorar lite värme men det är inte så lång tid den behöver vara igång så i praktiken det är inget problem. Löser inte alla dina behov men det kanske kan vara ett alternativ?
 
Det är en schysst idé, dock så förlorar jag portabiliteten då, vill kunna ta in den i huset för att luftrensa lite där vid behov!
 
Hm ja så ungefär ja. Intressant, det var ett litet runt hål för insuget. Men iofs, det kanske inte spelar någon roll. Suget är ju detsamma... mindre hål = högre fart igenom.... och HEPA-filter... det behöver jag, har jag förståt... men ett grövre filter först.... ett där sågspånen inte fastnar utan kan ramla ner när man stänger av...
 
Ja, alltid grovfilter innan fin/hepafilter. Annars blir det dyrt i längden.
 
Tror tyvärr inte att det kommer att bli särskilt effektivt.

Det är alltid effektivast att ta dammet direkt vid källan, med punktutsug. Det finns ju sådana med flexslang och tratt, t ex vid svetsning el lödning, som tar det mesta av röken vid källan iaf.

Min erfarenhet av damm, t ex när man sopar garagegolvet, är att endast 5-15 min rejält korsdrag rensar rent någorlunda. En köksfläkt på 400 m3/h tror jag är en fis i rymden i jämförelse.
 
Oldboy skrev:
Tror tyvärr inte att det kommer att bli särskilt effektivt.

Det är alltid effektivast att ta dammet direkt vid källan, med punktutsug. Det finns ju sådana med flexslang och tratt, t ex vid svetsning el lödning, som tar det mesta av röken vid källan iaf.

Min erfarenhet av damm, t ex när man sopar garagegolvet, är att endast 5-15 min rejält korsdrag rensar rent någorlunda. En köksfläkt på 400 m3/h tror jag är en fis i rymden i jämförelse.
Jag använder min 400 m3/h-fläkt med ventilationsslang just som punktutsug för bla svetsning och där fungerar det bra. Men det fungerar också fint att slå på den i en halvtimme efter att ha dammat eller målat. Dock är det i ett litet rum, ca 16 m2.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Ja, det är väl en kombination av dammängd och rumsvolym, samt hur lång tid det tar.
Bra att få en lite mer precis uppfattning. (y)
 
Oldboy skrev:
Ja, det är väl en kombination av dammängd och rumsvolym, samt hur lång tid det tar.
Bra att få en lite mer precis uppfattning. (y)
Som du säger är bästa sättet att fånga direkt vid källan. Men som komplement är det bra med utsug och undertryck.
 
Klyvsågen/bordscirkelsågen är väl den maskin som dammar mest. Även med spånsug både under och över klingan. Så ett aggregat som filtrerar luften är aldrig fel. Jag har byggt en låda med hepafilter som jag placerat på väggen, men den går att bygga som en låda man kan rulla runt eller flytta till ett annat
rum. Har ingen bild just nu, men jag fick tag i en utsugsfläkt från en pizzeria, :p, köpte en billig murarhink på Biltema, skar bort botten på hinken, monterade fläkten i den och byggde en låda runt allt. Den låter inte särskilt mycket, och funkar hur bra som helst. Hepafiltret köpte jag på e-bay.

//P-O
 
När det gäller seriös spån-/dammhantering är det prio ett att fånga så mycket som möjligt vid källan med hjälp av ett effektivt spånsugsystem. Ju mer man kan ta där desto bättre. Dock kommer det allltid att finnas små partiklar i luften som inte spånsugen tar.

Där kommer det som man kallar för cirkulationsrenare in; Aircube, Jet, Pullman/Ermator mfl märken/tillverkare säljer anordningar som är till för att avlägsna de minsta partiklarna som inte spånsugen fångar. I stort sett luftburet damm som är skadligt för våra lungor trots att det nästan inte syns. Vissa är bättre än andra, det gäller att läsa specarna inför ett köp.

Kap-/gersåg, handöverfräs resp fräs i bord samt bordsåg är väl de stora nersmutsarna och det finns ingen chans att man kan fånga 100% vid maskinen; en hel del damm kommer att cirkulera runt i luften efter användning.

Därför behövs cirkulationsrenaren som sas "tvättar" luften i verkstan.

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.