Hej

Jag har en träfasad som (enligt uppgift från föregående ägare) målades med falu rödfärg 2011. Nu är det mögelpåväxt på fasaden.
1. Går det att bli av med mögelpåväxten? Hur i så fall?
2. Hur gör jag för att undvika (eller fördröja i alla fall) mögelpåväxt om jag målar om fasaden?

Med vänlig hälsning,

Peter
Mögel på en rödmålad träfasad med synliga vertikala plank och fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träfasad målad med rödfärg som uppvisar svarta mögelfläckar och påväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Närbild på en sliten röd träpanel med flagnande färg och synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tvätta med fasadtvätt
 
Thyro89 skrev:
Tvätta med fasadtvätt
Kan man tvätta slamfärg? Jag läste nånstans att man bara ska borsta falu rödfärg men jag har svårt att se att det kan hjälpa i någon större utsträckning.
 
Jag ringde för några veckor sedan till Falu Rödfärg och frågade hur man skulle göra om man ville byta färg på huset från röd till kanske svart eller grå. Han sa då att det gick bra att högtryckstvätta om man höll lite avstånd.

Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte
 
Holmspel skrev:
Jag ringde för några veckor sedan till Falu Rödfärg och frågade hur man skulle göra om man ville byta färg på huset från röd till kanske svart eller grå. Han sa då att det gick bra att högtryckstvätta om man höll lite avstånd.

Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte
Fast jag tänkte inte måla om utan bara försöka bli av med möglet.

Så hör skrev vi i villa:
http://www.viivilla.se/bygg/fasadmalning/tvatta-fasaden---bekampa-naturen-naturligt/

"Är huset målat med slamfärg, exempelvis Falu rödfärg, ska du inte tvätta över huvud taget utan torrborsta. Viktigt med ansiktsmask då inandade mögelsporer kan ge allergiska reaktioner."
 
Inte måla? Ser verkligen ut som det behövs. Det kommer bli svårare att få det snyggt och hållbart om du väntar fler år...
 
Jonatan79 skrev:
Inte måla? Ser verkligen ut som det behövs. Det kommer bli svårare att få det snyggt och hållbart om du väntar fler år...
De ska bygga vatten, avlopp och vägar runt vårt hus i år och nästa år så jag tänkte vänta tills det är klart. Det kommerbki en massa byggtrafik. Kanske fel tänkt?
 
Det var sex år sedan huset målades. Behöver man måla om vart femte år eller gjorde de fel när de målade förra gången?
 
Nja, beror på skicket på panelen på hela huset. Har den börjat torka och bli sprickor någonstans ? Har läst att det finns rödtjära som man kan måla över slamfärg som har bättre skydd än faluröda färger. Jag skulle målat ändå, markarbeten kommer inte skada eller förfula fasaden mer än lite damm och smuts som ni enkelt borstar av.
 
Slamfärg får du nog räkna med ommålning var femte år, iaf södersidan.
 
S
peter_sweden skrev:
Det var sex år sedan huset målades. Behöver man måla om vart femte år eller gjorde de fel när de målade förra gången?
antingen så tvättar du och målar.
eller så väntar du i två år
 
SBH skrev:
antingen så tvättar du och målar.
eller så väntar du i två år
Ok så bara tvätta/borsta är ingen ide?
 
S
peter_sweden skrev:
Ok så bara tvätta/borsta är ingen ide?
nä inte då du använder starka medel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.