1) vikt: 100 literstunnan väger 4,7kg

2) varför samla regnvatten?
Bra att hushålla med kranvatten i dessa tider då vi har bevattningsförbud, pga sinande grundvatten.
Inte bra med stående regnvatten intill huset.
Gillar att uppsamlingssystemet är snyggt och har bra funktion.
Locket är också en fördel både genom att tunnan inte blir ett vattenhål för äggläggande mygg och knott och att man slipper löv, pollen och andra föroreningar i vattnet.
Enkel och smidig användning med tappkran i botten för att få ut sista droppen.

Den här vattentunnan skulle jag verkligen vilja ha��
Jag har länge önskat en uppsamlingstunna men har aldrig "kommit till skott" med det projektet,
så det här skulle vara en välkommen vinst för mig!
 
Svar

A, Regntunnans vikt är 4,7 kg.

B, Bra att använda regnvattnet istället för att använda kranvatten. Med regnvatten slipper man dessutom klorerat vatten och växterna mår bra.
 
Redigerat av moderator:
Produktchef Kerstin Finnman säger: "– De flesta menar att regnvatten är bättre för växterna än kranvatten. Dessutom gör du en insats för miljön genom att inte använda dyrt kranvatten för att vattna i trädgården."
100 liters tunnan väger 4,7 kg.
 
Vikt: 4,7 kg.

Det är bra att samla regnvatten så att vi kan vattna växterna med klorfritt vatten!
 
Tunnan väger 4,7 kg (innan den är full med regnvatten ;)

Jag skulle vilja ha den i ett steg till miljövänligare vattning. Dessutom kommer mina lökväxter blomstra än mer när de slipper vattnas med klorerat vatten. Håller tummarna!
 
1) 100-literstunnan väger 4,7 kg.
2) Regnvatten är bättre för växterna än kranvatten. Det är bättre för miljön att sköta bevattningen med regnvatten än med dyrt kranvatten. Att leda bort regnvatten från fasad och husgrund samtidigt som växterna får sitt vatten är verkligen en dubbelvinst.

Med en regnvattentunna vid mitt gamla 1600-talstorp, som saknar vatten, skulle jag dessutom slippa transportera bevattningsvatten. Det är en miljöinsats jag gärna gör.
 
Tunnan väger 4,7 kilo.
Det är bra att ta till vara på och använda regnvatten till bevattning eftersom det inte innehåller klor. Dessutom är det viktigt att samla upp vattnet och leda bort det från husgrunden då det kan bildas fukt i grunden.

Motivering: Vi köpte ett hus i onsdags. Vårt första hus nånsin! En 20-talsvilla med träfasader och renoveringsbehov. Tidigare ägare hade slarvat med stuprännorna och vattenuppsamling och huset har börjat få fuktskador som vi snabbt måste åtgärda.Jag surfade runt för att hitta rätt och hamnade här! Den här tunnan är precis vad vi behöver.
Just nu har vi mycket utgifter för att kunna ta hand om de mest akuta kostnaderna, och att vinna en sån här tunna hade verkligen hjälpt oss på vägen att kunna ta hand om vårt första älskade hus på ett mer miljövänligt sätt!
 
Tunnan väger 4,7 kg
Skälen till att man bör samla in regnvattnet är flera. Ett är att det håller vattnet borta från husgrunden. Men det hjälper också till att hushålla med våra naturresurser genom att spara på färskvattnet. Dessutom blir växterna glada om man vattnar med detta klorfria vatten.
 
Svar 1: 4.7kg

Svar 2: Dessutom gör du en insats för miljön genom att inte använda dyrt kranvatten för att vattna i trädgården.

Motivering: Vi bor i ett relativt nybyggt hus där vi tyvärr placerade våra bägge vattenutkast för bevattning på fel sida huset. Därför behöver vi nu dra ut nästa 40m slang för att komma till våra pallkragar med grönsaker. Vi har tänkt skaffa en tunna att ha vid garaget kopplat till stupröret för att kunna använda regnvatten istället för kranvatten vilket dessutom är miljövänligare, bättre för växterna och även plånboken. Större delen av förra sommaren hade vi bevattningsförrbud så då hade verkligen en sån här tunna kommit till användning plus att den ser mer gedigen ut än en stor blå plasttunna. Perfekt att man kan koppla på slang på avtappningsventilen.
 
Svar 1: 4,7 kg

Svar 2: Med dagens ökande vattenbrist inte bara i U-länder utan även i lilla Sverige är det livsavgörande att skaffa resurser och kunskap åt alla inte bara vi vuxna för att kunna föra Sverige och omvärlden till ett ännu mer självförsörjande samhälle. Tillsammans kan vi om vi bara vill!

Motivering: Varför ska just jag vinna ... Jo med stort tomt och mycket grönska får nu de nyodlade grödorna slåss om vätska och leverne. Med denna tunna blir de allt förutom för tunna!
 
Redigerat:
1. Tunnan väger 4,7 kg
2. Främsta skälet är att spara på resurser, kranvatten både kostar pengar att få fram samt innehåller klor vilket inte växtlivet gillar. Det hamnar lätt regnvatten vid husgrunden vilket kan skapa skador för fastigheten. Det är enkelt och hygieniskt, inga mygglarver genom att man använder lock. När det blir fullt rinner det inte över och orsakar skador utan rinner ut i dagvattenledningen som redan finns ansluten till stupröret. Saknar man dagvatten kan man ansluta flera "tunnor" som komplement. Anslutning finns både med kran och till "standard" vattenslang.

Hoppas på tur! :)
 
Greenlines regntunna väger 4,7 kg och rymmer 100 liter vatten. Dricksvatten renas med kemikalier och ett av dom är clor som inte är hälsosamt för trädgårdens växter. Det gör att det är bättre för miljön att vattna med regnvatten istället för dricksvatten. Vi bör vara sparsamma med vårt dricksvatten. Den smarta konstruktionen och designen gör det enkelt att koppla ihop tunnan med takvattenavrinning och att fylla vattenkannan. Uppsamling av regnvatten minskar belastningen av regnvatten på husgrunder. Jusst nu bygger jag växthus i en kommun med vattenförbud hela sommaren och är otroligt tacksam för denna tävling. Detta är vad jag letar efter.
 
Tunnan väger 4,7 kg och att använda regnvatten är bra för miljön och för mig då vattnet inte behöver bara rinna tillspillo.
Jag vill vinna tunnan för att jag den 8 maj flyttar in i mitt nya..(1960) hus och vi i örebro har bevattningsförbud så jag behöver
Verkligen en sådan här lösning för att kunna ta hand om den stora trädgården jag kommer att ta över.

Eric
 
Tunnan väger 4,7 kg
Regnvatten innehåller inget klor
 
Redigerat av moderator:
Tunnan väger 4,7 kg.

Kan man vattna med regnvatten istället för kranvatten är det bättre för växterna då vattnet från kranen är klorerat.

För egen del skulle en sådan tunna passa ypperligt. Vi har en grävd brunn som riskerar att sina nu till sommaren om inte grundvattennivån höjs. Kan man på ett smidigt sätt samla regnvatten från taket skulle man slippa att slösa på dricksvattnet och samtidigt slippa leda bort dagvatten från huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.