Hej!

Jag har en fråga angående gödsel och Olle Berg. Jag har en utrullad matta (två år i år) och tänkte följa Olles gräsmatteprogram. Där rekommenderar han Super Gramino för då behöver man endast gödsla två gånger per säsong. Men i programmet gödslar han tre gånger med Super Gramino.
Vad gäller; när, hur ofta och hur mycket Super Gramino ska man egentligen ha?

Mvh
 
Ingen?
 
Det står på påsen hur mycket man ska ha. "3 kg per 100 kvm" skriver Olle. Risken att ta för mycket och bränna gräset är nog inte så stor om man kör med handspridare innan regn.

Jag tror att den tredje givan med Super Gramino som han ger är som höstgödsel för att gräsmattan ska klara vintern bättre.

Själv kör jag med Florovits gödsel på vår och höst eftersom den innehåller järnsulfat mot mossa och sedan Super Gramino under sommaren.

Man kan också använda toppdress/naturgödsel i säck som gödsling istället för NPK-gödsel och förbättrar då mikrolivet i jorden. Hur man väljer att göra är helt enkelt hur ambitiös man vill vara.
 
  • Gilla
FruLeskinen och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret!
 
snowballtwo skrev:
Hej!

Jag har en fråga angående gödsel och Olle Berg. Jag har en utrullad matta (två år i år) och tänkte följa Olles gräsmatteprogram. Där rekommenderar han Super Gramino för då behöver man endast gödsla två gånger per säsong. Men i programmet gödslar han tre gånger med Super Gramino.
Vad gäller; när, hur ofta och hur mycket Super Gramino ska man egentligen ha?

Mvh
Ett annat alternativ är att helt enkelt strunta i de dyra långtidsverkande gödsel som super gramino etc. och istället köra ett som inte är uttalat långtidsverkande (typ YaraMila 21-4-7) och istället gödsla oftare fast mindre mängd varje gång, säg en gång i månaden istället. Eftersom du inte ska sprida så mycket varje gång så räcker det med en liten handspridare. För mig tar det kanske en kvart att gå över mina 1000kvm gräsmatta med handspridare. Jag tycker den varianten är oslagbar -så otroligt mycket snabbare, smidigare, mer ekonomiskt och man slipper dessutom den överhängande risken att gräsmattan blir randig som den ofta blir om man kör ut en halv årsförbrukning på en gång med spridarvagn och inte sprider perfekt.
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Just Super Gramino tycker jag inte är så dyrt. Blomsterlandet har 6,5 kg för 149 kr den här veckan (i alla fall i Göteborg). Men det är klart att om man har större gräsmatta kan det vara bättre med andra produkter.

Kanske ger det bättre resultat att gödsla en gång i månaden. Det här året tänkte jag se vad som händer med gödsling varje månad, 6-7 givor totalt.
 
hevi skrev:
Ett annat alternativ är att helt enkelt strunta i de dyra långtidsverkande gödsel som super gramino etc. och istället köra ett som inte är uttalat långtidsverkande (typ YaraMila 21-4-7) och istället gödsla oftare fast mindre mängd varje gång, säg en gång i månaden istället. Eftersom du inte ska sprida så mycket varje gång så räcker det med en liten handspridare. För mig tar det kanske en kvart att gå över mina 1000kvm gräsmatta med handspridare. Jag tycker den varianten är oslagbar -så otroligt mycket snabbare, smidigare, mer ekonomiskt och man slipper dessutom den överhängande risken att gräsmattan blir randig som den ofta blir om man kör ut en halv årsförbrukning på en gång med spridarvagn och inte sprider perfekt.
Jag har en påse med granngårdens egna gödsel (grön effekt 21-4-7), kanske ska testa att ha på det nu den första givan i alla fall. Jag har ca 700 kvm gräsmatta. Är handspridare stt rekommendera framför spridarvagn?
 
snowballtwo skrev:
Jag har en påse med granngårdens egna gödsel (grön effekt 21-4-7), kanske ska testa att ha på det nu den första givan i alla fall. Jag har ca 700 kvm gräsmatta. Är handspridare stt rekommendera framför spridarvagn?
Om du menar spridarvagn där gödslet rinner ner där du går, så ja, alla dagar i veckan. Cyklonspridare är också bra om du har en större gräsmatta.

Jag tror innehållet i Granngårdens egna gödsel är samma som YaraMila 21-4-7 som är billigare, ca 10 kr / kg.
 
Risken att bränna gräset med Super Gramino är mindre än med snabbverkande gödsel. Kornen är kotade och släpper näringen långsamt. Det är en smaksak vad man väljer, vill man gödsla månadsvis istället väljer man ett vanligt mineralgödsel. 21-4-7 är som någon skrev en vanlig variant i Sverige, men då behöver man gödsla innan regn så gärsmattan inte bränns sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.