F
nanowire skrev:
Saxat från Norrbottenssnickarens länk ovan:

Vilket jag ju hoppas på, annars får jag dra ny el till verkstan.
Du kommer tyvärr inte att sprätta pinnar på 150A med 10A säkring. Ur en 10A säkring får du teoretiskt 2300W. Nu är det grym tröghet i en trög säkring (en elektriker kan nog läxa upp mig på det) så du kommer att kunna ta ut mer effekt under kortare perioder, kanske 110-115A eller nåt sånt men det är en ren gissning från min sida.

EDIT: svetsade mig/mag utomhus för nån månas sen och hade långt till 16A och körde därför på 10A uttag. Modern inverter och säkringen bröt en gång. Körde generellt på 19-20V och var uppe och nosade på 21V och runt 125A och då la den ner efter en ganska lång sträng faktiskt. Borde motsvara runt 110A eller nåt sånt men jag tror svetstiden har väldigt stor betydelse här.
 
Redigerat:
Som sagt så har jag inte använt svetsen själv. Men min lilla kempi löste ut säkringarna runt 90a+. Och detta gör det väldigt svårt att hjälpa ngn bekant tex med lite reparationer osv. Därför tycker jag att kempin går bort.

Och återigen det är inte i mina ögon vanligt med 16a säkringar i vanliga svenssongarage. Ej heller trefas :) men det kanske bara är i Norrbotten vi stackars husägare är hopplöst efter :)))

Nåja. Vore kul att testa Esaben. Finns även lite modeller från parweld mfl som påstår att man kör på 10a säkring.
 
Återkoppla hur det gått har lite planer på att köpa 1 fas svets och troligtvis en kempi classic för dom vet jag är bra men om Esab funkar bättre på 10A så kan det ju bli en sån istället. Jag kommer troligtvis inte svetsa grövre än 2,5 mm pinnar har en riktig 3 fas svets om jag gör lite större jobb men den bär man inte med sig lika enkelt.
 
F
smurfen72 skrev:
Återkoppla hur det gått har lite planer på att köpa 1 fas svets och troligtvis en kempi classic för dom vet jag är bra men om Esab funkar bättre på 10A så kan det ju bli en sån istället. Jag kommer troligtvis inte svetsa grövre än 2,5 mm pinnar har en riktig 3 fas svets om jag gör lite större jobb men den bär man inte med sig lika enkelt.
Jag har troligtvis en ESAB Caddy 151 tillgänglig och även en ESAB Buddy 145 som är en enklare maskin än Caddy 151. Skall fixa fram några feta pinnar och ett par 10mm plåtar och tala om exakt när den börjar poppar 10A automatsäkringar men det tar nog ett par veckor. Faktum kvarstår dock, det behövs betydligt mer effekt för att svetsa 140A. Se bara specen på Kemppi Minarc https://www.kemppi.com/en-US/offering/product/minarc-150/pdf/technical-specification/

140A x 25,6V är över 3500W och det kommer det att vara oavsett fabrikat och detta är svetseffekt ut, på det kommer värmeförluster som kan variera ett par % upp och ner men det ligger säkert runt 90%. Det är inte rimliga effekter alls för 10A säkring.
 
fsn skrev:
Jag har troligtvis en ESAB Caddy 151 tillgänglig och även en ESAB Buddy 145 som är en enklare maskin än Caddy 151. Skall fixa fram några feta pinnar och ett par 10mm plåtar och tala om exakt när den börjar poppar 10A automatsäkringar men det tar nog ett par veckor. Faktum kvarstår dock, det behövs betydligt mer effekt för att svetsa 140A. Se bara specen på Kemppi Minarc [länk]

140A x 25,6V är över 3500W och det kommer det att vara oavsett fabrikat och detta är svetseffekt ut, på det kommer värmeförluster som kan variera ett par % upp och ner men det ligger säkert runt 90%. Det är inte rimliga effekter alls för 10A säkring.
Gör gärna det! Det vore intressant att veta vad som fungerar för alldeles oavsett elen i min verkstad så är denna svets till för att vara mobil och då kommer det sannolikt vara mindre än 16 A den kopplas till. Vad har du för typ av automatsäkringar?
 
F
nanowire skrev:
Gör gärna det! Det vore intressant att veta vad som fungerar för alldeles oavsett elen i min verkstad så är denna svets till för att vara mobil och då kommer det sannolikt vara mindre än 16 A den kopplas till. Vad har du för typ av automatsäkringar?
Typ av automatsäkringar... ? Vit liten rektangulär låda med en svart återställningsspak, tröga. Duger det? Jag skulle kunna läsa vad det står på dom men är inte det fusk? Och är inte en 10A trög automatsäkring ungefär samma skit oavsett fabrikat? Jag är som sagt inte elektriker, inte ens på hobbynivå.
 
Tror tröga är typ C. Menade bara att ditt test blir intresantare om vi vet.
 
Säkringen löser ut inom en timme vid ström 1.2-1.4 x In dvs 12-14 A om det är en märkt 10 A. Vid högre uttag sticker tiden snabbt ner i minuter och sekinder. Detta har inget med snabb- trög att göra det berör bara hur de beter sig vid stora strömmar vid starter eller kortslutningar. Skulle iofs kunna komma in vid dåliga kretslösningar på invertern och lösa ut när man slår till den och energilagret laddas.

Har själv en Kemppi Minarc 140 av lite äldre årgång och det går som nämnts bra att köra på 10 A om man ligger i området för 2.5 eller lägre delen 3.25 och inte så intensivt. Ska man köra fullt så svetsen blir begränsningen är det givetvis 16 A men mycket funkar vettigt med 10 A också.

Siffrorna fsn nämnt svetstekniskt parat med ovanstående för säkringar går naturligtvis inte att komma runt oavsett hur modern teknik man tar till men lite på marginalen kan det säkert ge. Blir intressant att få resultatet av ev test.
 
F
GK100 skrev:
Säkringen löser ut inom en timme vid ström 1.2-1.4 x In dvs 12-14 A om det är en märkt 10 A. Vid högre uttag sticker tiden snabbt ner i minuter och sekinder. Detta har inget med snabb- trög att göra det berör bara hur de beter sig vid stora strömmar vid starter eller kortslutningar. Skulle iofs kunna komma in vid dåliga kretslösningar på invertern och lösa ut när man slår till den och energilagret laddas.

Har själv en Kemppi Minarc 140 av lite äldre årgång och det går som nämnts bra att köra på 10 A om man ligger i området för 2.5 eller lägre delen 3.25 och inte så intensivt. Ska man köra fullt så svetsen blir begränsningen är det givetvis 16 A men mycket funkar vettigt med 10 A också.

Siffrorna fsn nämnt svetstekniskt parat med ovanstående för säkringar går naturligtvis inte att komma runt oavsett hur modern teknik man tar till men lite på marginalen kan det säkert ge. Blir intressant att få resultatet av ev test.
Med risk för att jag inte förstår vad du menar så... laddar kondingar hoppas jag att maskinerna gör redan på tomgång och inte när man börjar svetsa.

Men en timma....? Så många pinnar har jag inte. Min erfarenhet är att pinnsvetsning har en maxkapacitet vid runt 40% duty cycle och det är proffs. Det skall slaggas av lite och det skall bytas pinne.

Ett sånt här test blir ju väldigt beroende av vilken duty cycle jag lyckas hålla, dvs hur många % av totala tiden kommer jag att ha en ljusbåge. Övrig tid så antar jag att säkringen "återhämtar sig". Men det skall ju vara realistisk med. Jag kommer att bränna en pinne utan stopp och sen byta så fort jag kan, runt 20-30 sekunder skulle jag tro utan att slagga av och bränna nästa pinne. Det är sett ur ett hobbyperspektiv snudd på orealistisk svetsning och borde med andra ord vara ett mycket robust test.

måste leta upp en säkring som jag inte har nån övrig belastning på med så det inte ligger en begränsning där sen maxar jag svetsen på 150A och ser hur länge tyget håller.
 
Ja det med laddning gäller bara vilken typ säkring "snabb-trög" dvs i automatsäkringsfallet typ B-C man har och där skulle en B kunna lösa ut just när man slår på strömmen till svetsen. När man sen svetsar har det ingen betydelse vilken typ det är bara vid korta stora strömstötar det kommer in.

Och tiden en timme gäller som sagt intervallet 12-14 A vid 10 A säkring när du lastar mer går tiden ner omvänt proportionellt alltså rejält mycket kortare tid redan vid tex 16 A. Man hamnar snabbt i häradet minuter och återhämtningen går relativt långsamt för säkringen så kör du fullt kommer det lösa raskt.

Att kombinera dina tidigare uppgifter kring svetseffekt med att ligga kring 12-14 A uppräknat lite pga intermittensen säg 15-16 A så skall man nog kunna köra svetsmässigt kontinuerligt. Vet inte vad man räknar för period i uppgifterna för intermittens här är det kanske 5-10 min?

Om du testar så kan det vara intressant förutom ditt maxfall som säkert löser säkringen ganska omgående att prova lite i området 120 A och inte stressa det hela utan köra en pinne eller två och vila ungefär samma tid emellanåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.