kulle
Men den gamla var väl med snabbkoppling likt wago ?
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Jajamen men känner mig tryggare med Wagon enklare att jobba och jag ville byta till en rymligare dosa :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
kulle skrev:
Inte roligt o hitta såna fel :confused: men tur att det uppdagades utan att det hänt något.
Men blev lite nyfiken på den kulodosan, var hittar man den ?
Biltema och eller Jula har denna dosa har iaf haft
 
BiFuel skrev:
Eftersom jag inte är elkunnig kan jag inte bedöma hur illa detta är men det ser ju inget vidare ut. Under bordet där jag äter lunch nu.
[bild]

Förutom det saknade locket så såg det mest slarvigt ut snarare än farligt...skulle inte skada att klamra fast en del kablar kanske dock och få lite ordning, och det kan ju indikera hur det är gjort även om inget uppenbart är vårdslöst fel (om man sätter pålocket återigen)...
/K
 
Stickan56
Jag skulle oroa mig lika mycket för hygienen på denna resturang. :thumbdown:

MVH
Stickan
 
  • Gilla
el_richard och 2 till
  • Laddar…
Stickan56 skrev:
Jag skulle oroa mig lika mycket för hygienen på denna resturang. :thumbdown:

MVH
Stickan
Fast sånt vet man aldrig. Någon som har det helt vansinnigt rörigt i ett sammanhang kan vara pedant i ett annat.
 
Stickan56
MagHam skrev:
Fast sånt vet man aldrig. Någon som har det helt vansinnigt rörigt i ett sammanhang kan vara pedant i ett annat.
Det är bara att förstora bilden så ser man smutsen och något som liknar matrester.

MVH
Stickan
 
Mikael_L
Det där är enda stället i restaurangen de inte städar, för man kan få en stöt och dö just där ... :rolleyes:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 skrev:
Det är bara att förstora bilden så ser man smutsen och något som liknar matrester.

MVH
Stickan
Ja absolut. Men den har gästerna tappat ner. Det är inget bevis för att maten som serveras är ohygienisk även om man lätt tänker så. Det gör jag också ska erkännas, men egentligen vet man inte.
 
Anlitade för ovanlighetens skull hantverkare till ett badrumsbygge och det tog inte en dag så hade elektrikern fyllt väggar och tak med rör dosor och kabel. Bl a med vit nolla på flera ställen (blått i övrigt)!

Detta tyckte t ex ägaren/förmannen var fackmannamässigt utfört och utan något som helst problem att dra en fjäder i:
Rör och eldosor oorganiserat monterade i tak och vägg med synliga snitt i bjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tycker ni?...

Mest jobb blev det dock med att stämpa upp och lappa ihop bjälklaget, eftersom han hade gjort 20-40 mm djupa snitt i underkant på golvbjälklaget (170 mm). Det var tydligen för jobbigt att dra en halvmeter längre...
Elledningar och rör installerade i taket, synliga skador på bjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De åkte ut med huvudet före.
 
Redigerat:
Neutral får väl vara annan färg om den märks med blå i ändarna?
 
Mikael_L
MagHam skrev:
Neutral får väl vara annan färg om den märks med blå i ändarna?
Nope.
Nu har jag bara utgåva 2 av elinstallationsreglerna SS436 40 00, men det är knappast borttaget i den nya utgåvan 3.

514.2 Ledningssystem
Kablar ska vara så anordnade eller märkta att de kan identifieras för inspektion, provning, reparation eller ändring av installationen.
514.3 Märkning av skyddsledare och neutralledare
514.3.1
Om inte annat anges i avsnitt 514.3.1.Z1 – 514.3.Z5 ska identifiering av ledare utföras enligt SS‑EN 60446.
514.3.1.Z1 Neutralledare och mittpunktsledare
Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färgmärkning efter hela dess längd.
ANM – För specifika ledare se avsnitt 514.3.1.Z2 till 514.3.Z5
514.3.1.Z2 Skyddsledare
Skyddsledare ska identifieras med färgkombinationen grönt och gult. Denna färgkombination får inte användas för andra ändamål.
ANM – För specifika ledare se avsnitt 514.3.1.Z2 till 514.3.Z5



Sen finns det ett antal undantag, men de är inte tillämpliga i detta fall:

514.3.Z1 Andra ledare
Andra ledare ska identifieras genom användning av färg eller numrering med hänsyn taget till fordringarna i avsnitt 514.3.Z2 – 514.3.Z5.
514.3.Z2 Identifiering av parter i flerledarkablar och sladdar
Identifiering av isolerade ledare i installations- och kraftkablar samt flexibla kablar och sladdar med 2 till 5 ledare ska överensstämma med SS 424 17 20 (se bilaga 51ZC). Fasledare ska identifieras efter hela dess längd med färgerna brun, svart eller grå. Neutralledare och skyddsledare ska märkas blå respektive med färgkombinationen grönt och gult.
För kablar och sladdar som har fler än 5 ledare ska varje ledare identifieras med färgmärkning eller med numrering enligt SS‑EN 60446. Ledare som är identifierade med numrering och används som skyddsledare eller neutralledare ska märkas med färgkombinationen grönt och gult respektive blå i de punkter där de ansluts.
514.3.Z3 Identifiering av enledarkablar och isolerade ledare
Fasledare ska identifieras med färgmärkningen brun, svart eller grå efter hela dess längd. Det är tillåtet att använda en av dessa färgmärkningar för samtliga faser i en krets.

Mantlade enledarkablar och isolerade ledare som är utförda enligt tillämplig standard och som inte finns tillgängliga med isolering med färgmärkningen grönt och gult respektive blå, t ex vid ledarareor över 16 mm2, får användas som:
– skyddsledare om en märkning med färgkombinationen grönt och gult finns där ledaren ansluts
– PEN-ledare om en märkning med färgkombinationen grönt och gult samt en blå färgmärkning finns där ledaren ansluts
– neutralledare om en blå färgmärkning finns där ledaren ansluts.
514.3.Z4 Användning av blå ledare för vissa tillämpningar
I vissa tillämpningar, förutsatt att förväxling inte är möjlig och där ingen neutralledare finns, får en ledare som är färgmärkt blå användas för andra ändamål, dock inte som skyddsledare.
ANM – Detta kan vara fallet i en del av en krets, t ex mellan en strömställare och strömförbrukande elmateriel.
514.3.Z5 Utelämnande av märkning
Identifiering genom färgmärkning eller annan märkning fordras inte för:
– koncentriska ledare i kablar
– kablars metallmantlar eller armering vilka används som skyddsledare
– oisolerade ledare där en permanent märkning inte är möjlig p g a yttre påverkan, t ex aggressiv atmosfär och föroreningar
– metallkonstruktioner eller främmande ledande delar vilka används som skyddsledare
– luftledningar.
Identifiering genom färgmärkning fordras inte för ledare i platta flexibla kablar utan mantel eller kablar som har isolering som inte kan infärgas, t ex mineralisolerade kablar. För dessa kablar gäller att parter som används som skyddsledare, PEN-ledare eller neutralledare ska förses med relevant färgmärkning (se avsnitt 514.3.Z3, sista stycket) där de ansluts.
 
  • Gilla
torbeno och 3 till
  • Laddar…
E
Svårt att lämna något utlåtande om det där jobbet när man inte vet förutsättningarna, och bara har två närbilder att gå på.

Vit nolla är dock helfel.
 
Du har rätt Mikael_L
Jag har också bara utgåva 2 fast i bokform. Var lite lat och orkade inte leta upp formuleringen skrivningen ;)
Det är kanske ändå inte det allvarligaste felet man kan göra i o f sig...
 
MagHam skrev:
Du har rätt Mikael_L
Det är kanske ändå inte det allvarligaste felet man kan göra i o f sig...
Nja, jag har svårt att tro att en seriös elektriker kan motivera en vit nolla när man drar FK. Det finns ingen rimlig anledning att inte använda blå.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.