Nu kanske jag skriver i fel forum och trampar på någon tå men här kommer en fråga.
Problemet är att min Husqvarna som drivs av bensin samt mig själv har gett upp efter många år.

Jag ska köpa ny klippare, en automower står högt upp på önskelistan/inköpslistan.

Men när man kollar på forumet samt hos återförsäljare verkar det stå förvånansvärt många robotar (av olika märken) inne på service/rep. Är det en slump eller ?

Köper jag en "klippo" för 8K så håller den 20 år, problemet är att jag måste utföra jobbet själv. Köper jag en robot kan jag njuta av en kall dryck men håller den bara 5 år och priset är 20K så blir det en dyr gräsmatta.

Hur fungerar det med robot, håller den i långa loppet eller är det en fluga, som "internet" :rolleyes:
 
Köper du ett "kvalitetsmärke" kan nog roboten rulla i 20 år. Batteribyte lär behövs och kanske någon drivmotor.
Som vanligt i ett forum, är det problemen som luftas och inte de grejor som fungerar.

Att robotklipparna har kommit för att stanna är nog de flesta överens om, jag ser i alla fall inga tendenser till att det skulle vara en fluga.
 
  • Gilla
Buuzzz och 1 till
  • Laddar…
Jag tror ingen elektronik, håller för att vara utomhus i 20 år. Ärg, fukt etc kommer äta upp dem. Tror en vettig mental avskrivningsperiod ska vara 7-8 år max om man har tur. Glädj dig med att om 7-8 år så kommer priset på ny robot vara halverat och tekniken mycket bättre😀
 
Hej.

Ja en bensinklippare är lättare att laga och hålla igång, men mycket går att laga själv även med en riktigt robot, där det finns delar att tillgå, skulle aldrig i mitt liv ens överväga att dra fossilaset igen, lat miljövän!

Finns väl första generationen Automower som rullar än?

Nej, enkelt val!

/A
 
Även en klippo behöver service och en del underhåll för att hålla i 20 år. Sen ska den matas med bensin nån gång ibland oxå. Sen kan man ju räkna in sin egen tid man lägger bakom styret på en manuell klippare. Och till sist så köper man nog ingen robot för att vara ekonomisk. Utan snarare för att man är lat och vill ha tid till annat. Det är mina 5 cent eller vad man brukar säga :p
 
  • Gilla
Buuzzz och 1 till
  • Laddar…
Martenw skrev:
Jag tror ingen elektronik, håller för att vara utomhus i 20 år. Ärg, fukt etc kommer äta upp dem. Tror en vettig mental avskrivningsperiod ska vara 7-8 år max om man har tur. Glädj dig med att om 7-8 år så kommer priset på ny robot vara halverat och tekniken mycket bättre😀
Vad baserar du det på?
7-8 år är ingenting för tex en HQ. De äldsta som fortfarande rullar är över 20 år nu. Men givetvis behöver de underhållas.
 
Rätt många bilar är fullproppade med elektronik, dom kör dessutom även på vintern på saltade vägar.
Och ja det en hel del bilar som håller mer än 7-8 år.
En robotklippare används bara halv året, däremellan bör den vinterförvaras.
 
Samt att den går oftast under det ganska torra halvåret..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.