Hej

Jag har sökt på internet och på forumet men inte hittat det jag söker.
Jag ska gjuta ett golv, med det är ett mellanbjälklag (mellan bottenplan och källare).

Jag vill veta bärigheten per dm² betong om man har 4, 5, 6, 7, 8 cm tjockt lager betong.
Sedan finns det kanske värden om man har armeringen också.

Jag vill gjuta så lite betong som möjligt och öka mängden isolering. Idag är golvet 12cm tjockt och är utan armering, så jag måste byta det. Jag har sedan ca 10cm till att använda, men där ska jag både isolera och lägga golvvärme.
 
Låter omöjligt att det inte är armerat. Oarmersd betong har i stort sett ingen bärighet överhuvudtaget.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Varför ska du byta golvet och om det måste bytas varför gjuta ett golv går det inte regla upp av trä ?
 
Det som finns idag är från 1938 och det finns ingen armering i det.
Jag vill inte ha trä i konstruktionen då det är ett stenhus och källaren är inte uppvärmd.
Det jag gjuter ska jag så klart armera men frågan är hur tjockt lager jag måste gjuta.

X cm Flytspackel
X cm Golvvärme
X cm Isolering
X cm bärande betong med armering.
 
Men varför byta vad är fel på befinligt golv.
 
Beror väldigt mycket på armering och vilket spann det handlar om. Din fråga går inte att svara på.
 
H
du kommer i princip inte ner under 8 cm betong i vilket fall som helst.

med armering och godkänt täckskikt både över och under så är du uppe i minst de tjocklekarna.
Vid tunnare kommer du få problem med krympsprickor, kantresning.
 
Ok, tack för återkopplingen.
Vi får försöka använda det som finns,
 
F
Jag har 20cm betong med grov över- och underkantsarmering. Då är det 9,5x5m utan några ytterligare stöd. En god vän har 12cm i sitt garage men en stödvägg och betydligt mindre spännvidd. Ett gjutet valv är inget man höftar till, det är en sak som måste beräknas av konstruktör, alternativt att man får konstruktionen "gratis" från leverantören av tex kvarsittande gjutform.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.