Hej
Har förstått att här är många kunniga personer i detta forum och behöver era kunskaper för att komma vidare med ett ärende.

Jag jobbar som idrottslärare i en idrottshall där man för drygt 30 år sedan valde att sätta glasfiberullsisolering i taket som ljudabsorbent.

Skivorna i taket är i dag söndriga och drösslar ner i små bitar när det kommer upp en boll eller två.
Jag undrar om man får ha det så här i en lokal där det dagligen pågår fysisk aktivitet och om det finns några hälsorisker. Man har gjort en mätning i hallen då det visade sig att det låg under gränsvärdena men jag är orolig för att min och eleverna hälsa kan påverkas av miljön.

Själv vistas jag där ca 20h i veckan.

Vad säger ni som arbetar med materialet och vet vad det innehåller?

Tack på förhand
 
När man river i gamla hus och får i sig glasfiber så har vi bara märk av att näsblod ökar om man inte använder skyddsmask. men då pratar vi 2-6 veckor kontinuerlig rivning av glasfiber från 70-talet.
men visst andas man mer med munnen och kan få in de små partiklarna i lungorna och detta är inte bra under en längre tid. Bör kolla upp med fastighetsägaren om att byta dessa till behandlade plattor istället. kostar oftast inte jättemycket, run 300 - 400kr / m2. beroende på modell och om det är högt upp med arbete från ställning.
 
Är det riktiga akustikplattor går dessa att måla, då binder färgen och de slutar damma. Enkelt och billigt.
 
Vet att man satte in glasfiberisoleringsplattor med pappad/plastad undersida i taken på t ex industribyggnader under 80-talet åtminstone. De var nog inte primärt för ljudisolering, utan för värmeisolering.

Är värdena under gränsvärden så är det nog svårt. Snacka in dig med den som utför mätningarna, och be dem komma och mäta igen. Och när dom gör det, sätt några rökare i taket strax innan.

Med tanke på att det är barn som vistas där så kanske det är en bättre påtryckningskälla... Alt via föräldrarna till rektorn...

Även om glasfiberisolering inte anses lika hälsovådlig som asbest så är det knappast hälsobefrämjande att andas in det dammet. Och ingen glasfiberisolering är lämplig att ha öppet och utsatt för mekanisk kontakt i rum där man vistas, så vitt jag känner till.
 
Martenw skrev:
Är det riktiga akustikplattor går dessa att måla, då binder färgen och de slutar damma. Enkelt och billigt.
Tyvärr är det inte att rekomendera om man vill behålla plattans ljudabsorberande egenskap. Färgen ändrar flödesmotståndet drastiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.