Vi är mitt i vårt husbygge när vår byggherre meddelar oss att det dragits ett rör från vår frånluftsvärmepump upp igenom vårt badrum som vi därmed måste kakla in ca 20x20 utifrån väggen. Blir inte alls snyggt eller praktiskt då det är placerat mitt i badrummet. De har dessutom dragit ett ventilationsrör till badrummet där de kommer att bredda väggen då det delvis går i väggen.

Jag funderar på om man ev. ska bredda hela den andra väggen också för att göra det snyggare, men då förlorar vi minst 20 cm i bredd på ett badrum som redan är smalt. Tänkte därför höra med er om ni har några tips på åtgärder, får man dra ventilationen i yttervägen mellan isoleringen? Kan man ev. dra frånluften utanför huset? Man kanske kan dra den nere i tvättstugan och sedan upp längs med kortväggen istället och bredda den, det hade inte gjort nått då badrummet redan är långt. Men då tänker jag på hur de gör med hålet i taket som de redan tagit upp. Går det att flytta det i huvudtaget?

Nästa grej är att de dragit frånluften från köksfläkten rätt igenom sovrummet bredvid ett fönster som de också måste bygga in i en kanal utanpå väggen med ca 30x30. Också fult och opraktiskt. Funderar på att be dem ta bort röret och istället köra kolfilter. Vet inte riktigt vart man kan dra det röret annars då det är på framsidan av huset? Ev kan man dra det utanför på terassen.

Innerväggarna är inte uppsatt ännu, endast isolerat med plast över. Så det behövs inte rivas ner i någon större utsträckning för att ändra.

Bifogar bilder.

Ventilationsrör dras vertikalt uppåt genom en stommkonstruktion i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats med synliga rörledningar och stomkonstruktioner i ett pågående husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oisolerat rum under konstruktion med exponerade träreglar, en isolerad pelare och två fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det måste funnits ritningar på hela bygget, där syns all som någon godkänt, om ni inte ändrar efter hand.
 
kenneth5828 skrev:
Det måste funnits ritningar på hela bygget, där syns all som någon godkänt, om ni inte ändrar efter hand.
I sådana fall är det ritningar som inte vi fått se. Det finns inte med på någon av alla de ritningar som vi skrivit under på. Där finns endast markerat för kaminens ventilation.

Oavsett har du någon feedback på de frågor jag hade?

Tack på förhand.
 
Jag skulle iaf inte ta bort köksfläktens IM-kanal, kolfilterfläkt är öken i jämförelse.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Annars brukar man använda sig av innerväggar och garderober för att dölja rören.... med rören sådär känns det som ett rotjobb och inte ett nybygge.

De måste ha gjort det så lätt som möjligt för sig, sparar både tid och material, men går ut över det färdiga resultatet.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
bomm skrev:
Annars brukar man använda sig av innerväggar och garderober för att dölja rören.... med rören sådär känns det som ett rotjobb och inte ett nybygge.

De måste ha gjort det så lätt som möjligt för sig, sparar både tid och material, men går ut över det färdiga resultatet.
Tack för din feedback. Jo det är precis så jag känner också. Vi fick ett riktigt bra pris på så jag är rädd för att de ska slarva lite för att spara in pengar. Känner du till om man kan dra om rören och sätta igen taket där de gått ut med de befintliga?
 
Redigerat:
Jonatan79 skrev:
Jag skulle iaf inte ta bort köksfläktens IM-kanal, kolfilterfläkt är öken i jämförelse.
Tack för din feedback. Funderar på att be dem att dra om röret så att det går rakt upp på takterassens hörn och sedan fortsätter upp i takhöjd utanpå huset. Typ som bifogad bild (fast med köksventilationen då). Har du kännedom kring om man kan dra om rör på det viset dvs. sätta igen taket där de gått upp med det befintliga?

Illustration av ett hus med ventilationstrumma utvändigt längs sidan och upp över taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har dom dragit Im-kanalen genom yttertaket redan? Vad för typ av tak är det? Jag skulle personligen inte störas av att rören i sovrummet. Kanske går det att dra ut det direkt på yttervägg vid golvbjälklaget. Vilken Typ av fasad har ni?
 
Jonatan79 skrev:
Har dom dragit Im-kanalen genom yttertaket redan? Vad för typ av tak är det? Jag skulle personligen inte störas av att rören i sovrummet. Kanske går det att dra ut det direkt på yttervägg vid golvbjälklaget. Vilken Typ av fasad har ni?
Jo det är redan draget. Bifogar bilder där du även ser det på taket. Sovrummet är egentligen mer kontor så det kanske inte är hela världen men ändå tråkigt när man bygger nytt. Badrummet däremot blir det inte alls fint eller praktiskt. Det är träfasad.


Oisolerat rum under konstruktion med exponerade träreglar, en isolerad pelare och två fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modern vit byggnad med träfasad och pil som pekar på en installation på taket mot en fond av träd.
 
Låt IM-kanalen vara, ni verkar ha papptak ochnästan platt gissar jag, onödigt att ta bort och lappa i taket. Till badrummet kanske ni kan sätta kvadratiska kanaler och flytta bak mot trappan lite, finns det några cm att ta i trappuppgång kanske?
 
Jonatan79 skrev:
Låt IM-kanalen vara, ni verkar ha papptak ochnästan platt gissar jag, onödigt att ta bort och lappa i taket. Till badrummet kanske ni kan sätta kvadratiska kanaler och flytta bak mot trappan lite, finns det några cm att ta i trappuppgång kanske?
Tack för tipsen. Jo men det stämmer, dock är det en lutning på taket men det ser man inte framifrån huset. Angående badrummet så är inte utsuget mot trappen det stora problemet utan utblåset som går mot ytterväggen enligt bild nedan. Vet inte om det röret går att få kvadratiskt? Alternativt om man kan dra ut det i golvbjälklaget genom väggen på baksidan av huset?

Ventilationsrör dras vertikalt uppåt genom en stommkonstruktion i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationsrör i metall böjt runt en träbjälke i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör i metall böjt runt en träbjälke i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är det grå isolerade röret utblås(heter avluft) så borde de kunna dra ut det kortaste vägen rakt genom yttervägg beroende vad som finns utanför.

Imkanalen har ju hårdare regelverk men den borde gå att gömma inuti någon vägg?

Edit: är det frånluft badrum som går upp längs trappen? Den borde man ju kunna klara med att bredda väggen 45mm, det är ju inte hela världen, eller dra den inuti yttervägg som borde vara lättast om de nu inte är dumsnåla.
 
Redigerat:
Patrik Lidstedt skrev:
Är det grå isolerade röret utblås(heter avluft) så borde de kunna dra ut det kortaste vägen rakt genom yttervägg beroende vad som finns utanför.

Imkanalen har ju hårdare regelverk men den borde gå att gömma inuti någon vägg?

Edit: är det frånluft badrum som går upp längs trappen? Den borde man ju kunna klara med att bredda väggen 45mm, det är ju inte hela världen, eller dra den inuti yttervägg som borde vara lättast om de nu inte är dumsnåla.
Ja det är "avluft" från frånluftsvärmepumpen. Behöver man inte dra upp den till taket? Utanför finns ingenting då det är på baksidan av huset. 4.5 m till grannens tomt som inte är bebyggd ännu.

Ja det som är vid trappen är frånluft som går ner till frånluftsvärmepumpen. Får man bygga in sådant i ytterväggen, kan man inte göra det med avluften och lm-kanal också? Tanken är att de ska bredda väggen mot trappen och samtidigt bygga in den vägghängda toaletten på den väggen så det är inte hela världen.

Men då badrummet bara är 2 m brett från början och de ska bygga ut ena väggen för frånluft och sedan bygga in avluften så förlorar vi ca 30-40 cm bredd. Det blir lite tight då vi ska ha både badkar och dusch :/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.