Hej, jag har provat att torka för att sen hälla på bakpulver och därefter kokhett vatten utan resultat, vad ska jag göra?


Smutsig glaskeramikhäll med tydliga fläckar och streck, nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En nedsmutsad spis med ingrodd smuts och bakpulverrester efter rengöringsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Autosol och polermaskin.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Försök hyvla av det värsta med ett rakblad. Se till att du inte skär dig. Rengöringsmedel, typ http://www.universalbolaget.com/universal/universal.htm med tillhörande svamp. Finns att köpa på nätet eller i butiker som tex Cervera. Fungerar också på rostfria kastruller. Inget slipmedel.

Har använt nämnt medel på vår spishäll och den ser fortfarande ut som ny efter 16 år.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Köp en flaska av Electrolux eget rengöringsmedel, jag har inte hittat något annat medel för konsument som kommer i närheten av det.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag kör med Svinto på vår induktionshäll. Får bort det mesta.
 
M
Kör inte osthyvel, fukta hällen med diskmedelsvatten och kör sen med rakblad. För att få det perfekt så har M3 (tror jag) hällputsmedel, vit plastflaska, finns på varenda Ica.
 
Använde electrolux glashällsrengöring, luktade starkt man blev typ nästan hög av lukten men det gick bort på en gång utan nötning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
viblo skrev:
Tack ska ni ha för svar, angående rakblad, jag har inga men tills jag fixat ett, kan det funka med ovansidan av en osthyvel tror ni?
Nej, du skall inte repa hällen. Om du får tag på dubbelsidiga rakblad kan du tejpa ena eggen så kan du hålla i rakbladet utan att skära dig.

Universal är ett vattenlösligt tvålpulver som löser upp smuts och lämnar inga repor. Cerveras kit finner du här https://www.cervera.se/produkt/universal-allputsmedel

En burk räcker väldigt länge, typ >100x längre än flaskor med flytande rengöringsmedel.
 
A
som ovan electrolux toprens och hällskrapa inget som slår detta
och den blir nästan som ny
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Visst får man alltid med en hällskrapa när man köper en glashäll?
Annars är det bara att köpa en
Blå och svart hällskrapa lämpad för rengöring av glashällar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jula.se/catalog/hem-och-...trengoring/rengoringsmedel/hallskrapa-813224/

Och lämpligt polermedel finns nog in vilken livsmedelshall som helst.

Att använda osthyvel förstör nog både hällen och osthyveln :p
 
Tack alla för svar, får köpa en skrapa! Angående osthyveln, inte för att misstro någon men är ni helt säkra på att den platta ovansidan ej funkar? Blir förvånad eftersom rakblad ju funkar bara.
 
Det går ju ungefär lika bra att raka sig med osthyveln som att skära ost med rakhyveln...;)
 
  • Gilla
hakan_975 och 1 till
  • Laddar…
Testa med lite aska!

Smula ner askan med handen eller med en mortel och skrubba bort med lite vatten! Bombsäkert! Hört att lika löser lika? Det är så man gör rent braskaminer exempelvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.