Finns 3 olika parkeringsplatser definierade.
Vinkel- lod- och fickparkering. Ingen av dem medger att man ska behöva flytta en bil för att ta ut en annan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag är förstummad!
Hur kan ni låta era kommuner styra över er på det sättet?

Bestämmer de vad ni har för blommor och buskar i trädgården också?
Och hur många som skall få plats runt bordet på uteplatsen?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S
KnockOnWood skrev:
Jag är förstummad!
Hur kan ni låta era kommuner styra över er på det sättet?

Bestämmer de vad ni har för blommor och buskar i trädgården också?
Och hur många som skall få plats runt bordet på uteplatsen?
tolkar som att. ha gärna två bilar. men börjar det bli många fler så får dom smaka på linjalen:mad:
 
De vill väl undvika att folk använder vägen som permanent parkering. Det låter som en vettig regel tycker jag. Det börjar nog bli så vanligt att man har två bilar per hushåll.
 
  • Gilla
Pumba och 1 till
  • Laddar…
Många nya områden har så smala gator att det inte finns plats att parkera på gatan, ens för besökande. Jag kan tänka mig att det är därför kommunen vill lösa problemet genom att villaägarna själva fixar p-platserna.
 
I mitt lilla fiskeläge kräver kommunen att nya kvarter har parkeringsplats inne på tomterna.

Mitt eget, intilliggande kvarter, planlades för 15 år sedan och har inte detta krav.

Det beror inte bara på att gatorna kan vara trånga. Sopbilen får tex problem med framkomlighet och att kärlen skall hämtas vid tomtgräns. Jag tycker inte att det är ett orimligt krav. Samtidigt har jag svårt att förstå att kommunen kan bestämma om antal biluppställningsplatser.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Att det ska finna plats för att göra tillräckligt med parkeringsutrymme på fastigheten är väl Ok vid nybyggnation eller vid ansökan om tillbyggnad utifrån att det t.ex. vintertid ska det fungera med snöröjning, innebär byggnader får inte placeras så det omöjliggör platser för parkering på fastigheten. Men hur den ska utformas är väl ändå upp till mig som fastighetsägare.
Annars får man väl reglera trånga bostadsområden med parkeringsförbud, det har vi i de gamla stadsdelarna och där får man inte parkera på gatorna, man får stanna för i/urlastning. Där får man acceptera att gå en sträcka för att kunna parkera bilen.
 
yonna skrev:
I mitt lilla fiskeläge kräver kommunen att nya kvarter har parkeringsplats inne på tomterna.

Mitt eget, intilliggande kvarter, planlades för 15 år sedan och har inte detta krav.
Ja, fler och fler kommuner inser nog att de inte kan förtäta om alla ska ha fri tillgång till att parkera (därtill ofta gratis) på kommunal gatumark. Det stora problemet i sammanhanget är väl hur man ska få bukt med sådana som dig, som redan har fått bygga utan att behöva hantera sin egen parkering. ;)

yonna skrev:
Samtidigt har jag svårt att förstå att kommunen kan bestämma om antal biluppställningsplatser.
Varför då? Det finns en massa saker man måste göra om man bygger. Det är bara att läsa valfri tråd där KA nämns så ser man att byggregler inte bara handlar om vad man får och inte får göra, utan även också om vad man måste göra.
 
AndersS skrev:
[H]ur den ska utformas är väl ändå upp till mig som fastighetsägare.
Tänk om världen vore så enkel. Jämnt.
 
Burkar detta vara ett stort problem vid nybygge? Det brukar vara prickmark närmast mot vägar och sedan ett garage eller carport. Då har man två bilplatser.
 
Robert-san01 skrev:
Burkar detta vara ett stort problem vid nybygge? Det brukar vara prickmark närmast mot vägar och sedan ett garage eller carport. Då har man två bilplatser.
Borde inte vara ett problem, i de senaste 4-5 villakvarteren som byggts här i kommunen så finns det nog ingen som har under 2 platser, 4 är nog mer vanligt.

Vi byggde själva så vi får plats med 5 bilar på uppfarten och 2 i garaget.
 
Pumba skrev:
Borde inte vara ett problem, i de senaste 4-5 villakvarteren som byggts här i kommunen så finns det nog ingen som har under 2 platser, 4 är nog mer vanligt.

Vi byggde själva så vi får plats med 5 bilar på uppfarten och 2 i garaget.
Samma här. Min uppfart blir ca 17x7m...
 
Nötegårdsgubben skrev:
Tänk om världen vore så enkel. Jämnt.
Man ska inte krångla till det mera än vad som krävs. Själv har vi två bilplatser efter varandra och det fungerar alldeles utmärkt, men visst händer det att vi måste flytta på bilarna och det får man ta när det inte finns andra förutsättningar.
Och för de som har tre eller flera bilar och kanske släpkärra/husvagn så vad hjälper då en regel som specificerar utformning av två parkeringsplatser som måste vara bredvid varandra?
Många regler utformas utifrån ett teoretisk värld där man senare uttrycker det som Lorrys uppfinare i Sundbyberg "Tänkte in på det". Så är syftet att förhindra parkering på gatan är det bara ett parkeringsförbud som löser det.
 
Visst kan man lösa saker med förbud, men skulle dagens politiker försöka införa ett gatuparkeringsförbud i ett område där man av hävd alltid parkerat på gatan skulle det (med rätta) bli ett jävla liv. Därför anser jag att det är rimligt försvarbart att kräva dubbla parkeringsmöjligheter på tomtmark vid nyexploatering. Då har man något att falla tillbaka på om man i framtiden vill begränsa gatuparkeringen (samtidigt som det behovet minskar).

Det är förvisso inte min förstapreferens att det löses så, men då mitt föredragna alternativ innebär en allmän avreglering som inte är rimlig att förvänta sig att den någonsin sker så försöker jag tycka saker utifrån verkligheten ibland.
 
Nötegårdsgubben skrev:
Visst kan man lösa saker med förbud, men skulle dagens politiker försöka införa ett gatuparkeringsförbud i ett område där man av hävd alltid parkerat på gatan skulle det (med rätta) bli ett jävla liv. Därför anser jag att det är rimligt försvarbart att kräva dubbla parkeringsmöjligheter på tomtmark vid nyexploatering. Då har man något att falla tillbaka på om man i framtiden vill begränsa gatuparkeringen (samtidigt som det behovet minskar).

Det är förvisso inte min förstapreferens att det löses så, men då mitt föredragna alternativ innebär en allmän avreglering som inte är rimlig att förvänta sig att den någonsin sker så försöker jag tycka saker utifrån verkligheten ibland.
Det är precis det jag skriver, helt rätt med plats för två bilar vid nybyggnation eller när man bygger till/förändrar. Däremot så ska man inte reglera hur jag löser det på fastigheten. Jag kanske ställer husbil och kärra längst in och sedan t.ex. den vanliga bilen längst ut. Det blir så teoretiskt med att de ska stå bredvid varandra utan verklighetsförankring.
Men är syftet att helt förhindra gatuparkering finns bara en lösning, parkeringsförbud, så är det.;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.