Vi har ett Thermotech-system till golvvärmen.

Har problem med att värmen konstant är igång. Har kontrollerat ställdonen och dessa satt inte fastskruvade över huvud taget. Ställdonen är av modell "Normally Closed".

Har skruvat fast dem (enligt instruktion, endast för hand) och skruvar upp värmen på rumsregleringen så öppnar inte ställdonen.

Har läst instruktionen till golvvärmen och enligt min tolkning är en kabel felkopplad, den blå/vita kabeln borde vara kopplad till plint 2 och 3 på själva rumstermostaten?

Rumstermostat Instruktion
Schablonbild som visar koppling av termostat med märkningarna L24, N24, L24ur, ECO.

Verklig koppling av rumstermostaten
Öppen rumstermostat med felaktigt kopplade kablar och synliga plintar markerade 1 till 6.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Basenhet Instruktion
Instruktionsdiagram för koppling av golvvärmerumstermostat med märkningen och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verklig koppling av basenhet
Öppen anslutningsdosa med felkopplade kablar till golvvärmens rumstermostat, synliga plintar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Även orange kabel är felkopplad i basenheten, dock är plint 4 och 5 byglade vilket borde göra att just denna felkoppling inte spelar någon roll?)
 
Stänger styrdonen om du fimpar strömmen till dem?
 
De öppnar inte trots att strömmen är ikopplad och rumstermostaten är på.

Ingen av ställdonen var fastskruvade, det gjorde att flödet och värmen var konstant på.

Nu är ställdonen fastskruvade och är således alltid stängda eftersom de inte reagerar på rumsregleringen.
 
Om donen är stängda så får de ingen ström. Kolla att kopplingsdosan är bygglad på NC. På vissa termostater när man första gången kopplar in don så måste man köra upp termostaten på max och sen min för att sparka igång donen.
 
Okej!

Men ska verkligen blå och blåvit endast gå in i "port" 2 på rumstermostaten?
Ska inte de splittas upp och gå till både port 2 och 3?
 
De har jag ingen koll på.
 
Har du testat det jag sa om max /min på termostaten?
 

Bästa svaret

Byt plats på trådarna som sitter på 2 och 3 i det du kallar basenheten och som går ut till termostaten så ordnar det sig nog. I termostatänden behöver du inte göra något det behövs inget anslutet på 3 där.
 
C
Uppenbarligen en riktig fackman som varit framme...
 
GK100 skrev:
Byt plats på trådarna som sitter på 2 och 3 i det du kallar basenheten och som går ut till termostaten så ordnar det sig nog. I termostatänden behöver du inte göra något det behövs inget anslutet på 3 där.
Fungerar utmärkt! (Bytte plats och fördelade kabeln mellan plint 2 och 3 på termostaten)

Tusen tack!

(Hittade inget i manualen om just ställa termostaten på min och Max på just detta system.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.