Hej!
Vi tänkte ansöka om (och förhoppningsvis bygga) en takterrass till vår nyinköpta vindsvåning i Stockholm. Vi skulle behöva en checklista och tips på hur man går tillväga. Lösningen blir en spiraltrappa upp från vindsvåningen upp till taket där terrassen byggs på plåttaket. Vi vill att terrassen ska tåla tyngden av en badtunna (ett ton?).
Hittills så tänker vi att man ska:
- Fråga styrelsen i bostadsrättsföreningen om lov.
- Ansöka om bygglov.
- Ta in offert och genomföra.

Alla synpunkter tas tacksamt emot! Hoppas kunna lägga in bilder längre fram (har inte flyttat in än).
 
Vatten, avlopp, el, värme?
 
Vatten: Förmodligen inte (men vi kanske väljer att göra det, om inte hela terrassprojektet blir för dyrt).
Avlopp: Förmodligen inte (bara något enklet vid någon bänk om vi väljer att dra upp vatten).
El: Ja, ett par uttag på terrassen.
Värme: Nej.

Ett par svävande svar men hoppas svaren hjälper :)
 
Om ni ska ha badtunna så behöver ni få upp både vatten och avlopp ;)
 
Låter rimligt :) Ja, vatten och avlopp måste nog upp, det har du rätt i. Jag tänkte först att man fyller badtunnan med en slang från våningen under och när den ska tappas ur så använder man befintliga avlopp/stuprör på taket/fasaden men det kanske inte är riktigt seriöst. Så, vad tror ni om hela processen att bygga terrass som tål ett ton? Vad mera och i vilken ordning måste man ta saker?
 
Tak dimensioneras normalt 250kg/m2, äldre kan vara byggda för 150kg. Så det vill nog till att du tar in en konstruktör som börjar med ett besök och sedan tar fram beräkningsunderlag för en K-ritning.

Är det ett äldre hus skulle jag börja med att kolla om det är skyddat/märkt på något sätt.
 
Stort tack för svaret! Då vet vi lite mera. Grannen har byggt en terrass på samma hus så därför tror vi att vi också ska få tillstånd. Är det konstruktören som även gör K-ritningen? Och är det K-ritningen som man presenterar när man söker bygglov?
 
  • Gilla
Veronica Widell Edlund
  • Laddar…
Vid bygglovsansökan brukar det mest vara plan och fasadritningar de vill se. K-ritningarna brukar de vilja ha vid startmöte men jag skulle ha skickat in dem direkt få det inte är säkert att de vill ha startmöte på så liten sak. Har grannen redan gjort terrass skulle jag be om hans underlag. Har han inte kvar dem kan du få det av kommunen.
 
O
Kungsholmen skrev:
Stort tack för svaret! Då vet vi lite mera. Grannen har byggt en terrass på samma hus så därför tror vi att vi också ska få tillstånd. Är det konstruktören som även gör K-ritningen? Och är det K-ritningen som man presenterar när man söker bygglov?
Då borde föreningen inte vara några problem.
Bygglovet är en annan sak....
Ska du ha badtunna bör du ha vatten och avlopp.
 
Tunnan kanske rymmer närmare 2 kubik så det borde vara närmare 2 ton eller så. Är inte hundra på hur mycket 1 L vatten väger.
 
Jonatan79 skrev:
Tunnan kanske rymmer närmare 2 kubik så det borde vara närmare 2 ton eller så. Är inte hundra på hur mycket 1 L vatten väger.
Vatten väger 1 kg per liter så du har helt rätt i ditt resonemang!
 
Kungsholmen skrev:
...befintliga avlopp/stuprör på taket/fasaden men det kanske inte är riktigt seriöst..,
Nej, det är inte helt seriöst. 2000 liter vatten, 20 m fallhöjd... Det kommer ju stå som en kvast vid utloppet på gatan, om det inte blir översvämning i hängrännan. Sen borde det vattnet klassas som gråvatten och inte ens på Kungsholmen får man släppa ut det hur som helst...
 
Tack för alla svar. Jag hittade en badtunna som heter "sotiga grytan", den väger drygt 70 kg och rymmer ca 400 liter vatten (två pers ryms). Lutar åt en sådan mindre om allt klaffar.
Sammanfattning: Ca 16 kvm terrass. Avlopp och vatten dras upp. Mindre badtunna på tarrassen. Detta lutar det åt nu. Men, huvudgrejen är hela processen att få till terrassen så allt som rör det får ni gärna fortsätta tipsa om. Badtunnan blir en bonusgrej som vi bygger om det är möligt.
 
Hej igen, lite uppdatering.
Just nu är inte badtunna aktuellt, målet är en "vanlig takterrass", utan badtunna, vatten och avlopp.
Vad jag förstår så brukar man köpa loss takytan från bostadsrättsföreningen. Vad är ett rimligt pris för takyta som inte används och där vi är enda tänkbara köparen? Lägenheten ligger innanför tullarna i Stockholm. Jag hörde en siffra på 30 000 kr/kvm för råvind. Kan det stämma och vad hamnar takyta på isåfall? 5000 kr/kvm? Dyrare? Tacksam för svar!
 
Nu gissar jag hejvilt här, men efter att ha läst om hur mycket allt kostar i Stockholm så skulle jag gissa att det kostar ännu mer för takyta än för någon liten yta på en vind då du får utsikt osv på taket. Utsikt är värt ganska mycket kan jag tänka mig, speciellt inne i en storstad.

Men det kan ju hända att ni har tur och det inte uppfattas så av föreningen och dom bara är glada att få in lite pengar vid en eventuell försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.