I detaljplanen står det att på varje tomt behövs pakering för 2 st. bilar. Jag har tolkat det som att det räcker med carport för en bil, och med plats för en till bil, på infarten till carporten. Medans grannarna byggt väldigt skrymmande dubbelgarage. Har jag tolkat fel?.Mvh, PerOF
 
Vart vill du komma ? Att grannarna byggt stort garage som du inte gillar ? Eller om det räcker för dig att bygga en enbils carport å parkering framför ?
 
Om det står parkering, borde det betyda att det enbart behövs 2 p-rutor på tomten och varken carport eller garage.
 
Jag ser det som ett minimum utrymme med två platser, ett dubbelgarage är ju just två platser och även en enbilscarport med parkeringsplats bredvid 2 platser. Vad är problemet?
 
Problemet är alltså precis som jag ställt frågan i inlägget. Alltså om det räcker med en carport med par







keringsmöjlighet för en bil i och en bil utanför, på infarten. För att uppfylla detaljplanens bestämmelse. Jag uppfattar att frågan besvarats med ja. Stort tack! MVH, PerOF
 
JA är min uppfattning också
 
Om du bygger för att få bästa möjliga värde och inte bara för dina egna behov skulle jag rekommendera att du allra minst bygger två parallella bilplatser.

Som du föreslår att göra torde vara i enlighet med detaljplanen, men en framtida köpare skulle nog tycka att det är snålt tilltaget och i tanken dra av för att man i praktiken bara får plats med en bil.
 
O
Det finns ingen anledning att bygga fler carportar eller större om man inte kommer ha fler bilar. Jag tolkar kravet som att det måste finnas möjlighet att parkera 2st bilar. Det lär inte vara godkänt att parkera bakom den bil som står i carporten.
Utan troligtvis krävs det en plats vid sidan om eller någon annanstans på fastigheten.
 
Odjuret skrev:
Det finns ingen anledning att bygga fler carportar eller större om man inte kommer ha fler bilar. Jag tolkar kravet som att det måste finnas möjlighet att parkera 2st bilar. Det lär inte vara godkänt att parkera bakom den bil som står i carporten.
Utan troligtvis krävs det en plats vid sidan om eller någon annanstans på fastigheten.
Varför inte godkänt att parkera bakom? Jag kan ju bygga min carport 20 m in på fastigheten?
Är inte kravet för att det idag är normalt med två bilar och att de ska rymmas på fastigheten så att gatan inte blir "permanent" parkeringsplats, t.ex. med problem för snöröjning, etc.
 
O
AndersS skrev:
Varför inte godkänt att parkera bakom? Jag kan ju bygga min carport 20 m in på fastigheten?
Är inte kravet för att det idag är normalt med två bilar och att de ska rymmas på fastigheten så att gatan inte blir "permanent" parkeringsplats, t.ex. med problem för snöröjning, etc.
Jag tror att det viktiga är att man inte behöver flytta på en bil för att kunna köra ut. fickparkering borde dock vara godkänt... Dock tror jag inte att det är okej att den ena bilen måste stå på gräsmattan.
Var man placerar dessa parkeringar och ev. carport är spelar ingen roll i diskussionen. (bara det är på tomten :D )
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Varför skulle man inte få parkera på gräs?
 
På gräs kan den säkert stå. Men de kan nog ställa krav på bärigheten. En normal gräsmatta klarar inte frekvent parkering om det är blött. Men om man grundar med ett värdlaget och sår gräs på det så kan det inte vara något problem.
 
Men varför skulle kommunen bry sig om "bärigheten" i min gräsmatta?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Går även att armera gräsmattan
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
O
Normalt sett skulle inte kommunen bry sig, men om det står att man ska fixa parkeringsplatser för 2st bilar... Då tror jag inte att de godkänner det.
Skon klämmer i att DP kräver parkeringsplatser, då finns det risk att de inte godkänner gräsmattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.