Och laddar du när det är kallt ute med xx minusgrader så blir det ännu svårare att få upp laddningsnivån.
Trots att laddaren jag har ger lite extra spänning vid låga minusgrader så kompenserar det inte för kylan fullt ut, men blir bättre än med vanliga standardladdare.
 
undra när syravikten och nivån mäts av bilen? Känns som dyra batterier, men coola :)

För övrigt tycker jag det verkar lite bakåt att inte kunna fylla på destvatten i dagens batterier?
 
lt1cobra skrev:
undra när syravikten och nivån mäts av bilen? Känns som dyra batterier, men coola :)

För övrigt tycker jag det verkar lite bakåt att inte kunna fylla på destvatten i dagens batterier?
De första åren jag hade bil kunde jag köpa handgjorda batterier från NOAK idag Varta, där jag fick köpa batterier gjorda på labbet. Alla blyplattorna vägdes och kontrollerades så de var identiska vilket gjorde att du kunde få ut 5-10 Ah extra och sedan lite "extra" underhållsservice så de fungerade alltid perfekt. Men om de var bättre än dagens underhållsfria det vet jag inte.;)
 
Vill bara ge input till tankar kring byte av batteri.
Jag läste bl.a. denna tråden innan jag valde ett nytt batteri till vår Volvo v70 2012 D5.

Det blev ett banner running bull 92ah från voltpower.se(https://www.voltpower.se/fi/bilbatterier/banner/banner-running-bull-agm-59201-12-v-92-ah.html). Typ 600:- billigare än batteriexperten. Batteriexperten(https://www.batteriexpressen.se/product.html/banner-running-bull-92ah?category_id=243) syns flitigt när man letar efter batteriet på google och det lönade sig till slut att kolla runt.

Tyvärr så klarar inte batteriplatsen av 190mm högt på pluspolsidan. Luckan går inte att stänga och här borde volvo kunnat gjort ett mer generöst utrymme. Jag fick klickat fast ena snäppet och kör så.

Kolla även vart du har din avluftning, jag blev snopen av att det inte gick att sätta tillbaka det. Den sidan som inte används på batteriet har en vit plugg ditsatt. I mitt fall satt det på minussidan där jag skulle ha avluftningen. Ta en skruv och rucka loss pluggen och byt sida bara så är det fixat.
:-/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.