stefancrs skrev:
Har du tigersåg? Varför går man inte loss med en sådan i det här läget? :)
Vore nog inte fel. Bestämde mig till och med halvt för att köpa en när bygghandeln reade ut maskiner pga. flytt häromdagen men den var slut då.

Sen tycker jag, något löjligt kanske, om att plocka ned originalbygget lite varsamt på något sätt. Som att det vore att visa lite mer vördnad mot det gamla hantverket. Även om materialet sedan lastas direkt på tipplasset :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Rivningsarbetet rullar på. Samtidigt går jag och funderar lite på bilningsarbetet som blir nästa steg. Tanken är att ha ett träbjälklag, 45x220, och för att möta golvnivån inne (den delen av gaveln som byggs in ska rivas så att det blir en stor hall) ska ovankant bjälklag hamna ungefär vid ovankant på betongplattan i den befintliga verandan. Hela plattan ska alltså bort (170 mm) samt en del av muren så att bjälklaget kan vila där. Jag har till gång till en Cobra och en enkel borrhammare för jobbet. Tror ni att man kan bila med tillräcklig precision för att direkt få ett färdigt upplag på muren eller bör jag bila bort med övermått, säg 100-150 mm, och gjuta upp en ny topp på muren?


Rivningsarbete av veranda med stege, delvis demonterat tak och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nuvarande status
 
J
Bernieberg skrev:
Rivningsarbetet rullar på. Samtidigt går jag och funderar lite på bilningsarbetet som blir nästa steg. Tanken är att ha ett träbjälklag, 45x220, och för att möta golvnivån inne (den delen av gaveln som byggs in ska rivas så att det blir en stor hall) ska ovankant bjälklag hamna ungefär vid ovankant på betongplattan i den befintliga verandan. Hela plattan ska alltså bort (170 mm) samt en del av muren så att bjälklaget kan vila där. Jag har till gång till en Cobra och en enkel borrhammare för jobbet. Tror ni att man kan bila med tillräcklig precision för att direkt få ett färdigt upplag på muren eller bör jag bila bort med övermått, säg 100-150 mm, och gjuta upp en ny topp på muren?


[bild]
Nuvarande status
Nu läste jag lite sporadiskt men varför ska du bila och ersätta med träbjälklag?
 
Johve skrev:
Nu läste jag lite sporadiskt men varför ska du bila och ersätta med träbjälklag?
Har valt träbjälklag av ett par olika anledningar. Tycker att det blir en bättre lösning med isolering och köldbryggor. Sen ska den nya delen sömlöst byggas ihop med befintlig hall med träbjälklag och vattenburen golvvärme ska in. Tyckte att det kändes bra med en homogen konstruktion där jag kan följa alla anvisningar om förläggningen och inte byta mitt i rummet. Sen är plattan lite småsprucken här o där. Och bila behöver jag ändå för plattans höjd ligger lite över vad den ska. Det hade säkert funnits bra lösningar med utgångspunkt i befintliga plattan också men jag är en träkille.
 
Idag har det sista av trästommen åkt ned. Fick även flytta allt som bodde i rabatten till lite lugnare platser. Inte läge att fälla en pelare ned i projektledarens pioner...

Nästa steg blir att gå på plattan och muren när jag har ordnat fram vettig maskin.

Röd träfasad på hus med nedtagen del av trästommen över dörr, leksaker bredvid entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Biggie och 1 till
  • Laddar…
Börjat bila bort betongplattan idag. Går smidigt än så länge men det blir snabbt mycket massor så tippen blir frekevent besökt några dagar framöver. Det är till stor hjälp att det inte ligger några armeringsjärn, bara lite större stenar.

Åkte på ett mindre ryggskott när jag skulle släpa fram vedtraven som vi har förvarat under betongplattan men det försvinner väl när jag släpar upp alla massor på släpen :)

En betongplatta som bryts upp, med hög med betongbitar och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jackhammer som bryter igenom en betongplatta, med uppbilade betongbitar och grus runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I helgen har vi bilat färdigt. Själva bilandet gick ganska enkelt, lättare än jag trott faktiskt. Fem släp med massor till tippen har det också blivit så lite mör i kroppen är man.

Eftersom det låg gott om större sten både i plattan och muren insåg jag ganska snabbt att det blir svårt att bila ned till ett färdigt upplag för bjälklaget så jag har försökt lägga nivån ca 50 mm under och tanken är nu att gjuta upp till rätt nivå. Hoppas då få ett slätt och fint underlag som tåler att skruvas i för att fästa stommen.

Så här ser det ut nu:
En uppgrävd grund med bilade betongkanter och mätsträng som markerar nivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mur med ojämn överkant och synliga stenar efter bilning, redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har aldrig gjutit innan och tar gärna emot tips och förslag på hur man bäst gör. Har dock sett gott av lärorika bilder här på forumet så viss idé om jobbet har jag. Som sagt så försökte jag bila bort ca 50 mm under färdig nivå men det blev väldigt varierande höjd med tanke på de stora stenarna. I den andra bilden kan man kanske skönja ett vitt snöre som visar färdig nivå. Som mest ligger kanten på den gråmålade putsen ca 250 mm under snöret. Långsidan är 4500 mm lång och muren är ca 300 mm bred.

Så här har jag tänkt så här långt:

- Blåser rent med tryckluft och drar på primer.
- Köper formskiva som klyvs på längden.
- Fäster de 600 mm breda remsorna av skivan på sidan av muren med ovankant på färdig nivå. Spikplugg eller nåt kanske funkar bra.
- Sätter några 45x70 ståendes utanpå skivan och skruvar genom skivan i muren för att hålla ihop det lite bättre. Tänker mig typ 5 st stöd längs långsidan. Reglarna sammanfogas ovanför formen.
- Tätar mellan form och puts med bågon billig fogmassa. Bättre variant? Hur stora springor kan man släppa?
- Armerar med remsa av armeringsnät med någon vanlig dimension man hittar på exempelvis Byggmax. Med tanke på hur ojämn botten är blir det nog svårt att styra höjden på armeringen, får hamna där den får plats. Jag har inte tänkt fästa någon armering i befintliga muren, tänker att den nya gjutningen bara ska ta tryckbelastning och främsta skälet att armera är att det inte ska spricka när jag borrar och fäster stommen. Hur nära kanten ska armeringen gå?
- Tänkte först köra med färdig grovbetong för att göra det enkelt men det blir gissningsvis 150-200 liter betong och då är det kanske värt att blanda själv. Det är väl bara en fråga om kostnad vs. bekvämlighet eller finns det nåt mer att tänka på?
- Fyller på och knackar lite på formen.
- Låter det brinna och vattnar etc. enligt anvisning.

Vad säger expertisen, är jag rätt på det? Väldigt tacksam för input!
 
Ha överseende med de proffsiga och stabila blompinnarna jag använt :). Bara för lite grovplanering och koll av nivån.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Betyder inga kommentarer att det inte är några grava fel i planen för gjutningen tro? :)
 
Jag som inte har gjort något liknande läste igenom och tänkte "precis så där hade jag tänkt, hoppas nån mer erfaren kommenterar så slipper jag" :D
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Under helgen planeras gjutningen. Gillar inte moment man inte kan "stanna och fundera mitt i". När man väl häller på betongen är det ju lite bära eller brista. Gör nog som jag planerat men provar OSB med lite olja på istället för formskivor då jag så sällan gjuter att det känns lyx att köpa på sig de fina skivorna. Sen verkar det inte behövas någon primer vid pågjutning på betong, satsar på att bara fukta upp den gamla ytan innan. Bilder kommer när formen börjar ta form så att säga :)
 
Fördelen med formplyfa att man kan återanvända den i stort sett hur många gånger som helst.
Med OSB blir det mönster i betongen men det kanske inte kommer att synas?
 
maah skrev:
Fördelen med formplyfa att man kan återanvända den i stort sett hur många gånger som helst.
Med OSB blir det mönster i betongen men det kanske inte kommer att synas?
Ja jag vet men jag är ingen frekvent gjutare och det blir inget synligt (förutom när man kryper runt i krypgrunden) så jag tycker det verkar enklast. Tror jag har mer nytta av några "slit-och-släng-OSB" efteråt också. Bara formen släpper någorlunda lätt så är jag nöjd.
 
Idag har vi fått ihop en form till pågjutningen av grundmuren. Mycket vattenpass och en del svärande, nån gång får det bli en fin laser. Bombade med spikplugg i gamla muren och tycker att det verkar stabilt. Får väl se hur det bär sig åt när det kommer betong i, har några tvingar som når över murens bredd i beredskap :). Klippte ett armeringsnät och bockade ned de kapade ändarna. Ska najas ihop lite och skivorna ska smetas på med lite olja så att betongen släpper, annars ska det vara klart. Imorgon är planen att gjuta om vi hittar en blandare att hyra. Kör på grovbetong.

Tänkte vattna på muren ikväll samt lite grann imorgon innan gjutning. Som jag har förstått det ska man dränka in det rejält innan man gjuter uppepå? Lite knepigt att det är fullt av hålor där det samlas vatten men man får väl ösa dem så gott det går och låta det torka hyfsat så det inte står vatten när vi gjuter.

Renoveringsarbete av grundmur med ny formklar för gjutning, armeringsnät och byggverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Form byggd av trä och armeringsnät förberedd för gjutning av grundmur vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Form för gjutning av grundmur med armeringsnät, spikpluggar och träram i förberedelse för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fäster du träbjälklaget ovanpå eller innanför muren?
Ska du fästa de ovanpå kan du passa på att gjuta in typ stolpskor eller annat skoj som håller bjälklaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.