man köra med vit cement i betongen so slipper man måla med om man vill ha ett vitt hus :)
 
Men vad ska man ta sig till om man vill ha kåken laxrosa?!
:'(
 
e det så? det låter ju bra då vi e tvingade av kommunen att ha ett vitt hus. var har du fått reda på detta, Watchmen??
 
jag jobbar med det :>
 
jobbar du med Finja-element eller reser du husen???
 
Nej jag jobber på ett annat prefab företag. känner till finja a-betong linden villa osv rätt bra.
 
Har du bara goda erfarenheter eller finns det något negativt du vill dela med dig av ( du behöver inte informera din arbetsgivare) ;)
 
Watchmen skrev:
fördelen med ett element hus är ju att man får en mycket starkare vägg.
;) Det skulle jag vilja höra lite mera om.

Har du möjligen lust att länka till Finjas websajt där man kan läsa specifikationer samt se deras sandwich-konstruktion i genomskärning? Rent instinktivt tycker jag att en sådan konstruktion hindrar ångvandringen, som sker inifrån huset och ut. För att även om cellplast (EPS) inte är ett diffusionstätt material, så är det ändå tillräckligt tätt, att det ingjutet i platta skyddar mot markfukt. Man skulle kunna säga att man får samma plastpåse till hus som när man bygger ett trähus. Stomme i ett homogent material, må det vara betong, och sedan mineralull på utsidan, och avslutningsvis puts. Mycket sundare konstruktion. I övrigt skulle jag vilja tipsa om den här tråden, som kan vara av intresse för dig.

Watchmen skrev:
Väggarna svetsas ihop och under gjuter eller gjutes ihop med golvet när man gjuter det så svagst är det inte. Sen det där med fogarna så kan gömma de rätt bra när man efter hur huset ser ut. Man kan anväda betong fog med då försvinner de helt.
Den springande punkten var att en murad vägg, vare sig det handlar om lättbetongblock eller tegel, muras med förskjutna skift för att på ett effektivt sätt låsa alla stenar. Tänk dig en murad vägg där skiften inte är förskjutna, utan har raka lodräta fogar som löper längs hela väggens höjd. En sådan vägg skulle bli relativt ranglig, och ge upphov till mycket höga skjuvspänningar i fogens vertikalplan. Hur man sedan döljer själva fogen är av underordnad betydelse. Likaså är putsen ett smärre bekymmer då den utan vidare håller i minst 50 år. De flesta på forumet lär bo på ett äldreboende vi det laget.

Vore tacksam om någon kunde länka till Finjas prefabricerade sandwichväggar.
Finns det verkligen inte mer info än det här?
Jag är nyfiken om deras element omsluter isoleringen helt och hållet, eller om det är en öppen konstruktion där cellplasten är synlig. I förstnämnda fallet fås ju köldbryggor längs elementets långsidor, och i andra fallet... Är det cellplasten som håller ihop de båda betongskikten eller är det tvärtom...?
Det var visst 90mm betong på insidan. Jag antar att Finja prefabricerar kanaler för rörinstallationer och annat, för att 90mm inte är mycket till bärande del om man dessutom ska fräsa i det, om det i sin tur går.
 
walle74 skrev:
Det enda som håller fukt o regn ute ur ett murat hus e ju färgen. Putsen släpper igenom fukt och med isoblock utan bruk på sidorna (e de detta som kallas strängmurning?) så e de fritt fram för fukten om färgen släpper. Bara en tanke....
Det är framförallt fukten innifrån huset som du ska oroa dig för. Därför putsas exempelvis lättbetonghus med cementputs, som är inte hindrar ångvandringen.
I övrigt känner jag till många murade hus som inte är målade, utan enbart putsade med färgad puts.
 
Om vi börjar med Finja-info :http://www.finja.se/aktuell/pdfny/Finja_Sandwich_vaggelement_2005.pdf vet inte om jag gjorde rätt,men... sen har vi elementens utformning: de är upp till 10 m långa så det blir för det mesta en skarv på långsidorna och skarvarna tror jag ligger omlott men är ej säker, ska undersöka det! Installationerna i ytterväggarna är infällda på förväg så fräsa behövs inte (som tur är) ;) Sen det här med fukten...jag ska inte stånga mig blodig ang detta men fukten i inomhusluften - tar inte ventilationen hand om detta. Har tänkt mig en Comfortzone...
 
90mm räcker får att lägga håldäck upp till 14m så stark är det plus våning. Sen finns det många olika typ av vägg element. 350mm 370mm 260mm element. fogen bestäms ut av förhållander enligt regler från 4mm till 30mm helt och håller vad det är för använding område.
Det är betong cellplast betong "sw element", cellplast betong eller betong cellplast med reglar för gips. Sen när man fogar en vägg så använder man fogskum i kärna sen bottningslist på båda sidorna av väggen å slutar mjukfog 99% tät. Sen finns det spårade cellplast skivor som går ihop ivarandra som limmas ihop då och får en helt solid vägg. till exempel så 260 mm väggen bara 30mm betong sen 200mm cellplast 30mm betong å väldigt stark tack vara stålfiber å tillsatser


Sen har som exempel finja formbord upp till 25m så vill har en hel lång sida utan en fog så kan man göra det :) Vi har bara 10m på mitt jobb. och mer info finns på finja sida vilken betong firma som helt heller betongindustris hemsida.

ps oftas är all el är redan dragen i väggarna
 
på finjas hemsida står det att bredden är max 10m?????!!
 
de har ett 25m bord.. Långa element är jobbiga att hantera å frakta kan vara därför det bara skriver 10m :>
 
Det låter troligt!
 
G
Har ni inga bilder på något element hus här kommer iallafall bild på ett murat så ser ni hur det kan se ut.
 
  • Bild_131kopia.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.