Hej

Jag har renoverat på altanen och tänkte under rivning: "ah, hur svårt kan det vara att koppla en ny d-trapp"

Nu bett jag mig i tungan och behöver hjälp.

Har jag köpt rätt d-trapp (två strömställare, en till varje lampa)?

Hur kopplar jag det?

Grön dubbelpolig strömställare med kopplingsschema på en turkos bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elkablar som sticker ut från en vägg under installation, med skilda färger för anslutning av strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med den kabeln kan du inte koppla en dubbeltrapp, är du säker på att det ska vara två trappkopplinar och inte en kronkoppling eller trapp och en enpolig.Sedan kan man ju undra varför G/G är uppskalad men inte den blå, Har man (gud förbjude) använt den G/G till nått annat än jord?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Det där är ingen dubbeltrapp, det är en kronbrytaren.

Den kabeln du har får inte använda för dubbeltrapp, gulgröna tråden får aldrig användas till någonting annat än skyddsjord.

Av din bild på kabeln går det inte att säga hur den ska vara kopplad för krontändning, för krontändning så finns tre olika kopplingsförslag.

Lärdom till framtiden, ta kort innan du demonterar någonting.
 
elmont skrev:
Med den kabeln kan du inte koppla en dubbeltrapp, är du säker på att det ska vara två trappkopplinar och inte en kronkoppling eller trapp och en enpolig.Sedan kan man ju undra varför G/G är uppskalad men inte den blå, Har man (gud förbjude) använt den G/G till nått annat än jord?

Gamla ägarens synder. Han var händig och jobbat med både el och vvs.

Hur det var kopplat har jag vagt minne av. Det fanns en elvärmare innan men den är borta...

Jag har följande dosan:
Öppen elektrisk dosa med märkta ledningar och kontakter för lampor och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver jag köpa något annat?
 
Demmpa skrev:
Det där är ingen dubbeltrapp, det är en kronbrytaren.

Den kabeln du har får inte använda för dubbeltrapp, gulgröna tråden får aldrig användas till någonting annat än skyddsjord.

Av din bild på kabeln går det inte att säga hur den ska vara kopplad för krontändning, för krontändning så finns tre olika kopplingsförslag.

Lärdom till framtiden, ta kort innan du demonterar någonting.
Det ska vara två knappar som ska tända två olika lampor. Behöver jag köpa en annan omkopplare?
 
Nej, du kan använda en trappomkopplare som kronbrytare. OCH det som är på bilden är INTE en trapp utan just en kronbrytare.
Ps
jag skulle i ditt fall koppla med svart som fas in i brytaren och brun samt svart/vit som tändtrådar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
Du kan som sagt använda den du skaffat det är helt rätt typ även om det skulle gått att använda en dubbeltrapp också här. Den gulgröna ska inte anslutas i brytaren så gör som det är nu med den blå dvs låt den vara isolerad i änden ta lite eltejp för vardera tråd.

Sen kan du koppla in svart till L och brun respektive svart/vit till varsin pil på brytaren så bör det funka som förut. Och tidigare ägare har inte gjort något fel med kopplingen jordarna ser ut att ligga samman det är ok den är inte felanvänd.
 
Tror inte att den som kopplar den förra brytare använt blå och g/fr till något.
Du behöver inte isolera dem, sätt in dem i vars ett x. Dessa anslutningar är kopplingsplintar som inte har anslutning till något
 
Redigerat:
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
X är blindplintar.
 
Brytarinsatsen har rätt funktion (kron).
Men jag undrar lite över hur kåpan ser ut? Altan låter för mig utomhus dvs IP44 men den insatsen kan lika gärna tillhöra en vanlig IP20 kapsling för inomhusbruk.
Lycka till
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
elmont skrev:
Nej, du kan använda en trappomkopplare som kronbrytare. OCH det som är på bilden är INTE en trapp utan just en kronbrytare.
Ps
jag skulle i ditt fall koppla med svart som fas in i brytaren och brun samt svart/vit som tändtrådar.
Tack, det fungerade. Jag blev förvirrad av kabeln som hade flera trådar...
 
Redigerat:
Ljus skrev:
Brytarinsatsen har rätt funktion (kron).
Men jag undrar lite över hur kåpan ser ut? Altan låter för mig utomhus dvs IP44 men den insatsen kan lika gärna tillhöra en vanlig IP20 kapsling för inomhusbruk.
Lycka till
Tack, jag bytte den också.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.