Hej alla proffs,

Tänkte kolla om någon kan ge ett expertråd på placering av min laddstation med anledning av min skumma form på gräsmatta. Jag har köpt en AutoMower 310. Där jag har markerat rött så har jag en större rabatt/uteplats.

Längs med vägen så har jag ca 10 stycken träd/buskar som jag funderar hur illa det blir om jag låter bli begränsningskabel runt dem. Jag vet att det bästa är att göra det men jag undrar hur många av er som verkligen skulle lägga så mycket kabel. Gräsmattan är ca 450m2 och jag har köpt installationspaket medium och med guideslinga så räcker det precis till. Så därför är jag inte sugen på att lägga 500-700 kr till på installationspaket stor.

Tacksam för tips

Satellitbild över gräsmatta med markerade dimensioner och potentiell laddstation för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jb1337 och 1 till
  • Laddar…
Placera den i någon av "tarmarna" på din gräsmatta och dra ut guidekabeln till andra ändan av trädgården.
Träd behöver du normalt inte gränsa av, roboten vänder vid påkörning , buskar, vet ej hur just dina ser ut, men det finns risk att roboten kör in i dessa om de är alltför mjuka i sin uppbyggnad.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
etompau skrev:
Placera den i någon av "tarmarna" på din gräsmatta och dra ut guidekabeln till andra ändan av trädgården.
Träd behöver du normalt inte gränsa av, roboten vänder vid påkörning , buskar, vet ej hur just dina ser ut, men det finns risk att roboten kör in i dessa om de är alltför mjuka i sin uppbyggnad.
Stort tack etompau,

Menar du så här. Behöver jag justera roboten för "ytterligare ytor", distanser eller liknande med tanke på att det är långt bort? Enligt Maps så blir Guide-kabeln (inte slingan) blir 65 m enligt min bild. För att vara extra tydlig så den gröna linjen är begränsningsslingan.

Satellitbild på en tomt med markerade distanser och begränsningsslinga för robotgräsklippare, och solens uppåtgående punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Det där kommer bli perfekt. Bara att koppla och köra, du behöver inte justera för några ytterligare ytor eller liknande. Jag skulle säga att den där gräsmattan är motsatsen till komplex, HQn kommer fixa den med enkelhet.

Om du märker att det blir lite klipptid "längst bort" kan du sätta upp den som zon möjligen. Du anger bara hur långt ut den ska följa slingan när den släpper och hur ofta.

Möjligen skulle jag räta ut guideslingan lite, och det går att kort av den några meter för att spara slinga. Så här om du har laddplattan på framsidan.
AutoMower.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här med laddplattan öster om huset:
AutoMower.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Stort tack mg765!

Så här ser buskarna/träden ut. Hade du lagt slinga runt dem? Jag har begränsad mängd (surprise surprise. Har ca 10 såna buskar/träd.

Trädgård med flera buskar och träd av varierande storlek nära ett staket, synliga från en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja, de har har så späda stammar och står nära kanten av tomten så det tycker jag.

Trädet längst ut till höger klarar sig nog utan att lägga slinga runt, det ser ut som att roboten får plats bakom och stammarna så tjocka att den kan studsa mot den.

Om du har några buskar med späda stammar som gula forsythian mitt i gräsmattan behöver du göra en ö runt dem.
 
mg765 skrev:
Ja, de har har så späda stammar och står nära kanten av tomten så det tycker jag.

Trädet längst ut till höger klarar sig nog utan att lägga slinga runt, det ser ut som att roboten får plats bakom och stammarna så tjocka att den kan studsa mot den.

Om du har några buskar med späda stammar som gula forsythian mitt i gräsmattan behöver du göra en ö runt dem.
Undrar dock hur HQ tänkt när de säger att mellan installationspaket räcker till 2000m2 enkel eller 1000m2 komplex klippyta. Här har jag 450m2 och jag tror inte att kabeln räcker...
 
För mig krävdes det stora paketet till en gräsyta på ca 350 kvm. Dock relativt komplex yta med 10 öar och jag har även gömt undan lite extrakabel på ett antal ställen för att kunna vara mer flexibel, men ändå. Har dessutom varit tvungen att köpa till ca 200 märlor utöver de som följde med det stora paketet. HQ:s uppskattning av vilken kabellängd som behövs är ett skämt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.