Har tänkt och bygga ett Attefallshus och har just fått grävaren att gräva. Han hittade lite berg såg vi. Enligt bild.
Uppgrävd mark för Attefallshus med synligt berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till frågan. Hur tycker ni vi ska göra med plintgrunden stugan ska stå på? Dra fast plinten i berget genom att borra ner järn och gjuta i formrör? Isf vad ska man ha för storlek på järn och hur får man formen tät mot berget så betongen blir kvar i röret?
Gärna mer tips om grund. Tillvägagångssätt och smarta knep välkomnas.
 
Du kan göra en klack av betong som du piggar fast i berget med några armeringsjärn. Sedan kan du ställa plinten på den. Det är en fördel om några järn sticker upp in i plinten.
 
Jag skulle borra ned ett järn eller två i berget som sen får sticka upp inuti plinten.

Betong rinner inte iväg så där jättelätt så är det inte väldigt ojämnt så brukar det gå att ställa dit röret och fyll på med betong, lite kommer att rinna ut men det blir ju då en fin avjämning/tätning. är det för ojämt så kan du göra en sarg 1-2 dm ut från plintröret av sand/grus och helt enkelt fylla mot den
 
Jag antar att du vet att om en plint står på berg så skall alla stå på berg :)
 
Och om det inte går att ha alla på berg. Vad ska man göra då?
 
Risken för sättningar blir stor, om du inte har problem med det så kör på. Annars spränger/spräcker man berget för att få lika förhållanden för hela grunden. Eller gräver djupare för dom andra plintarna å sätter dom i berg åxå.
 
"Om en står på berg skall alla stå på berg" är ett mantra som upprepats tills det blivit en officiell sanning. Låt oss granska det lite.

Om alla plintar står på grus så kan vilken plint som helst röra sig. Sättningarna samodnar sig inte för att alla står på liknande underlag. Att varje plint är lika stor felkälla som de andra gör inte risken för sättningar mindre. Kanske man då räknar med att huset ser ut som en bergochdalbana efter en tid. Metoden förvånar inte och kan därför behålla sitt rykte som "rätt".

Om merparten av plintarna står på berg så vet du att dessa inte rör sig. Plintar som står på grus kommer troligen att sjunka lite. Gräver du för lite och dränerar dåligt eller låter stora träd stå kvar kan det hända att plintar skjuter. Det är värre. Eller om marken av någon anledning kan röra sig i sidled. Då kan plintar börja luta (det såg inte ut som någon risk i ditt fall att döma av bilden på gropen).

Kan man tänka sig att det finns en strategi som gör det enkelt att hantera rörelse på några ställen som man redan från början vet om. Jag skulle nog tro att det är enklare än när alla plintar kan röra sig.

Först skulla jag lägga extra omsorg om groparna för plintar som inte står på berg. Detta för att minimera risken för att plintarna skjuter. Det bör man givetvis göra i vilket fall som helst, men jag har sett många fall där åsikten om vad som är tillräckligt skiljer sig stort från min uppfattning.

Sedan funderar man ut ett sätt som gör det möjligt att i efterhand kunna shimsa upp huset vid osäkra plintar. Runt ramen borde det gå enkelt. Värre mitt under huset. Motställda kilar skulle det bli för min del då det är steglöst och dessutom går att justera utan att lyfta av allt tryck från punkten man vill höja, med risk för extra skador.

Ett Attefallshus kommer att väga runt 20 ton och ha mått som 4x6 m ca. Med 2m mellan plintarna blir det 12 plintar. Man får räkna med 2-3 tons last per plint (mer på hörn, mindre i mitten). Ett par domkrafter från Jula eller Feltema klarar att lätta lasten tillräckligt för att kunna justera.

Jag utgår ifrån att det kommer finnas åtminstone lite luft under huset eftersom det skall vara plintgrund.

En garanterat pålitlig mätpunkt i närheten är bra. Dubb i berg är det klassiska. Under byggtiden skulle jag mäta höjderna ofta för att se hur det utvecklar sig. När bygget är klart kan man mäta två gånger om året ett tag. Visar det sig att det stannat på samma mm efter ett par år går det nog att glömma hela problemet.

Det bästa är förstås att gräva så långt man behöver och ställa alla plintar på berg.

Mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.