Hej

Jag har OK på att bygga ut vår veranda från 1,8x3 till 3x6m.
Hur gör man med ventilering/luftspalt då taket är nästan platt?

Finns det konstruktionsexempel på taklösningen att tillgå/köpa?

Mvh Kristoffer Svartvit bild av äldre hus med veranda och nästan platt tak som kan behöva ventilering vid utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningshus med nästan platt tak och en liten veranda som ska byggas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kolla på koljern ! Deras lösning av verandatak är suveränt speciellt om du bygger balkong ovanpå
 
Tack men det är inte aktuellt, lösvirke är det som gäller
 
Lösvirkeslösning av balkong ovanpå veranda är alltid ett problem...
Rörelser knäcker de flesta tätskikt o sedan har du det problem du nämner det går inte bygga platta luftspalter...
Jag hade då byggt diffusionsöppet med cellulosa...då behöver du ingen luftspalt..

Varför lägger du inte in ett koljerntak då det är helt vattentätt o dessutom helt oorganiskt??? takfötter etc bygger du traditionellt...Du slipper helt köldbryggor samt får full bärighet i konstruktionen utan nämnvärd bygghöjd...samma sak om du bygger golvbjälklaget i koljern också...
 
Hej

För att jag om möjligt skall bevara de gamla takbjälkarna.

Diffusionsöppet är kanske ett alternativ men det skall vara plåttak med lös balkong... lite trixigt som sagt

K
 
Redigerat:
Bygga rätt: Varflr skulle man kunna skippa luftspalt med cellulosa? Fysiken är den samma även om den tillfälligt klarar lite mer fukt.
 
Cellulosan kan absorbera viss mängd fukt i fibrerna som sedan kan andas ut via det diffusionsöppna tätskiktet.
 
Menar du inåt? Det låter som en vågad lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.