Ett pannrum behöver inte hålla 20 grader vilket minskar värmeförlusten genom väggar och tak och man får när man eldar spillvärme från skorsten och panna.

Jag skulle föreslå korsvis reglade väggar för att undvika köldbryggor med 95+95 regel eller 95+45 regel för 200 eller 150 mm tjock vägg och en välisolerad dörr samt extra tjock isolering runt accumulatortanken och rören för värme och varmvattencirkulation. Sedan skulle jag rekommendera någon slagtåligare väggskiva än gips, kanske även ha ett plywoodskiva bakom.

Bästa pannrummet borde vara ett platsgjutet betonghus med utvändig isolering. :D
 
Tack för svaret! Slagtåligare väggskiva än gips, vad föreslår du? Man vill väl inte att det ska brinna så bra i alla fall. Om en förlupen gnista hoppar iväg...
 
Gips är bra som yttersta väggbeklädnad, men blir mycket tåligare om skivorna har stöd av något bakom sig. Sen spelar det ingen större roll om det är spånskivor, bräder eller något annat. Det hjälper inte mot småskador, men det hjälper ju bra mot olyckor som kan ge stora hål annars.
Dessutom blir det lättare att hänga upp saker på väggarna, något som man ofta vill göra i ett pannrum.
 
Ok, då förstår jag!
Tack!
 
Dessutom är det "himla praktiskt" om man kan dansa ringdans runt pannan. Då spelar det ju ingen roll vad som ev. behöver kollas, det går lätt ändå. Många tänker inte på att det ofta sitter reläer och termostater instuvade på de dummaste ställen i pannor. När något sådant behöver bytas är det roligt om man slipper ta ut pannan eller riva väggen.
 
Aha, bra! Ställa pannan en bit ut från väggen alltså. Det ska bli! :) Något mer jag behöver tänka på?
 
Högt i tak :)
Sotar man tuberna uppefrån så kan det vara bra
 
Högt i tak. Ok. Vad betyder det? 2.40, duger det? Eller ska man satsa på ännu högre?
 
Jag har 230 och jag skulle vilja ha ännu högre.

Då får man in en större tank "högre"

Det borde ju vara bättre med en hög tank än en kort tjock.
Siktningen ska väl bli bättre då skulle jag tro
 
Andreas_Hansson skrev:
Det borde ju vara bättre med en hög tank än en kort tjock.
Siktningen ska väl bli bättre då skulle jag tro
Jepp
 
Säljaren på Skidstahus tycker att jag är helt knäpp som ska ha en vedpanna och bygga ett "pannhus". Han påstår att han ska komma och hälsa på om ett par år och att jag då ska säga att jag slutat med ved för länge sedan :) Han bara skakar på huvudet när jag väljer bort deras IVT 490. ;D
 
månntro om han skakar på huvudet om 2 år åxå ifall elpriset ligger på 1,50:- per kWh om 2 år?
 
daniel_168 skrev:
Säljaren på Skidstahus tycker att jag är helt knäpp som ska ha en vedpanna och bygga ett "pannhus". Han påstår att han ska komma och hälsa på om ett par år och att jag då ska säga att jag slutat med ved för länge sedan :) Han bara skakar på huvudet när jag väljer bort deras IVT 490.  ;D
Det sa folk då farsan o morsan renoverade -73/74 oxå då farsan ville ha vattenburet med ved eldning..
Banken stälde inte upp med lån till vattenburet utan de blev direktel som alla ville dom skulle ta.. Därför tycer farsan att staten skulle få stå för hela konverteringskostnaden för ombyggnad till vattenburet då det är de styrande som tvingade på folk direktelen..

En kompis/granne till farsan som oxå flyttade hem -73 o skulle renovera hade pengar så han skippade lånen o gjorde vattenburet med ved.. Vem hade rätt.. ;)
 
ja på den tiden höll kärnkraften på å byggas å behövde avsättningen för elen dom skulle komma att producera. å nu styr dom över till värmepumpar för att låsa upp husägarna till el, och det med bidrag!!!! >:(

och vill man ha bidrag till biobränsle ska det vara pellets, ved räknas tydligen inte som biobränsle!!!!
 
Man måste ha "automatisk bränsleinmatning". Jag tror pelletsmaffian har utövat lobbyverksamhet. Jag sökte bidrag ändå, på premisserna att det inte står hur automatiken ska vara beskaffad. Jag hävdar att min vedinmatning är automatisk, ur min synvinkel, då jag dresserat ungarna till att elda. Dessutom är den klimatstyrd, för om de fryser, då eldar de.
Jag har inte fått svar från läönsstyrelsen ännu, bara en bekräftelse på att de mottagit min ansökan. De skrattar kanske ännu...  ::)

Nu hade hustrun hört någonstans på radio att pengarna är slut, så det spelar kanske ingen roll alls.  :-/

För min far, som eldar med ved, är elpriset nästan framme vid vad du säger redan. Den lilla förbrukning han och mor min har ger att de fasta avgifterna slår igenom så mycket, att elen förra året kostade 1.26 för dem, per kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.