Vilken värmeanläggning passar bäst i ditt hus? Här får du svar på tio kritiska frågor för dig som ska välja värme till huset.

Du kan läsa artikeln här: 10 frågor och svar om värmeanläggningar
 
E
Skrivet av: Mats

Känns som om jämförelsen haltar lite.

Det verkar som om man har utgått från att man redan har vattenburna element i huset som går att bevara.
 
E
Skrivet av: Malin

Artikeln känns inte helt uppdaterad, vi ska i samband med en utbyggnad byta direktverkande el till vattenburet. Vi trodde också luft-vatten var billigare men med rot-avdrag skiljer det i princip ingenting. För oss skulle det t o m bli dyrare med luft-vatten efter rot.
 
E
Skrivet av: mniku

Vi tog in 4 offerter på värmepumpar, i Stockholm, för att byta ut elpanna i ett radhus med enrörsystem. Det visade sig att bergväme, med 125 m borrning, var billigare är de offererade luft/vatten värmepumpar. Mycket glad och nöjd med bergvärmepumpen, dock är det än så länge sprillans ny.
 
E
Skrivet av: SvennE

Om man byter från eldad panna till värmepump i ett äldre hus med självdragsventilation så ändras förutsättningarna för ventilationen.
 
E
Skrivet av: Kurt

40-50 öre/kwh för bergvärme är ruggigt felräknat.
I de flesta moderna bergvärme anläggningar har man minst COP 3 på årsbasis vilket betyder 25 öre/kwh med dagens elpris.
Ved är inte billigt om man måste betala någonting alls för den,
Om man betalar 500kr m3 stjälpt björkved vilket inte är onormalt pris för kapad/klyvd ved så får man följande energikostnad.
(Pris m3stälpt) / ((Energiinnehåll m3fast)/(Omräkningsfaktor till m3stjälpt)*(Verkningsgrad panna 75%))=(Pris per kwh producerad)
500/ (2650 / 3.227*0.75)=81,1 öre/kwh
Pellets slutar på ungefär samma kostnad som El/FJV beroende på vilken anläggning man har. En konverterad vedpanna har inte mer än 75% effektivitet även på pellets.
 
E
Skrivet av: Johan

Att räkna med 500 kr/kubikmeter för bränsleved är högt. 500 kr är för finklyven björkved som ska eldas i kamin. Men visst, ska man köpa veden så är det inte så billigt jämfört med värmepump. Dock har inte värmepumpen så goda COP när värmen behövs som mest samtidigt som elen också då är dyr.
 
E
Skrivet av: Pierre

450:- ligger veden på på blocket i Skåne i alla fall.

Det jag inte riktigt gillar med dessa undersökningar är att man totalt ignorerar luft/luft-vp. Dessa räcker gott och väl till i hela södra Sverige. Kanske även längre upp än så. Kombinerar man med en enklare kamin för de absolut kallaste dygnen så lever man riktigt, riktigt billigt. En 6,7 kW panasonicpump får man idag för 12000 installerad och klar. Om man är orolig för att en inte räcker till så sätt in en på vart plan i huset ;) Slå den ekonomin om ni kan. 24000 för värme i huset under minst 10 år.
 
E
Skrivet av: Magnus Gustafsson

Hoho... Alla pratar om värme. Kanske är idé att tänka på den andra energislukaren, varmvatten! Med ved/pellets eller värmepump (bergvärme, luft-vatten; FLV-pump), så löser man ju det billigt. Ni med Luft-luft måste ha en varmvattenberedare med elpatron. I alla fall på vintern även om man har solfångare.
 
E
Skrivet av: @Magnus Gustafsson

Absolut, men jag kör runt mitt hus på 16000 kWh på ett år för ALL el; alltså 3 st luft/luft, varmvatten, kylskåp, datorer, tv, belysning, osv. Så varmvatten kan jag inte hålla med om är en stor bov. Jag uppfattar den utsagan exakt likadan som skrönan om att tv-apparater på stand by kostar mycket pengar/drar mycket energi.
 
E
Skrivet av: NoiseMaker

Svaret på fråga 7 stör jag mig lite på. Den billigaste energin är den man aldrig gör av med så ett första steg bör väl vara att se vilka rimliga steg som kan tas för att sänka husets energiåtgång.
 
G
"7. Vilken värmeanläggning är lämpligast om jag bor i ett äldre hus som inte är så välisolerat?
I många fall kan även värmepumpar med större kapacitet, som berg- eller markvärmepump, fungera bra i hus med stort energibehov. "
Risken med värmepump är att varm fuktig inomhusluft trycks ut i väggen och fukten kondenserar ut och orsakar fuktskada.
Så om man inte sätter in någon form av mekanisk ventilation och vädrar ut en del av besparingen så kan man på sikt få fuktskador som kanske kostar mer än energibesparingen.
Men det verkar som man ofta glömmer att luftrörelsen i äldre hus med självdragsventilation förändras om man byter ut olje/ved-panna i euforin över värmepumparnas effektivitet eller fjärrvärmens bekvämlighet.
 
G
Och lägg till en Ngenic Tune för 2995 (septemberpris istället för 4995) så spar du 10% till om året.
 
Jag hade Elpanna för värme och en varmvattenberedare med egen värmepatron. Vart dyrt som satan. Hade en elräkning på totalt 32250kwh. Så säg inte att varmvattenberedare inte är en energislukare.
 
Bergvärmepump dimensionerad för totalförbrukning med ackumulatortank är den bästa lösningen för alla fastigheter men inte den billigaste
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.