Jaha, nu har man gått igenom i stort sett alla möjliga sätt att värma upp det framtida huset, förutom att ha en egen fusionsreaktor. :)

Nu är jag framme vid vedeldning i en riktig vedpanna. Men, då uppstår en mängd frågor och den mest akuta är vart grejerna ska stå.

Eftersom jag inte vill ha pannan i samma rum som tvättstugan (för det kan väl inte vara bra?) så försöker jag nu klämma in ett regelrätt pannrum i planritningen. Detta måste vara så litet som möjligt och då kommer frågan:

Hur litet pannrum kan man ha?

Tar olika vedpannelösningar olika stor plats och i sådana fall, vilken lösning tar minst plats?
 
I vårat nybygge så gjorde vi ett pannrum på ca 8-9m2 och tänkte "det räcker väl gott och väl". Men vi han inte ens installera pannan förran vi upptäckte att det var alldeles för litet.Fick ställa akk-tankarna i rummet brevid som egentligen skulle varit ett förråd.
Efter denna modifiering så får man ändå bara plats med en knapp kubik ved  i pannrummet(om det inte staplas till taket), vilket jag har märkt är i minsta laget.
Men å andra sidan så måste jag ha lite utrymme brevid (1m) pannan eftersom det i framtiden skall sitta en pelletsbrännare där.

Och att ha pannan i Tvättstugan är ingen bra ideé eftersom man skitar ner rätt ordentligt med ved, och dessutom kan man få med sig lite småkryp med veden också.

Så min rekomendation är att du ska göra minst 10m2 om du kan ha akk-tankarna i ett annat rum, annars större.
 
Oj!

Jag hade tänkt köra på en rektangulär tank, Universal, på 2000 liter, och den tar inte så stor plats. Sen själva pannan. Veden hade jag inte ens tänkt på. Föreställde mig nog att jag skulle hämta utifrån.

Oj, så jobbigt allt blir!

Kan man inte bygga en liten fristående byggnad om ca 13 m2 där panna och tank och ved kan samsas? Och så drar man en kulvert in i huset....

 
en liten byggnad vid sidan om huset med kulvert är ingen dum idé. Du slipper dra in en massa skräp in i huset, du slipper sotaren inne i huset och om det skulle bli brand, så begränsas ju den också bara till det lilla utrymmet. Jag har haft funderingar på att flytta vårat pannrum från källaren till ett framtida garage och därifrån ha kulvert till huset, men nu ska vi sälja och flytta, så då får det la bli i nästa kåk eventuellt. Jag har ett pannrum på 15 kvm, har 2500 kilo pellets inne i pannrummet, har haft när jag eldade ved nästan 10 kubik ved inne i pannrummet, men då var det rätt trångt. Har inga acktankar, därför slutade jag elda ved, och pelletsen e lite bekvämare, men i framtiden kan jag tänka mig att köra både pellet och ved.
Eld värmer och fascinerar =)
 
Kulvert funkar bra. Det sägs vara svårt att dimensionera bara...
Om man väljer denna lösning kan man se till så at man har en stor port där en Euro pall får plats. Har man det kan man lasta all ved på pallar, köra ut pallarna i skogen (med tak) och köra in dessa direkt i pannrummet (minimalt med jobb) :)
/
H
 
Nån som har nåt förslag på hur man konstruerar ett extern pannrum på ett billigt och bra sätt? Behöver man tokisolera? Hur ska man tänka? Gjuten platta är väl ett måste då grejerna där inne kommer att bli tunga? Ska man ha pannan och tanken i det externa pannrummet eller ska man satsa på att ha tanken i huset och bara pannan i pannhuset?

 
daniel_168 skrev:
Nån som har nåt förslag på hur man konstruerar ett extern pannrum på ett  billigt och bra sätt? Behöver man tokisolera? Hur ska man tänka? Gjuten platta är väl ett måste då grejerna där inne kommer att bli tunga? Ska man ha pannan och tanken i det externa pannrummet eller ska man satsa på att ha tanken i huset och bara pannan i pannhuset?
Det funkar utmärkt med ett separat hus som pannrum vilket jag då skulle gjort om jag byggde nytt.. :)

Du behöver inte tokisolera ett sådant hus..

Fördelen med separat pannrum är att du kan/rymmer 1 stor acktank (rund) vilket är bättre med tanke på skiktning o att du isolerar den ordentligt..
Som kulvert kolla på aquawarm kopparflex den är dubbelt så effektiv som en pex o lite billigare.. Du klarar dej med cu 2x22mm då den klarar minst 27kW vilket ja hoppas att ditt nya hus inte kräver.. ;)
Lägg ner 2 st kulvertar med en för vv med cirkulation o en för värme som shuntas ute vid acktanken..

Om du har utrymme på tomten så gör ett större hus/lada där du bara isolerar den del där panna o acktanken står o övriga huset oisolerat för ved/förråd.. ;)
 
henrik_R skrev:
Kulvert funkar bra. Det sägs vara svårt att dimensionera bara...
Vad är svårt att dimensionera??
 
Mitt pannrum är 29 m². Där får plats tankar på 3*750 liter, expansionskärl på 300 liter, pannan, några kubikmeter ved, virkesförråd, en arbetsbänk samt hyfsad golvyta för att härja med diverse saker och ting. Ligger precis innanför ytterdörren, så det är smidigt att ta in saker där.

Men han som ritade detta är nu pensionerad från detta livet...
 
köp en beggad plåtcontainer och ha den som pannrum, börjar det brinna så brinner det förhoppningsvis bara inne i containern. sen kan du ta med dej pannan när du flyttar ;)

jag tycker det är olämpligt att ha brännbart i pannrummet som tex ved, pellets,papperskräp osv.bättre då med ett avskillt vedrum.

en bekant höll på att bränna ner hela garaget pga att det låg brännbart vid pannan som tog eld, förlupen gnista?

som tur var såg en av sönerna att det inte stod rätt till med att luftspjäll på ytterväggen så dom hann släcka elden :)

mitt blivande pannrum är 1,5 meter brett och ca 4m djupt, dock går det bort dryga metern för dörröppningen, så det är väl en effektiv yta på ca 1,5 gånger 2,5 meter :(

därinne har jag tänkt mej att ställa in en calmar v65 och förhoppningsvis ha plats för pelletsbrännare åxå, kanske för trångt med sidmatad så en luckmatad, om nu pannan är lämplig för det, och om det går sätta en 1m3 tank eller 2 st 500literstankar längs in i pannrummet.
I mekdelen i garaget vägg i vägg med pannrumet kommer en 2m3 acktank att stå, sen kulvert till hus med 750 tekniktank.

eventuellt skippar jag tankarna/tanken i pannrumet och sätter en till tank i kalldelen av garaget, fast då får jag isolera den rejält, har en 4,5m3 tank som isåfall måste kapas ner...
 
en effektiv yta på ca 1,5 gånger 2,5 meter
Detta låter lite väl trångt för att vara servicevänligt?
 
jo det tycker jag med, men ville ha så stor "mekavdelning" som möjligt i garaget....
men man ska väl inte behöva kunna gå runt pannan?
även om det skule vara fint att ha det så ;)
 
pellefant skrev:
eventuellt skippar jag tankarna/tanken i pannrumet och sätter en till tank i kalldelen av garaget, fast då får jag isolera den rejält, har en 4,5m3 tank som isåfall måste kapas ner...
Måste den kappas på grund av att den är för hög? Annars använd den som den är om du får plats med 4,5m3. Man kan värma vatten upp till 70-80 grader i stället för 90 och ändå lagra mycket energi när det finns 4,5m3 vatten ;). Du får mindre förluster som sker genom isoleringen - en stor tank är bättre en några små. Lagras värme vid lägre temp så minskar också tankens värmeförluster ( mindre temp skillnad ute/inne).
Ett plus till - enklare rördragning.
Man eftersträvar att lagra upp till över 90 grader för att utnyttja vattens lagringskapacitet till max och klara sej med mindre tankvolym men har du en överdimensionerad tank så kan du ju sänka lagringstemp något. Med andra ord är det ingen nackdel :).
Hoppas att andra rättar till om jag har fel...
gaia
 
pellefant skrev:
jo det tycker jag med, men ville ha så stor "mekavdelning" som möjligt i garaget....
men man ska väl inte behöva kunna gå runt pannan?
även om det skule vara fint att ha det så ;)
Det är ju bra om man kan få plats själv bredvid pannan.
Man får inte glömma bort att en vedpanna kräver lite pyssel.
Det ska ju sotas och fejas ganska ofta. Då är det praktiskt med lite svängrum.
Men det är riktigt, du behöver inte kunna gå runt pannan.


 
Prövar att återanvända den här tråden till en ny fråga som jag har. Om jag bygger ett litet hus på 14 m2 utvändigt mått, som jag avser att använda som pannrum. Hur mycket ska jag isolera denna byggnad. Jag tänker i sådana fall gjuta en platta till den.

200 mm i väggar och 3-400 i tak. Räcker det? Eller kanske 300 i väggar och 500 i tak. Hm.. undrar om det ens går med konstruktionen jag ritar på nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.