E de någon som har erfarenheter av Finjas sandwichelement? Kvalitet, konstruktion, blir de fina hus, svala på sommaren-varma på vintern????????? Alla synpunkter e välkomna då vi e nära beslutet om hustillverkare. Tack på förhand!!!
 
Vad jag kan se på Finjas hemsida så har deras element isolering på insidan vilket innebär att du inte får någon värmelagrande effekt (som ger svalt på sommaren och varmt på vintern). Skall man få denna effekt så bör man ha minst 10 cm stenmaterial (betong e.dyl.) på insidan. Med andra ord så så är deras element att jämföra med ett trähus när det gäller inomhusklimat. Skulle inte välja detta system. Finns många andra elementtillverkare som har huvuddelen av betongen på insidan.
 
Hej byggarebert och alla andra! Det finns två typer av Finjaelement och den jag har tänkt mig har 70mm betong på utsidan och 90mm på insidan, däremellan 180mm cellplast.Putsen är i ett med betongen vilket verkar bra. E de nån som har dåliga erfarenheter av Finja-elementen??
 
G
Jag tycker du skall mura upp huset du får ett helt annat slutresultat priset blir säkert lite dyrare men mycket bättre.
 
Vad är det för fördel med att mura upp huset? Är själv inne på att mura upp vårt hus men bara för att de elementfabriker jag pratat med inte kunde göra moduler i mina dimensioner och att det kan bli billigare med material och arbetskraft från Polen. Vad finns det för andra fördelar?

Fördelarna med att bygga i element är ju annars att det går fort och att man får en homogen vägg.
 
Det beror på hur väggelementen fogas samman. Oftast ställer man dem jämte varandra och nöjer sig med det. I ett murat hus ligger alla block i förskjutna skift och på så sätt låser varandra på ett bättre sätt.
Speciellt enplans elementhus, som ju inte har något bjälklag eller krans, blir ganska veka konstruktioner med vad det nu kan innebära för putsen.
 
Jag tror på ett isolerande, heltäckande och lätt hölje, som innesluter en tung och värmelagrande kärna.  Lite som en kräftbur.

A. Mellanväggar, grund och mellanbjälklag i sten (element, block eller platsgjutet), och B. Ytterväggar och yttertak av träreglar med traditionell isolering (element- och/eller platsbyggt med valfri fasad/takbeläggning).  Denna lösning är mycket vanlig i medelstora objektsbyggen sedan flera decennier.  Och det har sina goda skäl.
 
G
Fördelarna är många tex inga mjukfogar mellan elementen du får riktiga puts gavlar på fönsterbläcken o inte bara en usel mjukfog som tätning som väder o vind äter upp sedan har jag inte sett ett enda element hus som inte är kantstötta här o där helt enkelt för dåligt för ett tränat öga.
 
På ett Finja-hus får du ca 10 fogar på hela huset och elementen är sammansatta i platta och takkonstruktion. e det inte sämre med ett uppmurat hus med hundratals fogar som bara tätas av putsen och färgen. Finja-elementens puts är ju också homogen med betongen så den lär inte lossna eller spricka. Det finns nu också (tror jag) hörnor som fogar samman blocken bättre (och snyggare).
 
G
Jag kallar finjas puts för tillgojad betong kan knappast jämföras med en platsputsad fasad sedan är det 10 fogar för mycket.Men köp du ett sådant hus. ;)
 
gullex!! ska du svara så kan du ju göra det på ett civiliserat sätt. Detta är väl ett forum där vi byter erfarenheter och då får man nog tåla att det finns folk med andra uppfattningar än du, eller? Vad är det föresten som gör fogarna i ett murat hus bättre?Spricker det inte lättare?Hur e de med byggfukten?
 
G
Du frågade om folks åsikter och du fick min jag ser inga fördelar förutom byggtid med ett element hus jag tycker du skall mura upp det. Jag har alldrig haft problem med byggfukt man murar upp huset på med taket in med rutorna på med åtminstone ett lager puts runt om o på med tillfällig värme panna inga problem med fukt.Var inte meningen att provosera.
 
fördelen med ett element hus är ju att man får en mycket starkare vägg. Väggarna svetsas ihop och under gjuter eller gjutes ihop med golvet när man gjuter det så svagst är det inte. Sen det där med fogarna så kan gömma de rätt bra när man efter hur huset ser ut. Man kan anväda betong fog med då försvinner de helt. Jag tycker att murade hus får ofta väldigt ofta sprick bildningar i putsen rätt så snabbt. sen har man fördel med att aldrig putsa om eller spruta om en elementvägg och olika utsendena på vägg elemeten kan får hur man vill som inte går att få om mura.. finns 10000 olika matriser att välja på :)
 
G
Utför man en puts ut o invändigt korrekt spricker den inte sedan målar man element husen hur bra är en målarfärg jämfört med en färdigfärgad ytputs.
 
det är sant att det är en nackdel med färgen, den håller inte lika länge. Men sammantaget så tror jag att man får ett robustare hus med betong-element.Det enda som håller fukt o regn ute ur ett murat hus e ju färgen. Putsen släpper igenom fukt och med isoblock utan bruk på sidorna (e de detta som kallas strängmurning?) så e de fritt fram för fukten om färgen släpper. Bara en tanke....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.