Hej!

Går i tankar om husköp och vägrar bli en bolånetorsk med mångmiljonlån nu när lågkonjunkturen är på väg. Jag har hört mycket gott om nyckelfärdiga prefab-hus från Baltikum som till exempel Estland.

Kan någon mer insatt berätta om hur man går tillväga och vilka leverantörer som finns att välja mellan? Fattar inte att folk är så lättlurade så de tror att svenska husleverantörer är så pass "säkra" och "bättre" än våra mycket kompetenta, om än alkoholiserade grannar i öst.

Så, hjälp mig att ta mitt första steg till mitt billiga hus! Tack!
 
Jag föreslår att du söker lite här på forumet. Det finns många trådar om hus från olika baltiska leverantörer. En del med bra erfarenheter, en del med katastrofresultat.

Välj en som kan visa på goda referenser med kunder i Sverige, kontakta personligen några av deras nöjda kunder.

Rent generellt så ligger risken med en baltisk leverantör framförallt i att de ibland inte begriper de svenska byggreglerna. Det kan göra att man inte klarar bygglovskraven för energieffektivitet, inte uppfyller reglerna i säkert vatten eller hur tätskikt i badrum skall utföras.

Och det är då potentiella problem med de seriösa leverantörerna, men sedan finns det ju spelare som överhuvudtaget inte bryr sig om att försöka förstå vad som gäller.
 
Se upp om ni funderar på att köpa prefabhus med montage från baltikum. Trots gedigen research innan och platsbesök på olika "fabriker", pågående byggen och referensobjekt, vilj jag varna för fallgropar att se upp för efter erfarenhet från att ha köpt två villabyggen därifrån ( Nordic Houses, Estland ) kvalitet och byggnormer är inget större problem eftersom EKR(EUbyggnorm) ersatt BKR ( svensk byggnorm) och allt ingående material därför skall vara CE certifierat. Däremot är det viktigt att se upp vid upprättande av kontrakt, tidsplan, betalplan, bankgarantier etc. d.v.s. allt som berör juridik, pengar och leveranssäkerhet.för sådana problem kommer garanterat att uppstå.
Först och främst acceptera aldrig leverantörens egna kontrakt/köpeavtal. Kräv absolut att ABS 09 skall användas ( engelsk version finns att hämta på nätet). Lita aldrig på muntliga löften och överenskommelser,dokumentera minsta lilla sådant per mail eller i byggdagbok. Gör aldrig eftergift på att bankgaranti från välkänd bank skall gälla fullt ut och låt bankjurist kolla den noga. Var noga med att namngiven arbets-/projektledare med fullmakt från leverantören skall finnas på plats mesta tiden och inte tillåtas att komma och åka då och då. Om ni själva skall anlita egna svenska underentreprenörer för tex el,VVS kom ihåg att dessa ofta har en negativ attityd till balter och deras arbetssätt vilket kan skapa stora problem under byggets gång och inte minst för slutresultatet.
De flesta leverantörerna lämnar referenser och fina foton på utförda byggen i Norge, kom då ihåg att Norge ( ej EU medlem ) och Sverige skiljer sig åt i flera avseenden.
Sammanfattnngsvis är min uppfattning och erfarenet: " Mycket snack men liten verkstad ".
 
  • Gilla
Kalasson och 1 till
  • Laddar…
Jag har byggt fritidshus med WWL från Lettland (https://www.wwl.lv/) och är mycket nöjd med slutresultatet. De levererade till gipsen på insidan sedan gjorde jag el, vvs, målning, våtrum och golv i egen regi. Vägen fram till leverans var däremot inte helt smidig med en väldig massa mail och missförstånd. Om det är värt för att få ett billigt hus beror helt på hur du värdesätter din tid.
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.