Vilken prisklass har du tänkt dig? Skiljer ju en hel del på prislappen mellan dom olika fabrikaten, men även hållbarhet, driftsäkerhet, problemlösningsförmåga och inställningsmöjligheter. En annan aspekt som är lätt att glömma är eventuella grannrobotar som kan störa varandra om dom är för nära varandra.
 
  • Gilla
Andreas998811
  • Laddar…
Hade tänkt mig under 10 tkr, men som vanligt blir det dyrare när man börjar grotta ner sig.
Stort steg mellan Gardena 50Li (8 tkr) och de två föreslagna som kostar minst 5 tkr mer.
Jag vill egentligen ha en så enkel som möjligt som gör sitt jobb. Ser inte så stor nytta med en massa extrafunktioner. Jag är hemma varje dag så den behöver inte programmeras enligt scheman osv.
Är Gardenas lilla för liten för mig?
Jag måste ju sälja in detta hemma också, puh.
 
R50Li bör fungera.
 
R50Li funkar bra det oxå. Men är det mycket sluttningar och ojämnheter så bör man kanske överväga en klippare med fyra hjul istället. Sen som sagt beror det på vilka krav och förväntningar man har.
 
Det lutar åt en Gardena 100Li. Har läst igenom manualen och har en fundering.
Om jag säger åt roboten att följa guidekabeln X antal meter till den bortre gräsmattan (transportsträckan går över träaltan/marksten).
Beter den sig då så här?
- Den följer guidekabeln från laddstationen så många meter som jag programmerat (utan att klippa).
- Där börjar den klippa tills den behöver laddas igen.
- Då letar den upp guidekabeln och åker tillbaka till laddstationen (utan att klippa).

Jag vill inte att den ska klippa på den yta som är transportsträcka. Funderingar..
- Kan man begränsa arbetsområdet så att den håller sig där hela tiden innan det är dags att gå tillbaka och ladda?
- Man kan ställa in korridorbredden (från 0-9) där 0 innebär att den följer guidekabeln centrisk. Innebär det att man på transportsträckan kan lägga begränsningskabeln 30 cm på var sida? Dvs det blir en smal transportväg som roboten under klippning ytterst sällan får för sig att följa (skulle det ske är det inte hela världen)
 
Vid utgång och ingång via guidekabel sker ingen klippning.
Efter utgång via guidekabel väljer klipparen en slumpmässig vinkel för klippstart.

Klipparen varierar avståndet till guidekabel för undvikande av spårbildning i gräsmattan.

Begränsning av klippområde sker via begränsningskabel. Under klippning kan roboten snirklar sig fram inom begränsat område.
 
Jag förstår vitsen med avståndet till guidekabeln för att slippa spårbildning, men det verkar som att man kan låsa klipparen till att gå centriskt om man vill?
 
Ja du kan få den till att köra rakt över guidekabeln (bredd=0).
 
Tomba6 skrev:
Jag vill inte att den ska klippa på den yta som är transportsträcka. Funderingar..
- Kan man begränsa arbetsområdet så att den håller sig där hela tiden innan det är dags att gå tillbaka och ladda?
I princip kan man inte begränsa området men som du själv är inne på kan man göra transportsträckan så smal som möjligt, eller i alla fall in och utgången till passagen där man kan lägga slingan så tätt mot guiden tills det inte fungerar längre, här får man prova sig fram så man ser att roboten stabilt kan följa både in och ut.
 
K
Har precis installerat min Gardene Sileno+ och dragit kablarna under trätrall samt genom en passage på ca 70cm och det fungerar utmärkt.

Byggde en ramp så den kommer upp på altan från gräsmattan sen går kablarna under trätrall samt stenplattorna vid grillen. Grävde ut lite för att fixa lutningen. Sådde sedan gräs och la på fiberduk. Så nu växer gräset under medans roboten tar sig igenom.
 
  • Ramp av trätrall som leder ner till en nysådd gräsyta med synliga kabeldragningar under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall med kablar för robotgräsklippare draget under, skuggor av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fiberduk över nysått gräs vid kanten av en trätrall, intill stenplattor och en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kul att höra att det funkar. Hur fäste du kablarna? Ligger guidelinan mittemellan begränsningskablarna?
 
  • Gilla
Pontan70
  • Laddar…
K
Fäste inte de ligger bara löst under, står i bruks att de kan vara 30cm djupt. Ja den ligger i mitten.
 
Kan få problem att hitta en bra placering av laddstationen där det är 3 meter fritt framför. Är det ett måste eller kan det fungera med 2 meter? Vad är anledningen till hela 3 meter?
 
K
Du kan gå in i menyn och ställa in hur långt ut den skall backa ut från laddstationen, samt vinkel. Så det borde inte vara något problem.
 
Hur nära kan man lägga guidekabeln från sig själv? Funderar på att dra ut guidekabeln till en lite mer svårtillgänglig yta, men behöver då gå tillbaka igen och fortsätta åt andra hållet. Nästan som en ögla, men utan att korsa sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.