Vi har ett kallgarage på 35-40 kvm i anslutning till vårt hus som vi aldrig använder.
Vi hade därför tänkt att slå igen garageporten , isolera och göra om den större delen garaget till varmförråd och gäststuga. Den mindre delen blir kallförråd till tex gräsklippare o dyl.
Dock blir det ganska lågt i tak , ca 2 meter.

Vi ringde kommunen och frågade om vi behöver bygglov, dom tipsade då om att allt under 25 kvm kan gå som attefallshus.
Men garaget är ju större än så..

Finns det något sätt att slippa behöva söka bygglov? Känns så himla omständigt att fixa fram ritningar och grejer bara för att vi vill isolera vårat garage >.<
 
Slå igen porten sen isolera. Det värsta som kan hända är att ni får öppna upp igen. Men varför skulle kommunen vilja komma i o kolla?
 
Isolera måste man väl få göra utan att söka bygglov?

Byta användning har jag fått för mig kräver bygglov, men sålänge man inte ska hyra ut så känns det lite overkill...

Teoretiskt borde man ju själv få sova i garaget, på vinden, under köksbordet eller var man vill tycker jag... Personligen skulle jag bara kört på med vetskapen att man nog skulle kunna behöva återställa... Var det en "dyr" inredning/ombyggnad skulle jag sökt bygglov.
 
Jag tror inte (är inte så kunnig när det gäller bygglov) att det viktiga är om ni isolerar eller ej – det skulle ni ju kunna vilja även om ni skulle fortsätta använda byggnaden som garage.

Eftersom ni ska ändra användningsområde till gäststuga så behövs det nog bygglov rent formellt, men ... även om jag generellt tycker att regler ska följas så säger jag som shomakie. Risken för att kommunen skulle vilja komma och titta i ert garage är ju minimal – i synnerhet om ni inte ändrar visuellt genom att ta bort garageporten helt. Men den kan väl få vara kvar? Visst, ni sätter väl in en extra dörr men jag tror inte att det heller får kommunen att rycka ut. Och som sagt, det värsta som kan hända är väl att ni får öppna upp igen.

Enda nackdelen är väl att det saknas bygglov vid en ev. framtida försäljning, vilket kan dra ner värdet av gäststugan/generationsboendet en aning. Men kanske har det hunnit gå tio år så att det har preskriberats då? Och om inte annat så finns ju möjligheten att riva ut kvar OM det nu vore så att kommunen plötsligt skulle kasta sig över ärendet, om inte annat så för att kunna neka till bygglov för ett annat projekt.
 
Att inte ha ett garage drar ner priset vid försäljning också. Ett hus utan garage och utan möjlighet till garage är helt ointressant för många (t.ex. Mig)
 
Vad skulle hindra att man då och då övernattar i ett garage?

Det finns väl inga regler mot att man kan sova där enstaka nätter?

Blanda inte in kommunen är mitt amatörmässiga råd.
 
Jag tänkte på det Johannes, men om garaget byggs om på ett sådant sätt att det går att återställa så finns det ju så att säga ett garage. Och ytterligare möjlighet till (ännu ett) garage kan ju finnas i form av Attefallsbyggnad.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
En lösning för att vara flexibel är att skicka i anmälan om fasadändring och bygga portar i samma panel ni har och färg.
Att de sedan "råkar" skruvas fast innifrån och isoleras... lätt att återställa och fasaden är oförändrad
 
Eller behåller du porten och bygger en ny isolerad vägg just innanför. På så sätt blir det enkelt att återställa om ni skulle vilja det. Det blir också mycket mindre arbete än att plocka bort port, lägga ny panel, måla osv.
 
  • Gilla
LiMe89
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
Att inte ha ett garage drar ner priset vid försäljning också. Ett hus utan garage och utan möjlighet till garage är helt ointressant för många (t.ex. Mig)
Det kan ju vara så att en och annan väljer bort ett hus utan garage, men generellt är bostadsyta värt mycket mer än garageyta. Det är alltså tvärtom så att ett garage ombyggt till bostad höjer värdet, i alla fall i storstadsregionerna.
 
Ja så kan det vara, men finns det plats att bygga ett fristående garage är det inte ett problem
 
Vi troor vi har en lösning! Vi behåller porten och slår upp en vägg ett par meter innanför istället. Den delen ska vi använda som vanligt kallförråd till gräsklippare och trädgårdsredskap där man går in via porten. Den större delen som vätter in mot vår tomt får sedan bli varmförråd och gäststuga med ingången som redan finns från vår altan.
Vi kommer behöva sätta in något extrafönster på garagets baksida, men risken för att kommunen ska se att vi isolerat och gjort om är ju rätt liten kan jag tänka mig.
Känns lite dumt att ta risken , men känns som ett onödigt extraarbete att söka bygglov för detta också >.<

Angående att vissa kanske vill ha garage så blir det ju lättare att återställa om det skulle vara så, men vi kommer slå upp en carport istället i "kompensation".
 
Onödig kostnad också ;-)

Bygglov är i min värld först och främst till för att inge ska smälla upp byggnader som stör grannar eller känslig natur, eller bygger med idiotisk/farlig konstruktion etc. Det här kan ju rimligen inte störa någon (förutom den nya carporten då, men den gissar jag skulle ha åkt upp i alla fall eftersom ni ändå inte använder garaget – däremot kan det ju möjligen få byggnadsnämnden att undra över varför ni inte använder det befintliga garaget, men det är ni ju knappast ensamma om).
 
LiMe89 skrev:
Vi troor vi har en lösning! Vi behåller porten och slår upp en vägg ett par meter innanför istället. Den delen ska vi använda som vanligt kallförråd till gräsklippare och trädgårdsredskap där man går in via porten. Den större delen som vätter in mot vår tomt får sedan bli varmförråd och gäststuga med ingången som redan finns från vår altan.
Vi kommer behöva sätta in något extrafönster på garagets baksida, men risken för att kommunen ska se att vi isolerat och gjort om är ju rätt liten kan jag tänka mig.
Känns lite dumt att ta risken , men känns som ett onödigt extraarbete att söka bygglov för detta också >.<

Angående att vissa kanske vill ha garage så blir det ju lättare att återställa om det skulle vara så, men vi kommer slå upp en carport istället i "kompensation".

Precis så har vi idag och jag som köpte det så är väldigt glad att det går att återställa till ett stort garage. Riktigt smidigt att ha en stor port då man ska in och ut med saker också!
 
Den stora pengen är inte bygglovsavgiften eller byggsaktionsavgiften utan det är försäkringspengarna om det skulle uppstå en totalskada av kallgarage/varmförråd/gäststuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.