Bricco skrev:
Undrar detsamma.

Undrar också om man kan plantera Thuja Brabant i säg Augusti om man bor i Svealand? Mitt schema är för fullt för att sätta dom nu. :S
Du ska inte toppa dem innan de växt förbi med 20-30cm över önskad höjd...

Planterat i augusti har vi gjort och det var inget problem, men har faktiskt vattnat även året efter.

Klippt sidorna har vi gjort andra säsongen, snart dags igen.

En näve kogödsel per planta är det också snart dags för...
 
Kommer inte de flesta thujor från Holland?

Vet att plantagens kommer därifrån.

Skillnaden på billiga och dyra verkar ofta vara tätheten.
 
annette2791 skrev:
Vi köpte Brabant, och fördelen är ju att de växer ruskigt fort. Redan andra sommaren var det inga ungar som kröp igenom längre...
Ett tips som vi fick, och som funkade (och fortfarande funkar) klockrent, var att gräva ett planteringsdike och lägga ned en dräneringsrör där i som sticker upp lite i varje ände. Sedan matjord och häckplantor ovanpå. Det var en riktigt torr sommar, så att vattna häcken underifrån kändes som en bra idé! Ned med trädgårdsslangen bara, och så kan man fika en stund och slippa jobba så mycket... ;) Vitsen var att rötterna skulle söka sig nedåt mot vattnet, och att plantorna på så vis skall klara sig själva fortare.
Hur menar du? Ett rör under plantorna med hål i eller? Låter intressant då jag ska plantera ett gäng plantor snart..
 
Hej,

Jag har på detta forum läst många varningar för att köpa thujor från utländska leverantörer då man menar att de har dålig kvalitet på sina produkter.

Man kan lätt dra slutsatsen att de svenska leverantörerna alltid har god kvalitet.

Ett förhoppningsvis undantag är Vadstena Dream Gardens AB. Köp inte av dem såvida du inte gillar att få problem med dåliga växter!

Jag köpte 2014 tre thujor smaragd och de klarade inte av vintern till 2015.

Jag fick sommaren efter många mejlväxlingar till slut tre nya thujor som jag planterade och har skött enligt alla konstens regler. Trots detta har nu dessa tre nya thujor dött.

Jag anmälde detta åter igen till Vadstena Dream Gardens AB som garantiärende dock vägrar det att godkänna det med följande motivering: "Kan inte se att ni inköpt kvalitetsväv av oss och du får ursäkta men att 3 av 3 dör gånger 2 är helt osannolikt utan problem hos/undermålig skötsel av er och ditt krav avvisas därför."

Först av allt så kan inte en leverantör kräva att man använder kvalitetsväv för att täcka växterna av just dem. Det finns ju andra leverantörer av kvalitetsväv. Jag har tidigare köpt billiga thujor av pflanzmich i Tyskland och de har överlevt nu sju vintrar utan någon som helst kvalitetsväv. Det är då mycket konstigt att svenskodlade, som man tror skall vara anpassade till svenska förhållanden, måste ha en viss typ av kvalitetsväv under vinterhalvåret.


IMG_5224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_5228.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5230.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5224.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trådbump så det sjunger om det men here goes...

Jag var en sväng på byggmax idag och såg att de säljer "Smaragdthuja" 50-70 cm för 44,95:-/st.

Är inte det jäkligt billigt?

Jag behöver ca 90 st och hade väl egentligen tänkt gå på Brabant, främst för priset (trodde jag) och att den kanske är något buskigare än smaragden (vill ha ett trevligt, grönt insynsskydd) men, Jag kanske ska tänka om och slå till på dessa?

Efter inte speciellt mycket googlande så har jag förstått att vissa thuja-försäljare på nätet, inga nämnda, inga glömda, inte är något att hänga i Julthujan så jag köper helst offline.

Med vänlig hälsning
Tjelvar
 
Jag köpte 25 smaragd, de var väldigt täta och fina men nu är över hälften gula och gula, använt väv från granngården. Det var offline..
 
Tråkigt att höra!

Det står på Byggmax hemsida att: "Vinterid kan thujan få en brunliknande färg. Detta är typiskt för sorten, den återfår dock sin fina gröna färg när senvåren/sommaren närmar sig."

Det kan inte vara så i ditt fall?
 
Några blev bruna, typ döda grenar. Men de flesta brev gula och torra, faller isär när man tar på, trots att jag har vattnat som en galning.
 
K
Köpte i september förra året Brabant 80-100cm från Hornbach, tror jag betalade 39:-/st eller liknande. Ser kanon ut efter vintern. Täthet är inget problem, gäller bara att beskära så de grenar sig. Undvik smaragd om du ska ha dom som häck. Har inte sett någon vettig häck med smaragd, de verkar aldrig växa ihop till en vettig häck.
 
  • Gilla
Tjelvar
  • Laddar…
Smaragden blir inte vinterbrun vilket brabanten blir. Jag har visserligen bara en kort häck på 5 plantor men de växer fint ihop.
 
K
Nej Brabanten blir inte heller det, handlar om att sköta den rätt och rätt gödsel

Så här ser smaragd ut allt som oftast som häck, därför man brukar undvika den när man är ute efter en häck.
Välvårdad grön Thuja 'Brabant' häckväxt längs en gata med gatubelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser Brabant ut om man beskär den korrekt.
Välvårdad, korrekt beskuren häck av Brabant längs en gångväg under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tjelvar
  • Laddar…
Hammarfall skrev:
Några blev bruna, typ döda grenar. Men de flesta brev gula och torra, faller isär när man tar på, trots att jag har vattnat som en galning.
Många växter får gula blad om dom övervattnas, detta gäller oftast krukväxter inomhus utan dränering men kan likväl hända utomhus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har ju inte dränkt dem, men vattnat väl. Tycker inte att de bordehar bli gula och torra om kacjag övervattnat. Men men.
 
Hammarfall skrev:
Jag har ju inte dränkt dem, men vattnat väl. Tycker inte att de bordehar bli gula och torra om kacjag övervattnat. Men men.
Om växter övervattnas uppstår syrebrist i plantan och fotosyntesen fungerar inte längre, dvs barr, blad kan inte längre behålla den gröna färgen och de gulnar innan de dör. Rent logiskt borde det vara toppen samt ytterst på grenarna som först signalerar att något är fel. Det som är dött på en växt är alltid torrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.