Behöver lite feedback för köket.

Var ska vi ha hällen? Diskbänken är under fönstret...

Finns det nån som har en annan planlösning är jag öppen för förslag, mina egna har varit helt kass  ;D
 
  • 601.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försöker med en till bild
 
  • 60.jpg
hannna skrev:
Försöker med en till bild
Jag har svårt att se vart ugnen är? Vart är kökshon och blandaren? Sen så tycker jag att det är väldigt lite förvaring. Trots att det ser ut att vara ett stort kök så är det väldigt lite förvaring, räknar till 7-8, 60 skåp nere, förvaring för torrvaror, vart är det tänkt? Kanske har du någon bättre bild från en annan vinkel?
 
hannna skrev:
46 stycken som kollat och ingen har nåt att säga  :-X

Är ni utan kök?
Om jag får lite mått så kanske jag kan rita lite också, visst är det i Ikea programet det är ritat?
 
Ugnen är i högskåpet i hörnet där även micron är. Diskhon är under fönstret. Vi ska sätta överskåp där fläkten inte är, vet inte riktigt var vi ska ha hällen dock.

10 stycken 60s breda underskåp + högskåpet i förvaring som bilderna är nu, ska som sagt ha lite överskåp oxå.
 
hannna skrev:
Ugnen är i högskåpet i hörnet där även micron är. Diskhon är under fönstret. Vi ska sätta överskåp där fläkten inte är, vet inte riktigt var vi ska ha hällen dock.

10 stycken 60s breda underskåp + högskåpet i förvaring som bilderna är nu, ska som sagt ha lite överskåp oxå.
Hade du några mått också, så kan jag rita också?
 
thol0500 skrev:
Hade du några mått också, så kan jag rita också?
Jag har pm:at dig
 
Går det att pladera hällen i hörnet där skåpsraden tar slut nu? Och så fortsätta med skåp på den sidan och göra ett U-kök av det? Då får du byta plats på bänkar och kyl/frys.
 
Hej!

Tycker att det verkar mysigt med den långa bänken utan överskåp. Möjligen skulle jag sätta några längst in för att få mer förvaring. Vitrin kanske, så de inte ser så tunga ut. Jag skulle också försöka samla alla högskåp på den korta väggen för att få lite mer enhetlighet. Vad är det för låda mellan dörrarna?

Ska ni ha två spisar? Det kanske blir bättre att ta en riktigt bred istället? Borde i alla fall bli billigare, en fläkt försvinner ju också då. Om ni sätter diskbänken under fönstret, så går ju inte det riktigt, för diskmaskinen verkar stå under halva. Och har ni behov av två hällar så antar jag att ni behöver två stora diskhoar också ;)

Det verkar också vara en altan?dörr bakom matplatsen. Det gör att jag nog skulle försöka hitta en lösning där bordet står vänt åt andra hållet så att man lät kan gå förbi. Då kanske U-varianten som carren föreslår är en bättre lösning. Då kan ni också stoppa in en serveringsbänk med plats för glas och porslin mellan altandörren och första dörren.

/pinebar

 
Provade sätta alla högskåp på samma sida som kyl och frys nu står. Läste sen att högskåp med ugn/micro helst inte ska vara bredvid kyl/frys för energiförbrukningens skull. Sen blev det luftigare att ta 2 stycken 60s bänkskåp istället.

Mellan dörrarna är muren  :(

Diskhon funkar att ha under fönstret, dock inte rakt under. Är det snyggast att den är rakt under fönstret?

Vi ska bara ha en häll men har satt ut 2 för att folk ska säga var dom tycker vi ska ha den  :)

U-kök tror jag inte riktigt på för utsikten från gavelfönstret är inge vidare, en parkering. Och sen fick jag inte måtten att stämma, är nog en stor bidragande orsak  ;D

Jag satte bara ut ett bord och stolar för att man kan se hur stor plats sånt tar. Vet inte hur det ska stå egentligen. Men det är ju sant att det inte borde stå så det är svårt ta sig ut på altan.
 
Jag tycker att du ska skippa diskhon under fönstret. Så mycket tittar man inte på utsikten när man diskar. Se istället till att du får en bra arbetsyta mellan spis och disk och att placera diskmaskinen så att den inte hamnar mellan spis och diskho. Det är jätteirriterande när man rör sig mellan spis och ho å man snubblar på diskmaskinsluckan hela tiden.

Går dörren till höger om spisstocken att sätta igen?
 
halloy skrev:
Jag tycker att du ska skippa diskhon under fönstret. Så mycket tittar man inte på utsikten när man diskar. Se istället till att du får en bra arbetsyta mellan spis och disk och att placera diskmaskinen så att den inte hamnar mellan spis och diskho. Det är jätteirriterande när man rör sig mellan spis och ho å man snubblar på diskmaskinsluckan hela tiden.

Går dörren till höger om spisstocken att sätta igen?
Även om jag inte tittar ut hela tiden så blir det mycket ljusare och roligare stå mot ett fönster och diska än att titta in i en kökslucka.

Dörren går att sätta igen men det blir ju mörkare av det.
 
halloy skrev:
Det är jätteirriterande när man rör sig mellan spis och ho å man snubblar på diskmaskinsluckan hela tiden.
Måste flika in att jag aldrig förstått det resonemanget, som även jag fick som tips. Har folk diskmaskinen öppen jämt? Vi har det då inte och såldes är placeringen inte ett problem.

Men jag kan hålla med om att jag skulle bli irriterad om jag snubblade på luckan, säkert skitförbannad. Det måste ju göra jätteont (smalben, oj, oj) och både disk och maskin måste ju kunna förstöras. Vi har dock levt i ett kök med maskinen mellan spis och ho nu i snart fyra år och aldrig någonsin snubblat på luckan...

 
Tja, i vårat kök är det ofta så att en plockar in eller ur diskmaskinen medan den andra lagar mat (=rör sig mellan spis och diskho). Även om inte luckan är nedfälld hela tiden så är den i vägen när den är det vilket jag efter inte ens ett år är döless på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.