Finns det normer för hur många ventiler som krävs i ett garage?
Vi har ett garage i bottenvåningen och detta är inte anslutet till ventilationssystemet. Skall installera ventiler men är osäker på antal ventiler och var de bör placeras. Garaget är på 41 M2 och har golvvärme.
 
0840 skrev:
Finns det normer för hur många ventiler som krävs i ett garage?
Vi har ett garage i bottenvåningen och detta är inte anslutet till ventilationssystemet. Skall installera ventiler men är osäker på antal ventiler och var de bör placeras. Garaget är på 41 M2 och har golvvärme.
Är garaget sammanbyggt med bostadshuset så krävs mekanisk frånluft då gäller följande:

BBR säger 0,9 l/s för slutet garage. Gäller för en parkering per bilplats under mest belastad 8-timmarsperiod.
Till- och överluftsflödet skall vara 80-90% av frånluftsflödet.
MAO så skall du ha 37 l/s frånluft och om du har tilluft så skall det vara 30 - 34 l/s för att få undertryck på ventilationen.

Om garaget är fristående så kan självdrag godkännas och då gäller följande:

Om garage ventileras med självdrag och golvarean i
garaget är mindre än 50 m², bör ventilationsöppningarnas
sammanlagda area vara minst 0,002 m²/m² golvarea.

MAO min 0,082m² total area för ventilationsöppningarna.

/Patrik
 
Hej Patrik
Tack för ditt svar. Om jag uppfattat dig rätt så måste jag ha mekanisk frånluft eftersom garaget ligger i bottenvåningen på ett sluttningshus. Självdrag godkännes ej.
 
Hur gör man isådana fall om man har FTX, får man koppla in garaget på samma system?
 
Du får inte koppla in garaget i en FTX-anläggning som ventilerar huset.
(Det fick inte vi i alla fall så vi har självdrag i garaget, godkänt utan mekanisk ventilation).
 
Jesca_j skrev:
Du får inte koppla in garaget i en FTX-anläggning som ventilerar huset.
(Det fick inte vi i alla fall så vi har självdrag i garaget, godkänt utan mekanisk ventilation).
Att koppla till husets FTX är klart olämpligtl, men ett eget FTX system för garaget är möjligt men då måste det vara 10-20% undertyck.
Du säger du har godkändt självdrag och garaget är sammanbyggt med bostadshuset.
Hmm det är inte godkänt enligt BBR. Vem har godkannt det ? Har ni gjort OVK?

Mekanisk frånluft är klart att rekommendera för att minimera risken att få överföring av avgaser till bostaden.

/Patrik
 
Kommunens bygglovsgubbar, vår kvalitetsansvarige, konsulten som ritat upp ventilationssystemet, och en kommunal byggnadstekniker har godkänt det.

Vi har iofs. groventre och tvättstuga mellan garaget och huset, kan det ha någon betydelse?

Vad är OVK?
 
Jesca_j skrev:
Kommunens bygglovsgubbar, vår kvalitetsansvarige, konsulten som ritat upp ventilationssystemet, och en kommunal byggnadstekniker har godkänt det.

Vi har iofs. groventre och tvättstuga mellan garaget och huset, kan det ha någon betydelse?

Vad är OVK?
OVK är obligatorisk ventilationskontroll, innan huset tas i bruk skall en första OVK göras och KA skall tillse att protokollet skickas till kommunen.

Om du läser i BBR så är reglerna för garage ventilation ganska klara så där måste din konsult ha missat KA och kommunen litar väl på konsulten och har kanske inte alla regler i BBR klart för sig.

/Patrik
 
Hur har ni med FTX och vidbyggt garage ordnat ventilationen i garaget?
 
Du behöver inte ha 37 l/s i garaget, det är över 50% av det luftflöde du behöver i resten huset.
Skulle bli abbsurt dyra driftkostnader på ett sådant garage.

Alla garage jag ser som byggts/byggs görs med självdrag.
Och alla har varit godkännda av kommun etc.
Så satsa helt på självdragsventilation.

Men håll reda på brandklassningen av garaget precis som Pasta säger.
 
I mitt vidbyggda garage 40kvm, finns det 4 tallriksventiler 120mm/diam. 2 är placerade nedtill om vardera sidan dörr och garageport, 2 är placerade upptill på motsvarande vägg, enligt regler.
 
Tack för alla bra inlägg, det får bli ett snack med entreprenören och KA.
 
FrittDrag skrev:
Du behöver inte ha 37 l/s i garaget, det är över 50% av det luftflöde du behöver i resten huset.
Skulle bli abbsurt dyra driftkostnader på ett sådant garage.

Alla garage jag ser som byggts/byggs görs med självdrag.
Och alla har varit godkännda av kommun etc.
Så satsa helt på självdragsventilation.

Men håll reda på brandklassningen av garaget precis som Pasta säger.
Jag håller med om att 37 l/s är högt men det är vad BBR säger.
Jag skulle dimensionera för 37 l/s men ha en transformator eller tyristor så att det går att minska flödet när inte behovet är lika stort.

/Patrik
 
Men undrar om dom där "37 l/s" verkligen gäller ett "villagarage".
I tabellen pratas om "Serviceutrymme" som t.ex. hisschakt, sopnedkast och sådant har man inte i ett vanlig villa (inte dom jag sett åtminstone). Och det näms även "livlig parkeringstrafik", inget man direkt har i ett villagarage.
Tror att dom reglerna angående flöde gäller för hyreshus och andra dylika "offentliga lokaler"

Dock så skulle reglerna angående självdrag kunna funka även på ett villagarage.
Det står inte att hela huste skal ventileras med självdrag utan att garaget ventileras med självdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.