Finns det några "läroböcker" om hur man projekterar och installerar VVS?
 
Gör-det-själv och VVS-arbeten är en omöjlig kombination. ;D

Allvarligt talat: att ge sig på VVS-jobb, framförallt trycksatt vatten, utan att ha rejält med erfarenhet är inget att rekommendera. Inget gör-det-själv-bok i världen kan övertyga försäkringsbolaget när olyckan är framme.

Däremot kan det vara bra att vara ordentligt påläst för att kunna kontrollera en hantverkare man är osäker på eller precis som du skriver; för att projektera. En projektering skall du dock ta till en VVS-ingenjör för att få den "officiellt" godkänd. Det är så himla lätt att missa något och en felaktig VVS-installation kan ställa till oerhörd skada.
 
Kunde inte sagt det bättre själv 8)
 
"Gör-det-själv och VVS-arbeten är en omöjlig kombination."
Märkligt påstående, med tanke på att byggvaruhusen är fulla med vvs-grejer. Knappast proffsen som handlar där, eller? Jag och säkert de flesta andra som har hus eller fritidshus pular nog mest på egen hand. Sakerna som finns på marknaden är gjorda för hemmafixaren, ofta finns någon form av bruksanvisning med eller tillgänglig på inköpsstället. Hur svårt är det att montera klämringskopplingar eller att trycka ihop avloppsrör?
 
Leffe skrev:
"Gör-det-själv och VVS-arbeten är en omöjlig kombination."
Märkligt påstående, med tanke på att byggvaruhusen är fulla med vvs-grejer. Knappast proffsen som handlar där, eller? Jag och säkert de flesta andra som har hus eller fritidshus pular nog mest på egen hand. Sakerna som finns på marknaden är gjorda för hemmafixaren, ofta finns någon form av bruksanvisning med eller tillgänglig på inköpsstället. Hur svårt är det att montera klämringskopplingar eller att trycka ihop avloppsrör?
Kunde inte ha sagt det bättre själv! 8)
 
Här kommer i alla fall lite litteraturtips från en VVS-ingenjör.

Ventilation
-"Minimikrav på luftväxling" av Helge Enberg. Detta kompendium sammanställer aktuella lagar och normer inom ventilation.
-När det gäller dimensionering finns det ett bra kompendium som heter "Introduktion till luftbehandlingsteknik" oxå av Helge Enberg. Detta häfte är lättläst och lättförståligt

Båda sakerna finns säkerligen på Byggtjänst.

Rör
Här är det svårare att ge ngt lättläst och överskådligt tips men för dimensionering o dy finns ju alltid BBR för att se vad man ska uppnå. KTH ger ut kompendium i "Värme", "Sanitet" där dimensionering gås igenom grundligt. Jag vet inte om de säljer dessa till privatpersoner men man kan ju alltid fråga.

Detta var i alla fall några tips...


 
OBS...Tipsen ovan är endast för krav och dimensionering.

När de gäller installationen är jag benägen att hålla med ovanstående talare att det är bäst att låta proffsen göra jobbet!
 
vvs:aren skrev:
Rör
Här är det svårare att ge ngt lättläst och överskådligt tips men för dimensionering o dy finns ju alltid BBR för att se vad man ska uppnå. KTH ger ut kompendium i "Värme", "Sanitet"  där dimensionering gås igenom grundligt. Jag vet inte om de säljer dessa till privatpersoner men man kan ju alltid fråga.

Detta var i alla fall några tips...
Utan avsikt att göra reklam för något speciellt företag så måste jag säga att jag har haft mycket bra stöd från Wirsbos dokumentation när det gäller golvvärme och VVS i allmänhet. Dessutom svarar gärna supporten även på dumma frågor, uppenbarligen....

EDIT: tydligare.
 
MathiasS skrev:
. Dessutom svarar gärna supporten på frågor, hur dumma dom än är uppenbarligen....
Är det supporten eller frågorna som är dumma? ;)
 
Jag förstår vad Rypos är ute efter. Jag hade två VVS killar här idag. De jobbade 2 timmar sen var det i och för sig lite mtrl men 10 000 SVART. Jag är nog också ute efter en bok i VVS. Man har ju fått lära sig ett antal andra byggyrken innan.

En som varit i svängen
 
robbanl skrev:
Jag förstår vad Rypos är ute efter. Jag hade två VVS killar här idag. De jobbade 2 timmar sen var det i och för sig lite mtrl men 10 000 SVART. Jag är nog också ute efter en bok i VVS. Man har ju fått lära sig ett antal andra byggyrken innan.

En som varit i svängen
Har samma erfarenhet av en "polare" som drog rör och monterade lite hemma. Han ville enbart ha betalt för materialet som han köpte till rätt pris på rörfirman där han jobbar. Tyckte 2500 blev lite väl dyrt för prylarna så jag kollade själv priserna i "Rinkaby Rör -katalogen". Det visade sig att för dom pengarna hade jag själv kunnat köpa allt material + verktygen (rörbock + röravskärare) som behövdes :-/

Nu blev ju jobbet bra och inte alltför dyrt trots allt så det är väl inget att säga om.

Jag skulle kunna dra upp några exempel på häpnandsväckande VVS installationer som gjorts av s.k. proffs men nu ska vi väl inte sabba tråden med sånna elakheter :p

"VVS for dummies" eller möjligen en "Haynes VVS" är nog det jag med flera söker.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.