Efter att under tidigare projekt lagt många timmar på att läsa i forumet känns det som att det är dags för en egen projekt. Det blir en dokumentation för mig, förhoppningsvis lite bra råd från er andra och kanske lite inspiration för någon.

Projektet då... bor sedan 2013 i ett 20-talshus. Ett gediget byggt hus med stående plankstomme. Sedan inflytt har vi totalrenoverat hela ovanvåningen samt en del mindre projekt. Igår fick vi beviljat bygglov för att bygga in en idag öppen veranda vilket blir det första av många lite större ingrepp på bottenvåningen. Verandan kommer att gå i samma stil som resten av huset och ger oss en större och mer användbar hall samt mycket mer ljus in från gavelsidan. Så här ser det ut idag:

Rödfärgat 20-talshus med öppen veranda som ska byggas in, som en del av en större renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rött 20-talshus med vit veranda, öppen ingångsparti och grundmur som ska renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär ska det bli till slut:

Arkitekturritning av 20-talshus med öppen veranda som ska byggas in, fasad mot öster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skiss av husets sydvästra fasad med planerad inbyggd veranda och nya fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Befintliga taket på verandan är dåligt så vi har valt att riva det mesta och bygga ny trästomme på den befintliga grundmuren.

Utöver verandan passar vi på att byta panelen på hela gaveln och måla huset vitt, kanske med någon trevlig kulör på dörrar och fönster.

Vi kommer att göra så mycket vi kan på egen hand och gissningsvis allt utom bandtäckning av taket, kanske en del murningsarbete och lite el. Slutresultatet är allt så vi jobbar utan tidplan och budget. Med småbarn och andra projekt kommer det nog att ta en stund.

Mer info kommer efterhand. Fråga gärna om bi är nyfikna på något!

//Bernieberg
 
Spännande projekt!

Jag undrar hur ni tog fram ritningen på verandan, gjorde ni den själva? Hurdana fönster kommer ni att ha?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Spännande projekt!

Jag undrar hur ni tog fram ritningen på verandan, gjorde ni den själva? Hurdana fönster kommer ni att ha?
Vi gjorde ritningen i AutoCad. Har innan all renovering mätt in och ritat upp hela huset så är det ganska enkelt att jobba fram nya idéer. Och när vi var nöjda med fasaden var det i princip bara att lägga till ett rithuvud så var bygglovshandlingen färdig.

Fönsterna blir klassiska träfönster 1+1 med spröjs i båda bågarna. Blir så nära originalfönsterna i resten av huset som möjligt.
 
Innan startbeskedet hade svalnat åkte kofoten fram och vi hann fylla ett släp med trall och räcke. Räcket var original från 1929 och hade sett sina bästa dagar. Två stolpar gick genom plåten med uppvik och där hade vatten uppenbarligen letat sig in. När överliggaren var bortsågad var det bara att lyfta bort den genomruttna stolpen. Även råsponten vid genomföringen var rejält rutten.

Även ikväll blev det lite rivning, undertaket nere ich släpen halvfull.

Lite bilder från rivningen:


Genomrutten stolpe med skadat räcke och råspont, vatten- och väderskador synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagom rutten stolpe


Röd trävilla med avlägsnat räcke och trall vid entré, exponerad stolpe och saknat undertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räcke, trall och undertak borta


Stort getingbo i hörnet av ett hus med synligt trä och rödmålad vägg, bredvid en varningsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett nätt litet getingbo...
 
Den förra ägaren hade en stor förkärlek till spackel och silikon. Med det har han fixat det mesta och de utgör nog ett par procent av husets massa.


Övermått av spackel och silikon på och vid röd panelvägg och beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om det varit otätt eller om fallet har varit knasigt men då kan man ju bygga upp en stor bula spackel på takplåten.


Övermåttan användning av rött spackel och silikon längs underkant av ett fönster i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vedervärdigt montage av överbleck utanpå panelen med minst lika mycket silikon som plåt :)
 
Bernieberg skrev:
Vi gjorde ritningen i AutoCad. Har innan all renovering mätt in och ritat upp hela huset så är det ganska enkelt att jobba fram nya idéer. Och när vi var nöjda med fasaden var det i princip bara att lägga till ett rithuvud så var bygglovshandlingen färdig.

Fönsterna blir klassiska träfönster 1+1 med spröjs i båda bågarna. Blir så nära originalfönsterna i resten av huset som möjligt.
Det låter väldigt bra. Det ser proffsigt ut det du har gjort. Jag avundas verkligen den som kan rita själv i ett ritprogram.
 
Har du eget AutoCad?
Jagar det programmet för å ha hemma!
Lite dyrt å bara köpa för hobbybruk
 
Trollskidan skrev:
Har du eget AutoCad?
Jagar det programmet för å ha hemma!
Lite dyrt å bara köpa för hobbybruk
Min fru jobbar med programmet så det ger lite möjligheter. Men främst har vi jobbat i en gammal studentversion från 2005 som vi hade liggande.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Har ni funderat på att utöka ytan lite? Och då menar jag inte att gjuta nytt utan så att säga bygga ett utstick på befintlig grundmur, som en balkong. Jag tror att även om man bygga ut en halv meter kommer det att kännas mycket luftigare i verandan.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Har ni funderat på att utöka ytan lite? Och då menar jag inte att gjuta nytt utan så att säga bygga ett utstick på befintlig grundmur, som en balkong. Jag tror att även om man bygga ut en halv meter kommer det att kännas mycket luftigare i verandan.
Egentligen tycker vi att det är en utmärkt idé, det är lite tight. Problemet är att då blir det en tillbyggnad istället för en fasadändring villet det klassas som nu. Dessutom på prickad mark. Fluktar man längs gatan så avslutas alla hus längs gränsen för prickad mark så det skulle nog vara knepigt att få godkänt (och lite synd att förstöra linjen).
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Nytt kvällspass med rivning idag. Gick på bandtäckningen av taket. Det var gediget gjort med dubbelfalsar och tog sin lilla tid att få isär till vettiga bitar men nu ligger det på släpen. Sparade en remsa på ett par decimeter närmast huset. Denna får sitta kvar som skydd så att det inte regnar in bakom fasaden medan vi river resten och jobbar med grundmuren.


Rivningsarbete av tak med synlig träkonstruktion, gamla bandtäckningsbitar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Skulle nog ta bort balkongen när jag höll på.
Finns väldigt många entreer och utbyggnader med balkong ovanpå i vårt land.
I vårt klimat har dessa balkonger liten användbarhet,
Och som du sett, blir en svaghet som kräver underhåll.
Troligen den detalj som kräver mest underhåll på hela huset.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Bernieberg skrev:
Nytt kvällspass med rivning idag. Gick på bandtäckningen av taket. Det var gediget gjort med dubbelfalsar och tog sin lilla tid att få isär till vettiga bitar men nu ligger det på släpen. Sparade en remsa på ett par decimeter närmast huset. Denna får sitta kvar som skydd så att det inte regnar in bakom fasaden medan vi river resten och jobbar med grundmuren.


[bild]
Har du tigersåg? Varför går man inte loss med en sådan i det här läget? :)
 
Jehu skrev:
Skulle nog ta bort balkongen när jag höll på.
Finns väldigt många entreer och utbyggnader med balkong ovanpå i vårt land.
I vårt klimat har dessa balkonger liten användbarhet,
Och som du sett, blir en svaghet som kräver underhåll.
Troligen den detalj som kräver mest underhåll på hela huset.
Det kan ligga något i det du säger om användandet, vi har inte använt den särskilt många gånger sedan vi flyttade hit. Speciellt inte sedan vi fick barn... Men jag tycker att ett välgjort balkongräcke är en väldigt fin detalj på denna typ av hus och det är skäl nog att ha balkong som jag ser det :). Och så har vi investerat i en fin fönsterpardörr när vi renoverade inne.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.