S
i regel med hjälmar. stora företag håller i det där med olika hjälmar. dock blandar ue hur dom vill.
små företag bara du har hjälm så skit samma vad för färg
 
Håller med att det blandas. Dock tycker jag mig se att även hos ue brukar lärlingar ha röda.
Detta borde vara ett krav från branschen.
Du har oftast koll på vem som är platschef eller arbetsledare oavsett hjälmfärg.
 
Kom på en annan sak som för mig visar på en bra hantverkare, ordning och reda på arbetsplatsen. Tål verkligen inte slarvpellar som strör spik, skruv och skräp omkring sig. Tar bara nån minut om dagen för att hålla en skaplig ordning
 
H
problemlösare och handlingskraftig.
Sedan är något av de viktigaste snabbhet
 
Jag önskar mig en hantverkare med yrkesstolthet, som vill att varje nytt jobb ska bli det bästa de gjort. Och att de kan meddela förändringar - jag förstår att det dyker upp saker som gör att man inte kan hålla tider eller budget, men har man t.ex. sagt att man ska komma mellan 8 och 11, så ska man inte dyka upp kl. 13 utan att meddela detta först.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Jag önskar mig en hantverkare med yrkesstolthet, som vill att varje nytt jobb ska bli det bästa de gjort. Och att de kan meddela förändringar - jag förstår att det dyker upp saker som gör att man inte kan hålla tider eller budget, men har man t.ex. sagt att man ska komma mellan 8 och 11, så ska man inte dyka upp kl. 13 utan att meddela detta först.
Detta problem har jag stött på mest i Stockholm, men det kanske är likadant överallt
 
Menar du en bra hantverkare eller en bra företagare?

En bra hantverkare är en person med stort yrkeskunnande som med stolthet och kompetens levererar det kunden vill ha i form av en färdig, kvalitativ produkt enligt överenskommelse i tid.

En bra företagare är den som kan driva ett företag på ett kompetent sätt och hantera offerter, kunder, ekonomi, administration, kommunikation mm på ett sätt så att det inte märks. Det bara fungerar.

Hittills har jag haft förmånen att arbeta med båda dessa personligheter. Tyvärr är det dock inte så ofta de sammanfaller med varandra.

Därför brukar jag ha ganska stort överseende med en duktig hantverkare, enmansföretagare, som inte klarar de övriga bitarna lika bra, så länge det finns förtroende och en trevlig ton. För i slutändan är det den färdiga produkten som är viktigast.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror jag menar både och faktiskt, båda behövs för att få till det oavsett om det är en och samma person eller olika
 
Bra och kunniga hantverkare finns det massor av, inga problem att få tag på heller. Välj en firma med 3-20 gubbar anställda och som funnits på din ort i mer än 10 år. Ha framförhållning, att på midsommar få fram folk för att bygga altan innan sommaren tar slut GÅR inte..... ) Betala för kvaliteten och njut.

Det är när man ska ta genvägar och ska snåla eller pga brådska det blir fel för de flesta, undantag finns, men ofta blir man bättre på något om man bara jobbar i ett skrå.
Allt-i-allo målare/snickare/plattsättare/rörläggare/elektriker blir ofta inte bra.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tänkte lägga ut ombyggnaden av mitt badrum på en bra hantverkare och kom fram till att en bra hantverkare och ett ansvarsfullt företag har så mycket jobb att dom inte gör jobb åt privatpersoner eftersom det alltid finns något att göra hos större privata och kommunala hyreshusägare. Genom kontakter kom jag i kontakt med en kille som sköter om underhållet på Mimers fastighet i Västerås. Av den personen fick jag svaret att en bra hantverkare är en person in inte åtar sig jobb åt privatpersoner!
Såg att min granne var ifärd med att bygga om badrummet utanför huset stod två helsvarta skåpbilar helt utan minsta firmamärke. Snacka om optimistisk granne som vågade anlita en hantverkare som inte vill ha firmaloggan på sina bilar.
 
nallepu skrev:
Såg att min granne var ifärd med att bygga om badrummet utanför huset stod två helsvarta skåpbilar helt utan minsta firmamärke. Snacka om optimistisk granne som vågade anlita en hantverkare som inte vill ha firmaloggan på sina bilar.
Vi har inte heller loggan på våra firmabilar. Men vi har å andra sidan knallgula skåpbilar så vi syns ändå😎

Och angående jobb till privatpersoner så stämmer det tyvärr. Ett jobb vi räknar ska tre dagar kan oftast ta fem dagar för beställaren ändrar sig hela tiden. Detta leder till att nästa kund får vänta och blir sur för det.

Så tyvärr tar man hellre jobb där beställaren inte är privatperson även om det ofta är roligare jobb.
 
Vi har inte heller loggade bilar
 
För att ett bygge/renovering ska bli bra, krävs inte enbart en bra hantverkare, utan även en bra kund.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Jag tycker nästan det viktigaste är transparens. Att jag vet vad jag får och faktiskt får det jag förväntar mig.
 
Arbetar på en mindre firma som säkerhetstekniker och det tycker är jäkligt viktigt (och försöker jobba på hos mig själv) är att:
- passa tiderna. Säger man att man kommer kl8 så ljuger man. Var ärlig mot kunden och säg att du kommer till kontoret kl8 och rullar iväg till kund vid kvart över. Vi syns innan halv nio med andra ord.
- var tillgänglig. Kan du inte svara i telefonen... ring upp när du har en lucka. otillgängliga människor är så förbannat tröttsamma.
- priset. Offererat pris gäller alltid! (om inte ngt väldigt konstigt inträffar varvid man får stå med mössa i hand och kolla med kund om man kan gå halva vägen var). Om kunden inte frågar om pris så meddelar jag pris och får accept i telefonen. Prisdiskussioner får man om förväntat pris inte är detsamma som faktureret pris... enkelt.
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.