Finns det väggtermostater som man kan reglera via WiFi?

Lite bakgrund: Jag har ett fritidshus som värms upp med direktverkande el. Temperaturen i större delen av stugan styrs via en väggmonterad termostat.

Det hade varit smidigt om det fanns en "fjärrstyrd termostat" att köpa, där man kan reglera temperaturen över Internet. (För att till exempel gå från underhållsvärme till"besöksvärme")

Det verkar finnas en del amerikanska varianter, till exempel Nest, men dom verkar inte vara anpassade för direktverkande el.

Omfattande Googling har inte givit några resultat, är det någon här som har något tips?
 
C
Flera av de lite mer sofistikerade termostaterna har styringångar för att växla mellan komfort-/underhålls-/nattvärme. Så kan du bara fixa fram en reläutgång så kan du styra den med vad som helst. Men det blir ju inte sladdlöst.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Danfoss living connect skall enligt färskt rykte ha en wifi-modul på gång till sitt "nätverk". Även Z-wave skall tydligen kunna styra utrustningen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Åh, tack för bra svar.

Jag har redan möjlighet att styra extra-radiatorer kopplade till vägguttag via Tellstick / Nexa, men det är ju en del meck med att ställa fram extraelement och koppla in, och sen ha någonstans att ställa elementen när man inte använder dom. Lyxproblem, jag vet, men eftersom det ordinarie värmesystemet redan styrs via en termostat vore det ju smidigt om den termostaten också kunde reglera värmen på distans. Så här år 2015 känns det ju inte som en omöjlighet.

Att en del termostater har styringångar visste jag inte, så då skulle man ju i alla fall kunna bygga något eget.

Och Danfoss-varianten skulle ju kunna vara något, även om jag spontant kopplar samman Danfoss med vattenburen värme.

Jag kan ju inte vara den enda som har det här behovet, så man tycker ju att nån entreprenör borde ha byggt vad jag behöver :)
 
Hej

Jag har en oanvänd Nest Gen2 termostat i kartong som du kan få köpa.

/Per
 
Men funkar Nest med elradiatorer? Kollade på den när den kom, och då fick jag intrycker att den inte gjorde det...
 
Fungerar nog inte rakt av, krävs en hel del anpassning om det inte finns en centralstyrning för alla element
 
All right, skal läsa på lite och se om jag kan få den att funka.

I övrigt är det enda lösning jag lyckats hitta det som finns i LVI:s sortiment, de har wifi-uppkopplade radiatorer med en central termostat. Termostaten i sin tur kan styras via The Internets. Men då måste jag ju köpa nya radiatorer också, och det verkar ju lite i överkant. Men det är kanske på sikt oundvikligt, eftersom de jag har snart fyller 50.

Verkar dock finnas väldigt lite dokumentation om LVI:s termostat, så det är höggs oklart om den skulle gå att använda för mitt ursprungliga ändamål...
 
Hej, har identiskt problem/möjlighet som du hade. Fick du till en lösning? Mvh Anders
 
Tyvärr hittade jag ingen rimligt enkel lösning som bara innebar att byta termostat. Jag tror iofs att det går, om man är villig att testa/bygga/modifiera en hel.

För min del blev det istället LVIs Yali Digital, alltså nya radiatorer - vilket ändå egentligen behövdes eftersom dom gamla var närmare 50 år.

Det funkar hyfsat, även om den digitala upplevelsen är lite skakig från tid till annan.
 
Det måste finnas någon som har fixat ett styrsystem som är mer generellt än nya radiatorer. Normalt installerar man elradiatorer på egen eller egna grupper. Då tänker jag mig att man ersätter säkringarna med reläer som styrs av en eller flera centralt placerade termostater - som kan nås via internet. Det kan väl inte vara så svårt? Det pratas visserligen som sakernas internet (internet of things), men är det inte i detta fall att krångla till saken i onödan?
 
Att ersätta säkringar med reläer är nog ingen bra idé. Annars är jag med på ditt resonemang.
Vi installerade redan på 80-talet en temp.-sänkningsenhet som via en kontaktor/tidur bröt bort matningen till elradiatorerna, sedan sköttes styrningen av en extern, centralt placerad termostat. Funkade inte riktigt bra. Temp.styrningen blev aldrig riktigt bra. Rejält ljud varje gång kontaktorn gick till eller från.

Bäst reglering fås nog med de i radiatorerna placerade termostaterna. Många av de nya elementen har sedan en styringång för sänkning av temp vilket då kan användas för fjärrstyrning av temp.
 
Tack för snabbt svar... Jag är ingen elexpert och undrar därför varför det inte går att ersätta säkringar med reläer. Den praktiska fördelen med denna ersättning är att det inte kräver en extra kabeldragning och placering av ytterligare pinaler. Dock, om det inte fungerar elektriskt, får man förstås hitta på något annat.
 
En säkring måste du ha för att undvika brand vid ev. kortslutning. Kombination relä+säkring är helt OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.