J
Som jag skrivit i en annan tråd har jag lite problem med min kakelugn pga att grannen ovanför är påkopplad med sitt badrum. Nu undrar jag om jag kan dra om denna bort till ett annat rum men ha kvar kakelugnen där den står i dag. Det jag måste göra i så fall är att dra ett rör under Dusch/Wc tak. Frågan är om det är möjligt och tillåtet att ha ett ca 2 meter horisontell rökkanal som sedan leds in en normal rökkanal? Behöver jag så fall en rökgasfläkt på taket?

Tacksam för svar

Joggi
 
kolla med sotaren..

gissar det skulle vara möjligt om man får tillräckligt mycket drag.

hur hade du tänkt isolera rökröret? det vill ha 30 (eller var det 40) cm fritt ovan 2x30mm brandisolering.

det innebär ett rör rätt lågt. men kan ju finnas andra alternativ
 
J
camaro1969 skrev:
kolla med sotaren..

gissar det skulle vara möjligt om man får tillräckligt mycket drag.

hur hade du tänkt isolera rökröret? det vill ha 30 (eller var det 40) cm fritt ovan 2x30mm brandisolering.

det innebär ett rör rätt lågt. men kan ju finnas andra alternativ
Det är väldigt högt i tak så har nära 80 cm att jobba på från nuvarande innertak så borde i så fall räcka?
 
det borde gå tycker jag.. men som sagt.. det är sotarn som bestämmer i slutändan..
 
...jag har ca 60 cm horisontell rökkanal från kamin, genom en vägg och till skorsten..

så varför skulle 0,6 meter funka och inte 2 ?

hur hög är skorstenen? tror det påverkar...
 
J
får kolla med sotaren. runt 16-17 m från min lgh upp till toppen av skorstenen så det är ju en bit..
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
fast hur i hela friden har de gjort om befintlig rökkanal från kakelugn helt plötsligt är en imkanal en våning upp? Låter ju nästan som att den som renoverat/byggt om lägenheten ovan har gjort detta på eget bevåg utan "tillstånd" ?
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
J
Enligt personen där uppe gjordes detta då lägenheten va hyresrätt så antar att det va fastighetsägaren själv som lät några mindre smarta personer ta hand om det. Nuvarande ägare är inte intresserad av att flytta sin ventilation trots att jag självklart erbjuder mig att stå för kostnaden.
 
går den kanalen helt fritt upp till taket sen då? Eller är det fler som är drabbade eller helt sonika har pluggade anslutningar? jag menar om en kanal är omgjord till imkanal med sotarens goda minne så borde ju kanalen vara fylld ner till dig då.
 
J
Det är endast jag och den ovanför som är kopplade på den. Den bottnar hos mig men jag vet inte hur den ser ut när det gäller täthet osv. Har gått igenom två karteringar som gjorts de senaste 12 åren och det är "snekopplingar" i hela kåken.
Kan ju va så att kakelugnen satts in i ett senare skede och att de som satte in den missat det påkopplade badrummet.
 
Jo men allt görs ju med bygglov om man ska ändra rökkanalens användning och ev montering av kakelugn. Frågan är varför du ska behöva vika dig? Fast å andra sidan kanske du har kakelugnen som skådebröd bara och aldrig har eldat i den eller till och med kanske de sagt att du uttryckligen inte får eller kan det?
 
J
ja det är en bra fråga men jag har pratat med en sotare som sa att det är i princip omöjligt att tvinga någon att byta kanal om det gjorts när det va en hyresrätt eller svårt att kartlägga när det egentligen har gjorts. Jag har nu fått klarhet i att de som bodde innan har köpt den här kakelugnen för 5 år sen. De har anlitat en firma som tätat tillhörande kanal i tron att den va ledig(den borde varit det) och sen när den protrycktes så har en jävulsk massa sot tryckts ut i badrummet ovanför. Fattar inte hur det gått till men jag ska söka vidare.
 
ok, låter ju som föregående ägare gjort det på eget bevåg då och då kanske det inte ens har varit nån rökkanal alls från början.
 
J
Jo det har det helt klart varit men troligen har hyresvärden skitit i det då det inte va någon kakelugn kopplad till den vid tillfället som badrummet gjordes om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.