Tjena.
Jag och grannen ska sätta Tujahäck emellan oss. Vi tänkte köpa Brabant 1-metersplantor. Saken är den att vi båda vill få upp häcken så mycket som möjligt, så fort som möjligt. (Både höjd och tjocklek) Räcker det då att göda som en dåre, eller är det rent av dumt att göra det?
Övrigt som är värt att tänka på eller tips för att få den tuja att växa så mycket som möjligt?

M.v.h. Martin
 
KristinaRT
Vatten, vatten och mer vatten!
Och se till att det inte växer några björkar i närheten....
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Martin MrBig Johansson skrev:
Tjena.
Jag och grannen ska sätta Tujahäck emellan oss. Vi tänkte köpa Brabant 1-metersplantor. Saken är den att vi båda vill få upp häcken så mycket som möjligt, så fort som möjligt. (Både höjd och tjocklek) Räcker det då att göda som en dåre, eller är det rent av dumt att göra det?
Övrigt som är värt att tänka på eller tips för att få den tuja att växa så mycket som möjligt?

M.v.h. Martin
Ja, det är rent av dumt att göra det. Vill du ha vackra plantor skall de inte manipuleras utan växa i sin egen takt, då blir de både vackra och friska och välvuxna.

En kraftig övergödsling av en planta kan t.o.m. bli toxisk för växten och skada cellerna. Det som händer vid övergödsling är att blad/barr stimuleras och rottillväxten avtar, bladytan ökar i förhållande till rötterna. Eftersom blad/barr skall utvecklas samstämmigt med rötterna skadas vattenbalansen i växten. Soliga och varma dagar kan växten inte upprätthålla den livsviktiga vattenbalansen och får då torkskador, oavsett hur mycket du vattnar.

För våra växter är det svenska "lagom" alldeles utmärkt, hur tråkigt det än låter. Detsamma gäller bevattningen, plantorna får inte dränkas, en jord som är plaskblöt är syrefattig och det klarar ingen växt av.
 
  • Gilla
Martin MrBig Johansson och 1 till
  • Laddar…
Brabanten kräver på sikt mycket skötsel i form av klippning. Välj hellre sorten Smaragd som blir tät och fin och dessutom är vackrare på vintern.
Vatten krävs, som tidigare sagts. Det är inte heller fel att hiva på ett par säckar köpt trädgårdsjord - eller ännu hellre egen kompost - tills ni får upp den till önskad höjd. Lucker jord.

Föregående inlägg samtidigt som mitt ... helt rätt ... men TS skriver inte i vilken del sv landet TS bor ...
 
  • Gilla
Martin MrBig Johansson
  • Laddar…
Bor en liten bit norr om Göteborg.
Tusen tack för bra och informativa svar! :)

Det får bli dränering och sen köpt jord. (Marken är vattensjuk i dagsläget)

M.v.h. Martin
 
KristinaRT
Eftersom thuja normalt växer i fuktiga områden i Nordamerika är största problemet att svenskar behandlar den som en torrjordsväxt.
De vill ha avsevärt mycket fuktigare än man tror, vilket är orsaken till att det inte ska stå björkar i närheten (de är extremt törstiga) - vet en thuja-häck som är ca 1,7 m hög utom under/runt en björk där häcken är ca 50 cm lägre....

Dränering behöver inte vara fel, men för att bespara dig en väldans massa vattnande med slang, är det kanske bättre att mest jordförbättra och vara vara försiktig med dräneringen.

Lite info om thujor hittar msn tex här: http://www.odla.nu/vaxtlexikon/tuja
 
  • Gilla
Loppz och 1 till
  • Laddar…
Vad ska man gödsla tuja med egentligen? Jag har ett trädgårdsgödsel från granngården (11-5-18), funkar det? Hur mycket ska jag ha vid varje planta?
Satte dem förra året och har inte gödslat än...
 
  • Gilla
Shinue
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.