Hej!

Har snöat in på bänkskiva i marmor för det nya köket. Tycker mig själv ha accepterat problematiken kring fläckrisken etc. Dock så blir jag yr när man skall hitta en vettig och prisvärd leverantör.

Någon som har några tips?

(ps. Bor i stockholm)

Trevlig väll
 
Det är alltid lite vanskligt att tipsa om prisvärda alternativ när det gäller naturmaterial som sten. Det finns olika kvaliteter och det påverkar såklart priset. Med det sagt, om dom ska vara prisvärda så säger jag Diapol -dom är svårslagna på pris, i mitt tycke bra kvalitet på stenen och har i sammanhanget extremt snabba leveranser vilket är viktigt då en seriös firma vill mäta in skivan när stommarna är på plats för att få en bra passform -inte så kul att behöva vänta 8-10 veckor innan skivan kommer på plats som en del andra leverantörer har som ledtider.

Sen tycker jag att du ska fundera noga på om du verkligen vill ha marmor i köket. Det är verkligen superkänsligt inte bara mot fläckar och etsning (sura matvaror fräter bort stenen) utan det är också mjukt. Dra en tallrik över en polerad marmorskiva och risken är överhängande att det blir repor. Tappa en gaffel i skivan och det blir ett jack. Så, om du vill ha en rustik, lite nött look i köket så kan marmor funka finfint, men om du går för en strikt minimalistisk stil med blankpolerad vit marmor så kommer det se helrisigt ut efter bara ett par år, IMHO.
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
ullberg
och jag har med gott resultat använt andrews granite - precis samma affärsidé som diapol, så kan vara värt att ta två prispunkter. i övrigt håller jag med hevi - men om du nu är inlåst på marmor och medveten om nackdelar så är det väl bara att köra...

/U
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
Tack för bra svar! Ska kolla upp dessa alternativ men också ta mig en funderare. Att vara alltför varsam i köket är inte riktigt min grej :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.