Har en tomt (som vi ev ska köpa) och funderar lite kring byggarean. Generellt för området är att max 1/5 del av tomten får bebyggas och tomten är 1475 kvm stor vilket alltså då blir 295 kvm.
I mäklarens beskrivning av tomten står att byggrätten är på 200 kvm i max 2 plan, men när jag talade med kommunens bygglovsavdelning så är jag helt säker på att de sa att det var 200 kvm/våningsplan - alltså totalt 400 kvm (inkl ev garage/carport) - med förbehåll på att jag kan ha missuppfattat det hela, men jag frågade just om den saken.

Jag vet att jag ska ringa bygglovsavdelningen imorgon och dubbelkolla, men tänkte om någon har koll på hur det brukar fungera - sitter nämligen nu och skissar på ett hus och vore bra att veta hur stort man ska rita det :-/ ;D
 
Vi hade nåt liknande med byggrätt, och det var totalen man syftade på.
Inte per våningsplan.

Men det kanske är olika ???
 
Jo, det stämmer nog.
Tyckte bara det var så konstigt för jag frågade specifikt om jag hade tolkat henne rätt att det var då alltså totalt 400 kvm byggarea om man byggde i 2 plan och hon sa ja :surprised: :-/
Men jag får utgå ifrån att det är 200 kvm, alltså 160 kvm om vi vill ha ett garage på 40 kvm sen då.
 
Har du köpt tomten än?

Vi har haft krav på 220 kvm hus + 50 kvm garage och har äntligen hittat en tomt som uppfyller de måtten...

Vore ju synd om du var tvungen att tulla på husets storlek pga planbestämmelser...
 
Jag tror att det vanligaste är att det är byggnadsarea, dvs ytan på mark som räknas. I ditt fall så skulle det då vara 200 per plan.

Där vi bor får man bygga 120 kvm byggarea max 2 plan, eller 20% av tomtarean om man bygger i ett plan, och i så fall efter granngodkännande, Våran tomt som jag tror är ganska normal för området är på 850kvm. Sedan får man utöver detta bygga en garagebyggnad på max 30kvm. Annars ingår garage i byggnadsarean enligt standardmätregler.

Observera att i byggnadsarean ingår även altan om den ligger över en viss höjd (har för mig 50cm).
 
Calle Anka skrev:
Har du köpt tomten än?

Vi har haft krav på 220 kvm hus + 50 kvm garage och har äntligen hittat en tomt som uppfyller de måtten...

Vore ju synd om du var tvungen att tulla på husets storlek pga planbestämmelser...
Nej, väntar på att byggkonsulten ska höra av sig, borde han göra senast imorgon :-/ ... sen ska min sambo få ändan ur vagnen och ringa en bekant till hans familj som är sprängare! >:( ;)
 
Kan säga att just nu sitter jag och sambon och dividerar om hur huset ska se ut rent exteriört! Vi har helt olika syn på saken kan jag nämna! ;D

Vi tycker båda om Villa Varms enda souterräng-visningshus (finns på hemsidan "Thomas & Maries hus"), men behöver dra ned lite på storleken (ursprungshuset är på 211 kvm, vi är mer inne på 160 kvm). Så då tycker sambon att det är dumt att utgå ifrån det eftersom vi måste krympa huset.
Så han är mer inne på Trivselhus "Arkitektens skiss 530", vilken jag också tycker om men tycker inte huset passar lika bra på tomten :-/ ... så nu sitter vi och försöker dividera om vad som är bäst :-/ ;D
 
Jag tror inte ni behöver krympa huset, om ni inte själva tycker det blir för stort.

 
Hmmm ... försöker se till att sambon inte ser ditt inlägg hempularen! ;)

Jag vill krympa huset av 3 anledningar:

1) Större hus = dyrare stomme

2) Större hus = dyrare materialkostnad (färg/tapet, golv, etc)

3) Större hus = dyrare driftkostnad
 
Sambon håller fast vid Arkitektens skiss 530 så nu har jag bett Villa Varm om offert för den övervåningen (souterrängvåningen måste vi fixa på egen hand). ::)

Är så otålig ... vill ha svar från byggkonsulten NU! ;D
Kommer ju inte komma igång med bygget förräns i höst :'(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.