Hej experter,

På grund av haveri på min gamla Bosch frys från 2006 så blev jag tvungen att åka in och köpa nytt, lite akut sådär.

Efter att inte ha så mycket att välja på och ont om tid slutade med det dessa maskiner:
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/frys/EUF2749AOW/electrolux-frys-euf2749aow-vit
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kylskap/ERF4162AOW/electrolux-kylskap-erf4162aow-vit

Startade upp dom imorse efter att ha stått upprätt över natten så har inte hunnit riktigt använda dom än.
Men en sak jag kommer att störa mig på är att dom blir "jobbiga" att öppna men den typen av handtag. Dom kommer följa med ut på golvet och drickaflaskor osv kommer vicka omkull i kylen.
Kommer det att mjukas upp med tiden eller finns det något trix?

Förövrigt, finns det nån som har några erfarenheter av dessa? Är det bra grejer förövrigt?
 
BirgitS
Kollade du att maskinerna står i våg så att de inte lutar bakåt och dörrarna därför blir onödigt svåra att öppna?
 
Redigerat:
BirgitS skrev:
Kollade du att maskinerna står i våg så att de inte lutar bakåt och dörrarna därför blir onödigt svåra att öppna?
Nej nej, det är magnetlisterna som suger åt så hårt.
 
A
tråkigt, ytterligare ett par skåps-modeller som inte längre tillverkas i Sverige utan Ungern

finns inga trix
men med mycket mat i så minskar problemet avsevärt
blir det för svårt får man göra som på cylinda o bosch, sätta en tändsticks stor distans mellan list o skåp
 
Redigerat av moderator:
Är ditt hål för kondensavrinning i kylskåpet öppet hela vägen? Prova för igenom en ståltråd tills du ser den på baksidan. Är det stopp eller inget hål går det knappt att öppna(gäller alla fabrikat). Hade ett helt nytt kombi eluxskåp där fabriken hade missat att borra hela vägen. Rätt blött inuti...
 
electroluxaren skrev:
tråkigt, ytterligare ett par skåps-modeller som inte längre tillverkas i Sverige utan Ungern

finns inga trix
men med mycket mat i så minskar problemet avsevärt
blir det för svårt får man göra som på cylinda o bosch, sätta en tändsticks stor distans mellan list o skåp
Har funderat lite under kvällen och vi kommer lämna tillbaka skåpen, sånt här tål jag inte. Man ska inte behöva ha stumfylld kyl eller trixa för att det ska fungera ordentligt​.

Funderar på ett betydligt dyrare alternativ. Vet ej om det är nått vettigt. 10 års kompressor garanti och ny typ av kompressor.

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kylskap/GL5241SWJZ/lg-kylskap-gl5241swjz-185-cm

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/frys/GF5237SWJZ/lg-frys-gf5237wjz-185-cm
 
Martenw skrev:
Är ditt hål för kondensavrinning i kylskåpet öppet hela vägen? Prova för igenom en ståltråd tills du ser den på baksidan. Är det stopp eller inget hål går det knappt att öppna(gäller alla fabrikat). Hade ett helt nytt kombi eluxskåp där fabriken hade missat att borra hela vägen. Rätt blött inuti...
Det är ju lika på både kyl och frys så jag är tveksam till din teori, men ska kolla det.

Drar jag i handtaget på min gamla kyl och frys går det hur lätt som helst men den är väl otät i listen runtom.
 
Testat nu, helt öppet i hålet på både kyl och frys.
 
A
Martenw skrev:
Är ditt hål för kondensavrinning i kylskåpet öppet hela vägen? Prova för igenom en ståltråd tills du ser den på baksidan. Är det stopp eller inget hål går det knappt att öppna(gäller alla fabrikat). Hade ett helt nytt kombi eluxskåp där fabriken hade missat att borra hela vägen. Rätt blött inuti...
Jo det har man varit med om några gånger...
men det är värre än så!
det skall sitta ett rör där innan man skummar skåpet
om man bara borrar upp så rinner vattnet in i isoleringen och mellan skal och isolering.
väldigt mysiga bieffekter som mögel o rost till följd
 
Det finns väl en liten pedal att trampa på för att magnetlisten ska släppa och släppa in luft. Finns på mina i alla fall.
 
Nej det fanns inget sånt. Dom är utbytta till LG nu så problemet är ur världen.
 
A
Hav förtröstan du får säkert andra fel...
 
Vad skulle det vara för fel menar du?
 
B
Köpte ett elektrolux kyl till mina föräldrar och första tiden, någon månad fick man dra försiktigt i dörren för den sög fast så hårt. Men sen har det blivit bättre.
 
  • Gilla
flaektrem
  • Laddar…
Var lite snabb där. Inte samma modell men ser exakt lika ut. Köpta på Elgiganten för tre år sedan.
Pedalerna sitter skruvade i hålen för gångjärnsfästet man använder vid omhängning av dörren.
De kanske går att få tag på som reservdelar för eftermontering.
Pedaler skruvade i hålfästen på en vit apparat som ersättning för gångjärnsfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.